Auteur Topic: Saxifraga 2014  (gelezen 300977 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #60 Gepost op: 18 januari 2014, 16:13:06 »
1/ Saxifraga 'Jan Neruda' ook een 'jongske' Frankie.
2/ Dit is meer een moederfiguur.
3/ Een wat donkere foto van Saxifraga 'Peeter Paulus Rubens'. Hoe heb ik dat nu gedaan ?
4/ Nog een Cumulus, dit keer in een zandsteen, kan niet  8) ontbreken, vind ik .... :o

 :D ;)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #61 Gepost op: 18 januari 2014, 16:14:24 »
En speciaal voor den Theo, een 'Allendale Ghost'.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #62 Gepost op: 18 januari 2014, 16:19:33 »
In ieder geval is duidelijk te zien dat de Saxen te lijden hebben van de grote nattigheid, hier en daar zijn knoppen naar de knoppen.
Maar ja, wat wil je, als je al die regendruppels op je kop en knop krijgt.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2639
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #63 Gepost op: 18 januari 2014, 19:03:44 »
En speciaal voor den Theo, een 'Allendale Ghost'.
Ik ben er nu wel bijna zeker van dat het Allendale Ghost is Jan ((4
Hou altijd bij welke planten ik gekocht heb en daar staat de "billows"niet bij.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #64 Gepost op: 18 januari 2014, 19:18:53 »
No problemo, Theo.
Trouwens, de vogels doen je een beetje na ...
ze houden ook alles bij, maar kopen het niet. ;D

'Allendale Ghost' is ook altijd een vroege vogel, vorig jaar was dat bij mij ook zo, en dan .... begon de winter vooraleer het arme plantje zijn beginnende show kon verder zetten.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #65 Gepost op: 19 januari 2014, 00:30:02 »
Dat begint daar stilletjes aan op dreef te komen bij u, Jan, hier is ook S. 'Evening Star' al goed bezig.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #66 Gepost op: 19 januari 2014, 09:01:48 »
Dat begint daar stilletjes aan op dreef te komen bij u, Jan, hier is ook S. 'Evening Star' al goed bezig.

Gelijk dat je de oorspronkelijke Tsjechische naam maar zo laat Frankie. Eén van de betere gele in ieder geval. Ontdekte er hier gisteren ook een knop in .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #67 Gepost op: 19 januari 2014, 09:02:40 »
Ik ben wat aan het prutsen geweest met mijn nieuw fototoestel.

Nieuw speelgoed .......altijd plezant hé Jan !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #68 Gepost op: 19 januari 2014, 09:14:14 »
Ik ben wat aan het prutsen geweest met mijn nieuw fototoestel.
De gewone 'macrostand' trekt volgens mij op niets, behalve dan als je eigenlijk maar een bepaald deel in focus wil krijgen, maar dat is niet altijd de bedoeling. Misschien is die bedoeld voor wat 'grotere' planten en daar kan ik inkomen.
Ik kende voordien niks van 'sluitertijd', 'diafragma en 'ISO', maar weet nu dat het belangrijke factoren zijn om een goede foto te kunnen maken. Dus, om wat meer 'scherpte' te krijgen, moet je gewoon de waarde van het  'f-getal' verhogen, waardoor je een kleinere diafragma opening krijgt. Maar als je die heel hoog maakt, mag je haast niet bewegen, ofwel moet je gebruik maken van een statief. Gelukkig is dit niet nodig, een lichte verhoging van het f-getal is al voldoende.
Ik heb een paar testen gedaan met verschillende waarden van sluitertijd en diafragma. ISO was telkens waarde 400.
De voorlopig beste resultaten zijn met f-getal 9 en sluitertijd 1/100, f-getal 7,1 en sluitertijd 1/100 en ook 1/40.
De beste foto van mijn testjes is van Saxifraga 'Hinhead Seedling' die was f-getal 8 en sluitertijd 1/40.

Enfin, ik begrijp er nog altijd 'niks' van, dus als er hier van die bollebozen zitten die daar heel veel kaas van gegeten hebben, dan mogen ze altijd op de proppen komen met wat licht verteerbare tips. 8)

Begrijpen of niet, Jan, de basisbegrippen heb je blijkbaar al door !
Er zit ongetwijfeld ook een "automatisch" knop aan .... altijd nuttig als je twijfelt !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #69 Gepost op: 19 januari 2014, 12:18:53 »
Ik ben wat aan het prutsen geweest met mijn nieuw fototoestel.
De gewone 'macrostand' trekt volgens mij op niets, behalve dan als je eigenlijk maar een bepaald deel in focus wil krijgen, maar dat is niet altijd de bedoeling. Misschien is die bedoeld voor wat 'grotere' planten en daar kan ik inkomen.
Ik kende voordien niks van 'sluitertijd', 'diafragma en 'ISO', maar weet nu dat het belangrijke factoren zijn om een goede foto te kunnen maken. Dus, om wat meer 'scherpte' te krijgen, moet je gewoon de waarde van het  'f-getal' verhogen, waardoor je een kleinere diafragma opening krijgt. Maar als je die heel hoog maakt, mag je haast niet bewegen, ofwel moet je gebruik maken van een statief. Gelukkig is dit niet nodig, een lichte verhoging van het f-getal is al voldoende.
Ik heb een paar testen gedaan met verschillende waarden van sluitertijd en diafragma. ISO was telkens waarde 400.
De voorlopig beste resultaten zijn met f-getal 9 en sluitertijd 1/100, f-getal 7,1 en sluitertijd 1/100 en ook 1/40.
De beste foto van mijn testjes is van Saxifraga 'Hinhead Seedling' die was f-getal 8 en sluitertijd 1/40.

