Niet winterharde cactussen, succulenten, caudiciformen

Gestart door Kris De Raeymaeker, 25 juli 2010, 11:54:22

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 11 oktober 2025, 10:34:14Zelf gezaaid in 1995 ...en groeiend op eigen wortel. In die tijd werden deze soorten veel geënt omdat ze zo traag groeien en het lang wachten is op bloei en respectabele planten. Ik wou altijd een zo natuurlijk mogelijk uitzicht en deed niet aan enten. Ariocarpus kotschoubeyanus noemt deze schitterende cactussoort die in de natuur moeilijk te vinden is. Daar zitten ze gelijk met het grondniveau en zijn ze zonder bloem moeilijk te vinden.Plant is na 30 jaar nog steeds maar enkele centimeters in diameter. Het grootste deel zit onder de grond, namelijk een knoestige dikke penwortel die soms de potjes kapot duwt na verloop van tijd .

Wat een schoonheid! En eveneens interessante info. Had ik niet zo de handen vol met die rotsplanten, dan zou ik dergelijk spul ook wel willen kweken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Marcel van den Berg

De eerste Titanopsis is aan de bloei begonnen. :D

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 11 oktober 2025, 10:34:14Zelf gezaaid in 1995 ...en groeiend op eigen wortel. In die tijd werden deze soorten veel geënt omdat ze zo traag groeien en het lang wachten is op bloei en respectabele planten. Ik wou altijd een zo natuurlijk mogelijk uitzicht en deed niet aan enten. Ariocarpus kotschoubeyanus noemt deze schitterende cactussoort die in de natuur moeilijk te vinden is. Daar zitten ze gelijk met het grondniveau en zijn ze zonder bloem moeilijk te vinden.Plant is na 30 jaar nog steeds maar enkele centimeters in diameter. Het grootste deel zit onder de grond, namelijk een knoestige dikke penwortel die soms de potjes kapot duwt na verloop van tijd .
Citaat van: Frankie Wulleman op 12 oktober 2025, 20:22:38Wat een schoonheid! En eveneens interessante info. Had ik niet zo de handen vol met die rotsplanten, dan zou ik dergelijk spul ook wel willen kweken.
Met dat spul heb je nauwelijks werk Frankie , minder dan met die rotsplanten  -2(  -2(  -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Marcel van den Berg op 20 oktober 2025, 13:33:44De eerste Titanopsis is aan de bloei begonnen. :D

Ze bloeien hier ook Marcel ...net als de Lithops-en ...

Kris De Raeymaeker

Echeveria laui is een succulent afkomstig uit Oaxaca, Mexico. De bladeren zijn bedekt met een soort wit poeder, farina genoemd. Door deze coating zien ze er erg attractief uit. Veel zon , niet veel water en een droge overwintering tussen 0 en 5 graden zijn nodig om dit mooie uiterlijk te behouden. 

Kris De Raeymaeker

Ook deze Gymnocalycium friedrichii LB 2178 is helemaal in de war door het zachte najaar ...Bloeit natuurlijk normaal nooit rond deze tijd ....

Kris De Raeymaeker

Deze Stenocactus staat nu sinds midden september volledig droog ....Het plantenlichaam is heel wat van zijn lichaamsvocht verloren en de plant ging in overlevingsmodus...De plant krimpt in mekaar gedurende die periode en lijkt nog alleen nog maar een hoopje doorns. Vanaf er nu betere dagen komen met zon overdag begin ik deze planten te nevelen zodat ze weer hun fijne haarwortels aanmaken die ze gedurende deze periode kwijt spelen.Eind maart begin april krijgen ze dan weer opnieuw water ...   

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 februari 2026, 11:54:16Deze Stenocactus staat nu sinds midden september volledig droog ....Het plantenlichaam is heel wat van zijn lichaamsvocht verloren en de plant ging in overlevingsmodus...De plant krimpt in mekaar gedurende die periode en lijkt nog alleen nog maar een hoopje doorns. Vanaf er nu betere dagen komen met zon overdag begin ik deze planten te nevelen zodat ze weer hun fijne haarwortels aanmaken die ze gedurende deze periode kwijt spelen.Eind maart begin april krijgen ze dan weer opnieuw water ...   
Amai Kris, dat is een heel ritueel.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 februari 2026, 11:54:16Deze Stenocactus staat nu sinds midden september volledig droog ....Het plantenlichaam is heel wat van zijn lichaamsvocht verloren en de plant ging in overlevingsmodus...De plant krimpt in mekaar gedurende die periode en lijkt nog alleen nog maar een hoopje doorns. Vanaf er nu betere dagen komen met zon overdag begin ik deze planten te nevelen zodat ze weer hun fijne haarwortels aanmaken die ze gedurende deze periode kwijt spelen.Eind maart begin april krijgen ze dan weer opnieuw water ...   
Citaat van: Herman Mylemans op 15 februari 2026, 12:41:39Amai Kris, dat is een heel ritueel.

Valt best mee Herman ...ik heb veel minder werk aan al mijn cactussen dan aan al de rest ...Straks krijgen ze nauwelijks 1 keer in de maand water ...Maar ja , ik volg nog altijd dezelfde rituelen zoals ik ze destijds ben aangeleerd door mijn toenmalige leermeester begin jaren '80 . En daar wil ik echt niet van afwijken !

Marcel van den Berg

Titanopsis calcarea bloeit heel de winter rustig door.
M'n Lithops laten het voor de rest helemaal afweten qua bloei.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Marcel van den Berg op 16 februari 2026, 08:44:09Titanopsis calcarea bloeit heel de winter rustig door.
M'n Lithops laten het voor de rest helemaal afweten qua bloei.

Bijna alle Lithops soorten bloeien tussen eind augustus en oktober Marcel. Ik ken maar een paar uitzonderingen die nu zouden moeten bloeien.Of bedoel je dat ze deze herfst niet bloeiden ? Titanopsis bloeit inderdaad de hele winter door...Heel dankbaar!

Thomas Eckert

Coleus coerulescens... een kleine vetplant uit de Oost-Afrikaanse hooglanden (Eritrea, Ethiopië enz.)

Thomas Eckert

Hier is nog een kamerplant uit de familie van de vetplanten...

Pachyphytum oviferum...komt oorspronkelijk uit de Mexicaanse hooglanden (ongeveer 1200 meter).

Ze bloeit nu al voor het tweede jaar op

Thomas Eckert

Afgezien van de bloemen is het het totaalbeeld van de meeste planten dat me fascineert ... Jullie weten wel wat ik bedoel...:-)

De cristate-vorm van de Echeveria pulvinata is zo'n plant die mijn hart sneller doet kloppen. Op de close-up kun je de betoverende donsachtige beharing zien.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 26 maart 2026, 12:16:01Afgezien van de bloemen is het het totaalbeeld van de meeste planten dat me fascineert ... Jullie weten wel wat ik bedoel...:-)
De cristate-vorm van de Echeveria pulvinata is zo'n plant die mijn hart sneller doet kloppen. Op de close-up kun je de betoverende donsachtige beharing zien.

Het is gek dat cristaat of kamvormen veel meer voorkomen bij cactussen en succulenten dan in andere  andere plantenfamilies  Thomas ...