Frankie,
Ik weet het de foute 'Rex' gaat al heel lang rond,dus die 10 jaar van jouw kan wel kloppen.
Ben de plant zelfs onder die naam tegengekomen bij de tsjechen,ook in frankrijk,Belgie en
duitsland is hij onder die naam.
Het kan natuurlijk ook best zo zijn dat de plant die jij hebt gewoon een keer is benoemd door iemand die niet wist
dat er al een paniculata 'Rex' bestond. Dit komt vaker voor,en soms vraagt Adrian Young de registrar van de saxen
ook of er een naam verandert kan worden,is mij ook al eens overkomen.
Maar de echte 'Rex' is een paniculata natuurform gevonden op de 'Dossenhorn' in 1906 door Reginal Farrer.
Hij sprak er lyrisch over en de beschrijvingen zijn wel wat overdreven,het is een mooie afwijkende vorm die
farrer vond,maar zoals zo vaak zijn de omstandigheden natuurlijk heel anders in onze tuinen en is de plant niet
van die hardheid,grootte,kleur e.d als in de habitat.
Jouw plant is een pracht ding zeker op die plaats waar hij staat,geweldig mooie foto.
Adrian Young heeft de plant hier ook gezien onder de foute naam en is er zeker van dat het een crustata zaailing is.
Die plant lijkt exact op de crustata zaailing 'Nicomedes' die ik al heel lang heb,daarom zei ik dat de fout best bij mij
vandaan kan komen

(ben soms net ook maar een mens)
Weet je Frankie,ik besteed best wel veel aandacht aan de benaming,maar soms is het heel frustrerend,niet alleen bij de Saxifraga's,
maar bij veel planten zijn er in de loop der jaren fouten ontstaan en labels verwisseld,per ongeluk,soms door onoplettendheid,onkunde.
Heel vervelend maar ik heb me er bij neergelegd,een plant is er niet minder bijzonder of mooi om,toch?!
Het enige wat we bij de Saxen kunnen doen zei Adrian,dat we met elkaar proberen de foutjes eruit te halen.
Heb net nog wat super verse foto's geschoten van de 'echte' Rex,mijn plant komt uit een oude rotstuin in Zuid-Duitsland en
is identiek volgens Adrian aan de 'Rex' in Waterperry waar de Engelse nationale collectie Saxifraga's staat.