Enfin, ik begrijp er nog altijd 'niks' van, dus als er hier van die bollebozen zitten die daar heel veel kaas van gegeten hebben, dan mogen ze altijd op de proppen komen met wat licht verteerbare tips. 8)
Ik heb hier http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=563.msg55265#msg55265 even op dit verhaal gereageerd Jan.

Er zit ongetwijfeld ook een "automatisch" knop aan .... altijd nuttig als je twijfelt !  ;)
Meneer Gilgemyn,  2-)( )-12 -3( -3)( ))11, m.a.w. foeiiiiiiii !!!!
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2014, 12:21:19 door Cor van Kapel »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #70 Gepost op: 19 januari 2014, 12:37:08 »

Er zit ongetwijfeld ook een "automatisch" knop aan .... altijd nuttig als je twijfelt !  ;)
Meneer Gilgemyn,  2-)( )-12 -3( -3)( ))11, m.a.w. foeiiiiiiii !!!!

Sorry Cor !  -2(( --1
Ik weet wel dat zoiets beneden jouw waardigheid is...   -2(maar voor een gewone sterveling kan het best van pas komen ... -8(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2639
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #71 Gepost op: 19 januari 2014, 15:21:55 »
Dat begint daar stilletjes aan op dreef te komen bij u, Jan, hier is ook S. 'Evening Star' al goed bezig.
Die mag er zeker zijn Frankie ,zal proberen om hem dit jaar ook in mijn bezit te krijgen.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #72 Gepost op: 19 januari 2014, 18:06:45 »
Ik ben wat aan het prutsen geweest met mijn nieuw fototoestel.
De gewone 'macrostand' trekt volgens mij op niets, behalve dan als je eigenlijk maar een bepaald deel in focus wil krijgen, maar dat is niet altijd de bedoeling. Misschien is die bedoeld voor wat 'grotere' planten en daar kan ik inkomen.
Ik kende voordien niks van 'sluitertijd', 'diafragma en 'ISO', maar weet nu dat het belangrijke factoren zijn om een goede foto te kunnen maken. Dus, om wat meer 'scherpte' te krijgen, moet je gewoon de waarde van het  'f-getal' verhogen, waardoor je een kleinere diafragma opening krijgt. Maar als je die heel hoog maakt, mag je haast niet bewegen, ofwel moet je gebruik maken van een statief. Gelukkig is dit niet nodig, een lichte verhoging van het f-getal is al voldoende.
Ik heb een paar testen gedaan met verschillende waarden van sluitertijd en diafragma. ISO was telkens waarde 400.
De voorlopig beste resultaten zijn met f-getal 9 en sluitertijd 1/100, f-getal 7,1 en sluitertijd 1/100 en ook 1/40.
De beste foto van mijn testjes is van Saxifraga 'Hinhead Seedling' die was f-getal 8 en sluitertijd 1/40.

Enfin, ik begrijp er nog altijd 'niks' van, dus als er hier van die bollebozen zitten die daar heel veel kaas van gegeten hebben, dan mogen ze altijd op de proppen komen met wat licht verteerbare tips. 8)

Begrijpen of niet, Jan, de basisbegrippen heb je blijkbaar al door !
Er zit ongetwijfeld ook een "automatisch" knop aan .... altijd nuttig als je twijfelt !  ;)

Die heb ik al lang getest hoor Luc.
Mijn vrouw had heel lang geleden ook een 'automatische knop'.
Maar nu moet ik mij verdiepen in de ontelbare opties van de 'M-knop'.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #73 Gepost op: 19 januari 2014, 22:27:19 »
Ook hier de eerste bloemkes in de saxen.

Saxifraga x megaseaeflora Chodov heeft veel weg van S. Jan Neruda, maar de bloemen zijn iets anders gekleurd.



Eén van de nieuwe cultivars van David Walkey laat ook een eerste bloem zien: Saxifraga Tysoe Star (Blues Group).

78285-1

Saxifraga Marie (S. wendelboi x S. Nancye) is een creatie van Jan Bürgel.



Een oude bekende is Saxifraga x megaseaeflora Karel Capek.

78289-3

 
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #74 Gepost op: 19 januari 2014, 22:32:23 »
Veel belovende start Hans  ! Ja David heeft enkele knappe cultivars op de wereld gezet !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "