Auteur Topic: Silver Saxifraga's  (gelezen 103025 keer)

Cor van Kapel

• Top poster
  • Geslacht: Man
Re: Silver Saxifraga's
« Reactie #315 Gepost op: 10 oktober 2014, 19:00:53 »
Ze worden hier in de volksmond niet voor niets "Schildersverdriet" genoemd !
Ja Gerard V. is ook regelmatig erg verdrietig --3 -1(.

Misschien is het net zoals met sneeuwklokjes.....daar zie ik weer niet veel verschil in......
Cor wel hoor,die zie ik altijd in februari rondsluipen op sneeuwklokjes weekenden -1(
Vind het zelf ook prachtig hoor,anders kon ik Cor daar immers niet zien ))4
Ik wilde net zeggen, ik moet anders erg vroeg opstaan om vóór jouw op een sneeuwklokjes weekend te kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2014, 19:07:24 door Cor van Kapel »

Bart Moerland

• ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #316 Gepost op: 10 oktober 2014, 23:00:49 »
 -1(
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
« Reactie #317 Gepost op: 11 oktober 2014, 09:59:32 »
Ze worden hier in de volksmond niet voor niets "Schildersverdriet" genoemd !
Ja Gerard V. is ook regelmatig erg verdrietig --3 -1

Alleen als ik jouw profielfoto tegenkom, hoor............ ;D

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #318 Gepost op: 11 oktober 2014, 10:26:44 »
Prachtfoto's Hans, een betere 'reclame' voor de zilverrozetten kan ik mij niet voorstellen. Je hebt die verduiveld goed in beeld gebracht, want ik vind die bloemen van de zilverrozetten echt niet makkelijk om deftig op de foto te zetten, iets wat u heel goed gelukt is. Terecht een dikke duim,  ((14
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #319 Gepost op: 11 oktober 2014, 15:28:18 »
Mooi zo, Hans !  Ik begon mij inmiddels al af te vragen of ik de enige was die ook de bloemen op de silver's kon appreciëren !  )--1
Ze worden hier in de volksmond niet voor niets "Schildersverdriet" genoemd !  Fantastische beelden !

Dank je, Luc, voor het compliment en fijn te horen dat je ook geniet van de bloemen van de Zilver Saxifraga's.

De plant die in de volksmond Schildersverdriet wordt genoemd is echter geen Zilver Saxifraga. Het is een plant die behoort tot de sectie Gymnopera. Deze sectie telt slechts 4 soorten, die alleen in Europa voorkomen, nml. S. cuneifolia, S. hirsuta, S. spathularis en S. umbrosa. Deze soorten vormen leerachtige rozetten, die altijd groen blijven en ook de bloemstengels vertonen wel gelijkenis met de Zilvers. Het grote verschil is dat er bij de sectie Gymnopera geen kalkafscheiding op de bladeren aanwezig is.

In de natuur zijn verschillende onderlinge hybriden gevonden en zelfs hybriden met de sectie Ligulatae, met de Zilvers dus. De bekende S. 'London Pride' is ook een hybride, het is een plant die al in de 17e eeuw in Engeland is ontstaan in iemands tuin en het is een kruising tussen S. spathularis en S. umbrosa (= S. x urbium). Het Schildersverdriet is eveneens een hybride, maar op internet kom je zowel S. x urbium als S. x geum (= S. hirsuta x S. umbrosa) tegen als wetenschappelijk benaming. Misschien weet iemand anders of ons Schildersverdriet dezelfde plant is als S. x urbium 'London Pride' of toch S. x geum?

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Jan Tholhuijsen

• Top poster
« Reactie #320 Gepost op: 11 oktober 2014, 17:51:31 »
Mooi zo, Hans !  Ik begon mij inmiddels al af te vragen of ik de enige was die ook de bloemen op de silver's kon appreciëren !  )--1
Ze worden hier in de volksmond niet voor niets "Schildersverdriet" genoemd !  Fantastische beelden !

Dank je, Luc, voor het compliment en fijn te horen dat je ook geniet van de bloemen van de Zilver Saxifraga's.

De plant die in de volksmond Schildersverdriet wordt genoemd is echter geen Zilver Saxifraga. Het is een plant die behoort tot de sectie Gymnopera. Deze sectie telt slechts 4 soorten, die alleen in Europa voorkomen, nml. S. cuneifolia, S. hirsuta, S. spathularis en S. umbrosa. Deze soorten vormen leerachtige rozetten, die altijd groen blijven en ook de bloemstengels vertonen wel gelijkenis met de Zilvers. Het grote verschil is dat er bij de sectie Gymnopera geen kalkafscheiding op de bladeren aanwezig is.

In de natuur zijn verschillende onderlinge hybriden gevonden en zelfs hybriden met de sectie Ligulatae, met de Zilvers dus. De bekende S. 'London Pride' is ook een hybride, het is een plant die al in de 17e eeuw in Engeland is ontstaan in iemands tuin en het is een kruising tussen S. spathularis en S. umbrosa (= S. x urbium). Het Schildersverdriet is eveneens een hybride, maar op internet kom je zowel S. x urbium als S. x geum (= S. hirsuta x S. umbrosa) tegen als wetenschappelijk benaming. Misschien weet iemand anders of ons Schildersverdriet dezelfde plant is als S. x urbium 'London Pride' of toch S. x geum?

Ben ook een sax liefhebber,    ((6  maar weet er niet veel van,  ((15 (je kunt ze toch mooi vinden) bedankt voor de les. ((4  Altijd leuk dat iemand goede info op het forum zet. -((1  (Andere niet te na gekomen)  ))8
Omgeving Roosendaal

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #321 Gepost op: 11 oktober 2014, 21:29:03 »
Mooie foto's Hans!
Volgens mij heb je hier een belangrijke 'mijlpaal' gezet door foto's te posten terwijl het niet de bloeiperiode is!
Voorwaar een uitbreiding van de mogelijkheden hier op het Forum,en ben niet slechts schertsend!
Meestal posten we(ik) alleen wanneer de betreffende plant ook daadwerkelijk bloeit!

Als de Zilver Saxifraga's bloeien (mei-juli) heb ik weinig tijd om te fotograferen vanwege alle werkzaamheden in de rotstuin en het posten van de foto's op het forum lukt al helemaal niet. Dit jaar lukte het zelfs niet om fatsoenlijke foto's te maken. Alle foto's met bloemen die ik liet zien zijn gemaakt op 11 juni 2013!!!
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #322 Gepost op: 11 oktober 2014, 21:33:45 »
Prachtfoto's Hans, een betere 'reclame' voor de zilverrozetten kan ik mij niet voorstellen. Je hebt die verduiveld goed in beeld gebracht, want ik vind die bloemen van de zilverrozetten echt niet makkelijk om deftig op de foto te zetten, iets wat u heel goed gelukt is. Terecht een dikke duim,  ((14

Dank je Frankie. Als het een zonnige dag is kun je de bloemen zonder statief fotograferen en als er weinig wind staat lukt het ook nog wel om scherpe foto's te maken. Verder gebruik ik het gratis downloadable programma IrfanView om een mooie uitsnede te maken (croppen).
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #323 Gepost op: 11 oktober 2014, 21:50:46 »
Ben ook een sax liefhebber,    ((6  maar weet er niet veel van,  ((15 (je kunt ze toch mooi vinden) bedankt voor de les. ((4  Altijd leuk dat iemand goede info op het forum zet. -((1  (Andere niet te na gekomen)  ))8

Zo zijn we toch allemaal begonnen Jan. Ik weet nog goed dat ik in 1997 in Leusden kwam wonen en voor het eerst de beschikking kreeg over een tuin. Eén van de planten die in de tuin stond was het Schildersverdriet. Ik wist toen helemaal niet dat het een Saxifraga is, sterker nog, ik had nog nooit van het woord Saxifraga gehoord. De eerste keer dat ik een rotsplant kocht was in 2009 op het Rotsplanten weekend bij Ploeger De Bilt. Sindsdien heb ik veel informatie verzameld (boeken, tijdschriften, internet) en ben lid geworden van verschillende rotsplanten verenigingen.

Als liefhebber van Saxifraga's kan ik je aanraden om lid te worden van de Saxifrage Society. Het tijdschrift dat de vereniging 1 x per jaar uitbrengt bevat heel veel informatie:

http://www.saxifraga.org/publications/society_pubs.htm.

