Auteur Topic: Saxifraga 2014  (gelezen 300969 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #285 Gepost op: 11 februari 2014, 18:31:52 »
Jezus,wat een knapperd, dat moet ook wel, al het beste van S. dinnikii, S. columnaris en één van de mooiste kruisingen aller tijden is hier samengevoegd. Wie heeft die gefrabiceerd, Bart?
Niet in circulatie? Dan moeten we hem maar zelf proberen te maken zeker? We kennen de ingrediënten.  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #286 Gepost op: 11 februari 2014, 18:33:39 »
Jan, bij mij staan de Cumulussen ook al fantastisch te bloeien, maar ik ga er geen plaatje van posten want die eer laat ik aan jou.
Na de verloren finale in Hoogerheide toch nog wat plaatjes geschoten de afgelopen week. Deze zal ik wel plaatsen.

Jos
Ha, de Jos. Wat geef jij jouw Saxen dat ze zo vlug bloeien ? Bij mij is het nog niet veel soeps. Maar ja, met al die bergen hier ...
Er heeft zeker een Belg gewonnen in Hoogerheide ?
Wel dan heeft er nu een Nederlander gewonnen, en dat is Jos ... 8)

Dank je dat je de eer voor de Cumulussen aan mij laat ...
Heb ik toch nog iets over.
 ;D --11 --3

Nee Jan, Geen hele Belg die gewonnen, maar wel eentje die er woont; Stybar.
Ik speel een beetje vals dit jaar Jan. Ik heb om een beetje comfortabel te staan bij het verpotten, mijn saxen naar de tunnelkas gehaald en daar staan ze nu al een paar weken 'in de warmte'. Vandaar deze vroege bloei. Nu staan er weer een heleboel klaar om te ruilen.

Jos

Ach, dan doe jij hetzelfde als die mannen in Engeland die naar de shows komen.
Terwijl het vorig jaar hier stenen uit de grond vroor, kon je van een of andere show in Engeland bloeiende Saxen meebrengen, terwijl ze hier nog niet eens knoppen vertoonden ...

Ja, dat klopt Jan. Ik organiseer voor onze rotstuinclub in Breda op 11 maart een plantenshow waaraan alle leden hun steentje moeten bijdragen. Dus moet ik er ook voor zorgen dat er dan bloeiende planten zijn. Maar ik hoop wel dat er nog wat moois voor 11 maart overblijft, want op zoveel warmte had ik ook niet gerekend. Maar ik heb er vertrouwen in dat er nog wel wat moois overblijft. Ik zal t.z.t. wel wat foto's van de show posten.

Jos

Is dat dan een rotsplantenshow, Jos, of komen daar ook nog andere planten aan bod? Wat moet ik me er juist bij voorstellen?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #287 Gepost op: 11 februari 2014, 20:12:43 »
Jezus,wat een knapperd, dat moet ook wel, al het beste van S. dinnikii, S. columnaris en één van de mooiste kruisingen aller tijden is hier samengevoegd. Wie heeft die gefrabiceerd, Bart?
Niet in circulatie? Dan moeten we hem maar zelf proberen te maken zeker? We kennen de ingrediënten.  ;)
Ok, dan ga ik die proberen na te maken, al tenminste mijn dinnikiitjes, Winifreddiekes, en columnariske zo een beetje tegelijk bloeien.
Of nee, ik moet gewoon een van mijn twee x dinninariskes samen zetten met de Winifreddiekes.
Ik vang eerst wat bijen, doe er wat hommels bij, ook wat zweefvliegen, wat gewone vliegen, een vlinder en ik steek die allemaal onder een grote glazen stolp samen met de Saxen. Moet gewoon lukken.
Ofwel moet ik wat penseeltjes in de winkel gaan halen, maar dat vind ik veel te lastig. 8) ))4

Mooi ding trouwens.
En zoals bij de mensen, zijn mooie dingen heel moeilijk en daarbij komt er nog bovenop dat de eigenaars er doorgaans heel weigerachtig tegenover staat, de mooie dingen in circulatie te brengen. Hoe zou je zelf zijn ?  :o --11
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #288 Gepost op: 11 februari 2014, 22:06:29 »
Oh,ja sorry mannen....niet bij gezet.....Jan Búrgel heeft hem gefabriceerd maar hij zei dat het echt geen goede is.
je kunt het ook wel zien op de foto,heel open groei en veel ruimte tussen de rozetten.

Maar.......als je 100 keer dezelfde kruising maakt krijg je 1000 verschillende....dus.......

Jan heeft wel een ander verbluffend mooie gemaakt waarvan ik een plant heb en enkele bewortelde stekken...'Red crinoline
dit is ...wendelboi x   x dinninaris(dinnikii x columnaris)......betoverend mooi maar vind deze plant ook niet makkelijk.

Nog een plant die misschien in het circuit komt.....heb ik niet,geloof dat er nog geen planten van zijn
maar ook heel apart is een kruising van.....poluniniana x lilacina en dat weer met een kruising van lilacina en sep549(Swedish Expedition in Pakistan)
dit wordt 'Allendale Tommy'

Karel Lang is trouwens ook bezig met x dinninaris dus..........

