Auteur Topic: Silver Saxifraga's  (gelezen 103049 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Silver Saxifraga's
« Reactie #270 Gepost op: 5 oktober 2014, 21:37:44 »
Ik hou het op een vorm van Saxifraga crustata, Kris, en ik ben eerlijk gezegd verbaasd dat je de zilvers nogal op mekaar vindt lijken  :o --6 ??? Ze zijn als groep planten vrij goed herkenbaar, maar er is toch wel heel veel variatie aanwezig in deze groep planten. Van de reusachtige rozetten van Saxifraga longifolia tot de kleine rozetjes van Saxifraga valdensis is toch wel een flinke stap.

Ik weet niet meer zeker maar denk dat ik hem heb gekregen als x farrreri ????
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #271 Gepost op: 5 oktober 2014, 21:44:09 »
Terwijl het nog steeds gouden tijden zijn voor bezitters van terrasjes waar men nog steeds een bronzen tintje kan krijgen heb ik is gekeken of ik wel "zilvers" heb in de tuin .
Zou ik die wel hebben ?

Ik heb althans dit gevonden .........

Ik vind vele van die "zilvers" nogal op mekaar lijken  --1
Maar de kenners halen ze natuurlijk zo uit mekaar ........ -1(

Welke is dit dan jongens ?

Voor een diehard tufsteenliefhebber doe je je zelf te kort, Kris, en dat meen ik. De meeste zilverrozetten zijn de ideale tufsteenplanten die pas na vele jaren kunnen uitgroeien tot echte eyecatchers. Ik zei het al eerder, deze planten worden sterk ondergewaardeerd. Ze zouden te alledaags zijn, te eenvoudig, te...ja 'k weet niet wat. Wel, zet ze maar eens op een tufsteen...enkele jaren geduld...en dan... . Ik heb enige tijd terug een tufsteen beplant met een aantal exemplaren van S. cochlearis, jawel, de gewone cochlearis. Binnen enkele jaren zal het genieten zijn, wanneer de polletjes volgroeid zullen zijn. Deze planten lijken wel te vergroeien met de steen en vormen een prachtige aanblik. Kom, bekijk nu nog eens deze Saxifraga cochlearis 'minor', ...ik denk dat de foto voor zichzelf spreekt zonder dat ik een uitvoerig pleidooi moet brengen?

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #272 Gepost op: 5 oktober 2014, 21:47:26 »
S. cochlearis, twee keer, ééntje in een trog en ééntje op de tuf. Nog altijd één van mijn favoriete silvers.

Saxifraga cochlearis behoort ook tot mijn favorieten, Frankie, van de hele grote tot de hele kleine en alles wat er tussenin zit. Ik probeer het hele scala in m'n verzameling te hebben en selecteer vervolgens op de mooiste bloemen.

Er zijn diverse dwergvormen van Sax cochlearis in omloop, zoals S. 'Probynii' en S. 'Pseudo-valdensis'. Volgens Beryl Bland was haar plant van S. 'Pseudo-valdensis' nog kleiner dan haar S. 'Probynii'. Ik heb de indruk dat er momenteel verschillende planten in omloop zijn van deze beide cultivars, dus planten die ten onrechte de cultivar naam op het label hebben. En er zijn ook nog een heel stel kleine vormen van S. cochlearis in omloop zonder cultivar naam. Heel veel doet het er denk ik niet toe, het blijven mooie zilvers.

Kan kloppen, Hans, ik heb hier ook nog een plant onder de naam S. 'Pseudo-valdensis', waarvan de rozetten kleiner zijn dan die van 'Probynii', maar deze laatste vind ik toch de mooiste. Deze laatste heeft zo van die typerende sterk afgeronde blaadjes,niet?

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #273 Gepost op: 5 oktober 2014, 21:55:58 »
Voor een diehard tufsteenliefhebber doe je je zelf te kort, Kris, en dat meen ik. De meeste zilverrozetten zijn de ideale tufsteenplanten die pas na vele jaren kunnen uitgroeien tot echte eyecatchers. Ik zei het al eerder, deze planten worden sterk ondergewaardeerd. Ze zouden te alledaags zijn, te eenvoudig, te...ja 'k weet niet wat. Wel, zet ze maar eens op een tufsteen...enkele jaren geduld...en dan... . Ik heb enige tijd terug een tufsteen beplant met een aantal exemplaren van S. cochlearis, jawel, de gewone cochlearis. Binnen enkele jaren zal het genieten zijn, wanneer de polletjes volgroeid zullen zijn. Deze planten lijken wel te vergroeien met de steen en vormen een prachtige aanblik. Kom, bekijk nu nog eens deze Saxifraga cochlearis 'minor', ...ik denk dat de foto voor zichzelf spreekt zonder dat ik een uitvoerig pleidooi moet brengen?

