Gerrit en Luc,
Bedankt voor de complimenten.
Ik denk eerder dat Gentianen iets met mij hebben.

Ik ben er maar dankbaar voor!
Een verklarend woord over dit wondermiddel: het is hier ooit zomaar uit de lucht komen vallen. Met bakken dan; eens iets anders dan die nattigheid van de laatste tijd. Hier in de omgeving vind je het zomaar op de velden.
Het is inderdaad löss; een kleisoort met zeer fijne structuur.
Eerder in dit topic staan een paar berichten over löss, o.a. met een verwijzing naar Wiki. Ik gebruik het wel niet puur, maar vermengd met wit(zilver voor NL)zand wat plantaarde uit de handel en enige draineertoevoeging. Afgedekt met maaskiezel en/of grit.
Ik heb in het voorjaar gezaaid; diverse soorten (samen meer dan 100) Draba, Silene, Gentiana, Erigeron, Androsace, Penstemon, Tlaspi, Arenaria. Ik strooide een fijne film van deze löss boven op het zaad. Geen afdekking met grit o.i.d..
Opkomst: ik vermoed dat er in ruime mate twee- en drielingen geboren zijn. Ik meld het maar voor wat het waard zou kunnen zijn. Echt bewijs voor de waarde van deze methode kan ik niet geven door gebrek aan doorgedreven kennis.
In nabloei staat er nu welgeteld 1 Gentiana verna bloem op punt open te gaan. Laat de knoppen maar mooi zitten tot volgend voorjaar.
Overigens Gerrit,
mogelijk gaf ik het niet aan, maar de grond in het potje is ook de grond waar de Pterocephalus pinardii hier in groeit.
Het kan zijn dat de plant in omvang daarom zoveel afwijkt van wat Kris hier verleden jaar aangaf over zijn exemplaar.
Met vriendelijke groeten,
Henk