1 en 2 ='Red Crinoline'
3 en 4 ='Tommy'


'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #289 Gepost op: 11 februari 2014, 22:15:28 »
Oh,ja sorry mannen....niet bij gezet.....Jan Búrgel heeft hem gefabriceerd maar hij zei dat het echt geen goede is.
je kunt het ook wel zien op de foto,heel open groei en veel ruimte tussen de rozetten.

Maar.......als je 100 keer dezelfde kruising maakt krijg je 1000 verschillende....dus.......

Jan heeft wel een ander verbluffend mooie gemaakt waarvan ik een plant heb en enkele bewortelde stekken...'Red crinoline
dit is ...wendelboi x   x dinninaris(dinnikii x columnaris)......betoverend mooi maar vind deze plant ook niet makkelijk.

Nog een plant die misschien in het circuit komt.....heb ik niet,geloof dat er nog geen planten van zijn
maar ook heel apart is een kruising van.....poluniniana x lilacina en dat weer met een kruising van lilacina en sep549(Swedish Expedition in Pakistan)
dit wordt 'Allendale Tommy'

Karel Lang is trouwens ook bezig met x dinninaris dus..........

1 en 2 ='Red Crinoline'
3 en 4 ='Tommy'

Schitterend Bart die 'Allendale Tommy'. 8) ((14

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #290 Gepost op: 11 februari 2014, 22:29:09 »
Allendale Tommy zagen we vorig jaar al in Waterperry, weet je nog Matthias? Dat is inderdaad een indrukwekkende plant, maar ook Red Crinoline ziet er  veelbelovend uit!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #291 Gepost op: 11 februari 2014, 22:38:29 »
Allendale Tommy zagen we vorig jaar al in Waterperry, weet je nog Matthias? Dat is inderdaad een indrukwekkende plant, maar ook Red Crinoline ziet er  veelbelovend uit!


Ahzo.. Maar was die al beschikbaar dan Frankie ?

Mijn geheugen laat mij eventjes in de steek. )--1

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #292 Gepost op: 11 februari 2014, 22:43:09 »
Allendale Tommy zagen we vorig jaar al in Waterperry, weet je nog Matthias? Dat is inderdaad een indrukwekkende plant, maar ook Red Crinoline ziet er  veelbelovend uit!


Ahzo.. Maar was die al beschikbaar dan Frankie ?

Mijn geheugen laat mij eventjes in de steek. )--1

Neen Matthias, Adrian Young had toen zelf nog maar één kleine plant.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #293 Gepost op: 11 februari 2014, 22:46:08 »
Oh,ja sorry mannen....niet bij gezet.....Jan Búrgel heeft hem gefabriceerd maar hij zei dat het echt geen goede is.
je kunt het ook wel zien op de foto,heel open groei en veel ruimte tussen de rozetten.


Aan die open ruimte tussen de rozetten kan iets gedaan worden, Bart, zet zoiets maar eens op een tufsteen, en je zal de ruimte zien verdwijnen. S. stribrnyi heeft daar in de open grond ook wat last van, maar op de tuf krijg je een erg compacte plant.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #294 Gepost op: 11 februari 2014, 22:59:51 »
Op de 'Tommy' was ik vorig jaar ook al verlekkerd.  :o
(Nooit, gedacht dat ik ooit zo iets zou zeggen. Dus geen reacties hierop, ik ben jullie voor ...)

En geef die maar eerst aan mij, in mijn zandsteen zijn ze nog iets compacter.
En, het summum is natuurlijk in marmer....maar je moet geduld hebben.

Sorry, tuf adepten.  ;D --11
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #295 Gepost op: 12 februari 2014, 19:14:30 »
Hallo

ziehier de eerste saxenbloem in mijn  rotstuin dit jaar. Dat moest ik toch even laten weten . Dit zou Donington chalize moeten zijn.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #296 Gepost op: 12 februari 2014, 19:41:26 »
Hallo
ziehier de eerste saxenbloem in mijn  rotstuin dit jaar. Dat moest ik toch even laten weten . Dit zou Donington chalize moeten zijn.

Goeie start Filip ! Meteen eentje die ik nog niet ken .......kan natuurlijk aan mij liggen .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #297 Gepost op: 12 februari 2014, 21:17:54 »
Hallo

ziehier de eerste saxenbloem in mijn  rotstuin dit jaar. Dat moest ik toch even laten weten . Dit zou Donington chalize moeten zijn. (Link naar bijlage)

Weeral een historische gebeurtenis Filip !
Welkom in de wondere wereld van de steenbrekers !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #298 Gepost op: 12 februari 2014, 21:57:06 »
De Filip heeft nog wel een paar andere Saxen hoor ...
En nog een andere, grotere wondere wereld.

Het is wel 'DoNNington ChaliCe' naar het schijnt een 'seedling' van Saxifraga cinerea.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #299 Gepost op: 13 februari 2014, 19:17:10 »
De Filip heeft nog wel een paar andere Saxen hoor ...
En nog een andere, grotere wondere wereld.

Het is wel 'DoNNington ChaliCe' naar het schijnt een 'seedling' van Saxifraga cinerea.

Dag Jan
ik zal mijn naamlijst eens direct aanpassen zie.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen