Gerrit, grote planten!!!!!!! Ik zou eerder zeggen voor Conophytums flinke planten

deze foto's zijn allemaal genomen met een +2 macro voorzetlens en staan allemaal in een
5,5 cm potje. Ik heb wel soorten gezaaid maar deze bloeien nog niet. De getoonde planten dateren allemaal van 2003 tot 2005 en zijn destijds aangekocht op cactusbeurzen. Ik ken iemand die een grotere collectie Conophytums heeft en het ook zonder verwarmde kas moet stellen (maar wel een koude kas). Hij haalt zijn planten al tijdens de bloei binnen zodat hij er meer van kan genieten en daarna gaan ze naar een koele ongebruikte slaapkamer met veel licht. Het belangrijkste bij deze planten is het water geven. Als het groeiseizoen begint (de planten laten dit wel zien) in augustus/september geef ik een tweetal keer water zodat de grond goed vochtig is. Tussendoor helemaal op laten drogen. Daarna geef ik alleen water door te nevelen, dan is de bloei al voorbij, hoe vaak? Bij zonnig warm weer een keer per week anders minder. Dit gaat door tot in januari. Goede graadmeter voor het nevelen is: als de plantlichamen beginnen te schrompelen is het weer nodig maar bij donker weer kan het dan nog wel een weekje wachten. Daarna gaan de planten in rust, het hele plantlichaam lijkt te verdrogen en de opperhuid wordt perkamentachtig. Maar in dit perkament wordt een nieuwe plant gevormd (soms dubbel). Tijdens de rust nevel ik toch af en toe omdat mijn planten in de volle zon staan. Het grondmengsel moet
zeer doorlatend zijn. Het wortelstelsel stelt niet veel voor en daarom denk ik dat ze goed water op kunnen nemen via de huid, in de natuur komen ze voor in Z. Afrika met nauwelijks regen maar regelmatig dikke mist in hun groeiseizoen.