Zeer aangenaam inderdaad. Beeldschoon.
Volgens mijn boek over Aizoaceae, synoniem voor Conophytum. Waarschijnlijk C.friedrichiae. Bloeit wit als species, maar er zijn vele varieteiten cultivars en vormen met vele kleuren.
Hoe dan ook, dit is een fraaie zachte pastelkleur.
Wat zijn de cultuureisen Kris?
Hallo Gerrit & Luc , de "echte" liefhebbers weten deze juweeltjes natuurlijk naar waarde te schatten ....

Volgens de "International Plant Names Index" is het nog steeds Ophthalmophyllum Gerrit maar ik weet dat er zeker ook wel strekkingen zijn die dit als Conophytum beschouwen . Ik denk dat ook Steven Hammer deze als Conophytum beschouwd en hij is natuurlijk een erg vooraanstaande Amerikaanse botanist in deze materie. Nu ze zien er -voor de gewone mens -toch wat anders uit als de meeste Cono's en daarom vind ik de naam " Ophthalmophyllum "eigenlijk nogal duidelijk ....Maar nu ben ik misschien te behoudensgezind/onwetend ...
Nu deze plant is Ophthalmophyllum praesectum of Conophytum praesectum .
Cultuureisen hebben gelijkenis met die van Lithops maar met toch enkele extra aandachtspunten :
1/ opperhuid is fluweelachtig waardoor nog meer kans op rotten bij te veel aan water , in de praktijk : nooit water van boven af !
2/ nog gevoeliger voor te veel aan water in het algemeen , het lichaam barst soms gewoon open als ze teveel krijgen
3/ groeiseizoen start toch nog later als bij Lithops (daar start het zowat midden juni tot einde juni ), dus te vroeg water geven kan resulteren in verlies
4/ altijd appart in (kleine)potjes kweken zodat ze afzonderlijk kunnen worden behandeld