Ik plaag maar wat hoor Frankie  --3 --11 -1(
Er zijn er idd een heleboel die ik ook mooi vind waarbij valdensis één van mijn persoonlijke favorieten is .
Maar ik vind ze allemaal niet even goed , ik vind - en dat meen ik dan weer wel -dat er ook een deel "trash " op de markt is of enkele die maar benaamd zijn zonder dat ze echt iets toevoegen . Maar dat heb je natuurlijk bij elke groep van planten ....
Nee hoor niet ongerust zijn , er groeien er hier ook wel enkele in de tufstenen maar allicht niet zoveel als bij jullie..........     
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #274 Gepost op: 5 oktober 2014, 22:06:03 »

Er zijn er idd een heleboel die ik ook mooi vind waarbij valdensis één van mijn persoonlijke favorieten is .
Maar ik vind ze allemaal niet even goed , ik vind - en dat meen ik dan weer wel -dat er ook een deel "trash " op de markt is of enkele die maar benaamd zijn zonder dat ze echt iets toevoegen . Maar dat heb je natuurlijk bij elke groep van planten ....
Nee hoor niet ongerust zijn , er groeien er hier ook wel enkele in de tufstenen maar allicht niet zoveel als bij jullie..........   

Da's ook waar, iedereen lijkt wel zijn moment van glorie te willen hebben om ook maar één cultivar te hebben die hij heeft 'gecreeërd', in gelijk welke plantengroep.
Ik dacht al...geen zilverrozetten in de tuftuin van Kris...kan bijna niet war zijn. ))4

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #275 Gepost op: 5 oktober 2014, 22:29:18 »
Kan kloppen, Hans, ik heb hier ook nog een plant onder de naam S. 'Pseudo-valdensis', waarvan de rozetten kleiner zijn dan die van 'Probynii', maar deze laatste vind ik toch de mooiste. Deze laatste heeft zo van die typerende sterk afgeronde blaadjes,niet?

Ja dat klopt Frankie, de echte Sax. 'Probynii' zou daarom gemakkelijk herkenbaar zijn. Beryl Bland beschrijft de rozetten als volgt:

"Leaves very small, up to 10 mm long, the tip very rounded, almost circular, 3 mm wide at tip, 1 mm in centre, 1.5 mm at base; leaf texture thick and encrusted".

Maar de afmeting van de rozetten is ook afhankelijk van de plek waar de plant staat (zon/schaduw) en het grondmengsel (rijk/arm) en dus variabel. Bovendien zijn er wel meer kleine vormen van Sax. cochlearis met dergelijke rozet bladeren, bijvoorbeeld de vorm van Sax. cochlearis die 35 jaar lang op een tufa steen heeft gestaan bij de kwekerij van Ingwersen, Saxifraga cochlearis Birch Farm:

De foto is gemaakt door Adrian Young van een nakomeling van deze plant die in Waterperry Gardens staat.

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #276 Gepost op: 5 oktober 2014, 22:35:32 »

Gij snoodaard  2-)( --2 -3( -3)( )-12

En ik ben het wel met je eens, Kris, dat het niet zoveel zin heeft om elk plantje een cultivar-naam te geven. Het moet wel een plant zijn met specifieke kenmerken, waardoor ie zich onderscheidt van andere planten.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #277 Gepost op: 5 oktober 2014, 23:02:27 »
Zoals ik al opmerkte is de vorm van een bepaalde plant ook afhankelijk van de omstandigheden waaronder hij gehouden wordt. Dat is me deze zomer weer eens helemaal duidelijk geworden doordat ik een deel van m'n collectie gedurende 3 maanden op een andere locatie moest huisvesten, van juni tot half september. Omdat de zomer er aan zat te komen had ik een plekje uitgekozen onder een berkenboom.  Hier een foto van één van de planten die hier heeft gestaan:

Het is een stek van de plant die ik eerder al liet zien, Saxifraga x fritschiana 'Pectinata'.

En dit is een foto van een stek van dezelfde plant die ik onlangs heb genomen.

Bedenk hierbij dat de moederplant op een plek in de rotstuin staat waar vrijwel geen direct zonlicht komt. Desondanks zijn de rozetten compact. De plant die een paar maanden onder de boom heeft gestaan heeft duidelijk nog veel minder licht gekregen en is hierdoor bijna onherkenbaar geworden.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Bart Moerland

• ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #278 Gepost op: 5 oktober 2014, 23:44:42 »
Terwijl het nog steeds gouden tijden zijn voor bezitters van terrasjes waar men nog steeds een bronzen tintje kan krijgen heb ik is gekeken of ik wel "zilvers" heb in de tuin .
Zou ik die wel hebben ?