En er zijn natuurlijk ook diverse goeie monografieën verschenen, kijk hier maar eens voor een overzicht:

http://www.saxifraga.org/publications/3rdparty/default.htm.

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Jan Tholhuijsen

• Top poster
« Reactie #324 Gepost op: 11 oktober 2014, 22:17:10 »
Citaat
Zo zijn we toch allemaal begonnen Jan. Ik weet nog goed dat ik in 1997 in Leusden kwam wonen en voor het eerst de beschikking kreeg over een tuin. Eén van de planten die in de tuin stond was het Schildersverdriet. Ik wist toen helemaal niet dat het een Saxifraga is, sterker nog, ik had nog nooit van het woord Saxifraga gehoord. De eerste keer dat ik een rotsplant kocht was in 2009 op het Rotsplanten weekend bij Ploeger De Bilt. Sindsdien heb ik veel informatie verzameld (boeken, tijdschriften, internet) en ben lid geworden van verschillende rotsplanten verenigingen.

Bij mij begint de saxifraga ambitie al in 1992 toen ik mijn eerst saxen kocht bij  (wijlen) Leen Goudzwaard, in Sint Philipsland.Daarna in  Tsjechie ook altijd een paar honderd saxifraga in de tuin gehad. Nu weer terug in Nederland staan er weer een 250 in de tuf, maar nog steeds met weinig kennis over de planten. Ik vind het gewoon fascinerend  hoe deze plantjes zo gemakkelijk in de stenen groeien. Het wordt tijd dat ik me er eens in ga verdiepen.
Omgeving Roosendaal

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #325 Gepost op: 11 oktober 2014, 22:59:25 »

Als liefhebber van Saxifraga's kan ik je aanraden om lid te worden van de Saxifrage Society. Het tijdschrift dat de vereniging 1 x per jaar uitbrengt bevat heel veel informatie:

http://www.saxifraga.org/publications/society_pubs.htm.

En er zijn natuurlijk ook diverse goeie monografieën verschenen, kijk hier maar eens voor een overzicht:

http://www.saxifraga.org/publications/3rdparty/default.htm.

Hoop en al vijf jaar bezig met Saxifraga? 't Lijkt wel of je wel 50 jaar met dit supergenus bent, Hans,  ))4

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #326 Gepost op: 11 oktober 2014, 23:11:30 »
Citaat

Bij mij begint de saxifraga ambitie al in 1992 toen ik mijn eerst saxen kocht bij  (wijlen) Leen Goudzwaard, in Sint Philipsland.Daarna in  Tsjechie ook altijd een paar honderd saxifraga in de tuin gehad. Nu weer terug in Nederland staan er weer een 250 in de tuf, maar nog steeds met weinig kennis over de planten. Ik vind het gewoon fascinerend  hoe deze plantjes zo gemakkelijk in de stenen groeien. Het wordt tijd dat ik me er eens in ga verdiepen.

Ja Jan, Saxifraga's en stenen, inderdaad bijna niet te geloven dat ze zo goed gedijen in een steen. Ik zei het waarschijnlijk al eens eerder, maar zelden verlies ik een plant, uitgeplant in een tufsteen.
De eerste plant die ik ooit kocht was, als ik me goed herinner, een zaailing van Saxifraga federici-augusti 'Wisley'. Het grote fraaie grijsgroene rozet, en  de fabelachtige, vreemde bloeiwijze intrigeerden mij direct.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #327 Gepost op: 4 februari 2015, 19:20:18 »
Saxifraga 'Nicomedis', de rozetten met een rijplaagje. (foto 1)
Ook S. cochlearis had het koud deze morgen (foto 2) net als S. cartilaginea (foto 3)

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
« Reactie #328 Gepost op: 5 februari 2015, 13:17:00 »
Saxifraga 'Nicomedis', de rozetten met een rijplaagje. (foto 1)
Ook S. cochlearis had het koud deze morgen (foto 2) net als S. cartilaginea (foto 3)
Mooi he. Zo heeft de winter ook z'n pluspunten.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #329 Gepost op: 9 maart 2015, 18:52:49 »
S. callosa subsp. catalaunica vormt ook aardige rozetten.