Kris toch.........als er één groep veel verscheidenheid biedt _02........valt me wel tegen hoor van je -1(
nee...dan al die orchideeën zonder bloem,of die crocusjes zonder bloem......nee,die lijken niet op elkaar --11

((4

'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #279 Gepost op: 5 oktober 2014, 23:49:07 »
Ik hou het op een vorm van Saxifraga crustata, Kris, en ik ben eerlijk gezegd verbaasd dat je de zilvers nogal op mekaar vindt lijken  :o --6 ??? Ze zijn als groep planten vrij goed herkenbaar, maar er is toch wel heel veel variatie aanwezig in deze groep planten. Van de reusachtige rozetten van Saxifraga longifolia tot de kleine rozetjes van Saxifraga valdensis is toch wel een flinke stap.

Ik weet niet meer zeker maar denk dat ik hem heb gekregen als x farrreri ????

Lijkt me niet Kris...... x farreri is callosa x cochlearis,als ik in de spiegel kijk weet ik dat de natuur
rare sprongen kan maken..........maar haalt dat niet uit jouw plant........

Wat?...die rare sprongen,bedoel je?....of niet Bart?....... )--1

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #280 Gepost op: 6 oktober 2014, 08:45:29 »
Zou ik die wel hebben ?

Kris toch.........als er één groep veel verscheidenheid biedt _02........valt me wel tegen hoor van je -1(
nee...dan al die orchideeën zonder bloem,of die crocusjes zonder bloem......nee,die lijken niet op elkaar --11

((4

Kris toch !  In welk wespennest heb je je nu begeven ???  ((11 ((11 ((11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bart Moerland

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #281 Gepost op: 6 oktober 2014, 11:15:04 »
Laten we dan maar,Luc ,tot de orde van de dag overgaan en onbeschaamd reclame maken voor mijzelf -1(

Want ik vrees dat kris toch 'verloren' is voor de belangrijkste groep planten in de rotstuin...De Saxifraga's waarvan
de Engelse terecht zeggen ...'Saxifrages......are the Backbone of the Rockgarden' -((1

Maar goed,kris kan het goed maken met een mooie serie foto's van Silvers uit zijn eigen tuin om te bewijzen
dat hij niet helemaal 'lost' is in het rotsplanten wereldje --3

maar tot de orde van de dag,even over de cochlearissen.

Ben al een tijdje bezig om iets met deze (mooiste?) Silver te doen.

de eerste selectie was x cochlearis 'Xerxes'
daarna een heel kleintje geprobeerd te kruisen en tot nu toe lijkt het gelukt,
'Arcadius' is de naam,rozetjes een paar mm,kleine steel met zuiver wit bloemetje.
Is nog niet vermeerdert.  Open rosetjes,lepeltje anders gevormd,opbouw anders,groei erg langzaam.
Veel kalk zweten,iets gevoelig voor teveel regen(?)
« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2014, 11:38:35 door Bart Moerland »

Bart Moerland

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #282 Gepost op: 6 oktober 2014, 11:32:04 »
Verwachtte meer klein spul maar het werd een medium size en heel mooi
 x cochlearis 'Florence Nightingale'
Grotere rozetten 1,5-3 cm.afwijkende lepeltje,accute tip etc.
Groeit redelijk snel,mooie samengestelde bloemen.
nog niet in omloop.

Bart Moerland

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #283 Gepost op: 6 oktober 2014, 11:37:22 »
En om het zoekplaatje (voor kris :P) compleet te maken de volgende quiz; 'Zoek de verschillen'

Voor echte Rotsplanten liefhebbers natuurlijk een peulenschil(nu zal ik je niet meer plagen kris,hetzij je vergeven 2-)()

1.cochlearis probynii
2.cochlearis var. minor
3.pseudo-valdensis (cochlearis x valdensis of ....?)

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #284 Gepost op: 6 oktober 2014, 18:52:35 »
1. Saxifraga paniculata 'Minutifolia'.
2. Saxifraga x farreri. S.callosa x cochlearis.

@ Hans. Ik vind het gebruik van uitsluitend grote foto's erg onoverzichtelijk. Dit gedeelte van het topic heeft een encyclopedische waarde gekregen, ik heb er al veel in zitten bladeren, maar die lange lappen foto's maken het zoeken moeilijk.
Gebruik svp de kleine vergrootbare foto's, dan kunnen de lezers ze naar believen vergroten door ze aan te clicken.
« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2014, 18:57:56 door Gerrit Eijkelenboom »