Auteur Topic: Saxifraga 2014  (gelezen 300896 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #300 Gepost op: 13 februari 2014, 19:51:01 »
saxifraga stribrnyi is er ongeveer klaar voor !

Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #301 Gepost op: 13 februari 2014, 20:30:49 »
saxifraga stribrnyi is er ongeveer klaar voor !

Ja die zit aardig in de startblokken Luc !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jos van Bergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 220
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #302 Gepost op: 13 februari 2014, 21:15:10 »
Rotstuinclub...Breda...show??? Is er iets wat ik niet weet dan? Een tweede rotsplantenvereniging in Nederland?

Is een (onder)afdeling van groei en bloei .........Ben er al een paar keer een lezing gaan geven . Ben er altijd al heel goed onthaald geweest. Een enthousiast publiek om lezingen aan te geven.  En ja de Jos was er ook altijd .......

Is helemaal correct beantwoord Kris. Niets aan toe te voegen.

Jos

Jos van Bergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 220
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #303 Gepost op: 13 februari 2014, 21:17:25 »
Laat maar komen Jos.
Ze kunnen niet genoeg op de voorgrond treden.
Dat zou Bart Moerland ook zeggen, maar die mens heeft daar geen tijd voor zeker ?

Hmm, Breda is niet zo ver ...

Ja Jan klopt...'Laat ze maar komen!'.........maar ik ben inderdaad heel druk op het moment,niet alleen met het up-daten van de website
maar door de zachte winter zijn de bestellingen al veel eerder op gang gekomen.

overigens misschien interessant voor jullie Saxifragafielen.....ik heb op de website de nieuwe groepen
indelingen staan er is namelijk heel veel verandert,ook vinden jullie daar hoe je aan de nieuwe checklist kan komen
gemaakt door Adrian Young.

Ook heb ik nogal wat werk in de rotstuin gehad door veranderingen en op het land
waar we andere zaken kweken dan saxifraga's.

maar wees gerust...ik volg jullie wel hoor!,kijk elke avond wel even wat voor moois er hier passeert! ((14
Overigens bloeit hier ook hoegenaamd niets en dat blijft ook echt wel even zo,knop ontwikkeling wordt
met name bepaald door het najaar hoe ze de zomer uitkomen en de winter ingaan niet alleen door
de temperatuur in de winter.
A.s woensdag heb ik nog een lezing in Zwolle voor de 'Wijzen uit het Oosten' op de kwekerij de Gentiaan van Ome Freek Blokzijl.
Voor de pauze is de lezing 'Een Eeuw Saxifraga kruisingen' en na de pauze laat Gerard Borgonje de mensen verstomd staan met een prachtige
bolletjes serie....oei.oei.oei...jullie gaan wat missen!!! :P
Donderdagmorgen gaan we met een paar man naar de eerste dag van het beroemde Sneeuwklokjes weekend in de Boschhoeve!...dat wordt ook weer smullen!....
eindelijk eens wat anders dan Saxifraga's...................

Ik heb dus hoegenaamd echt weinig om jullie te laten zien...maar ik heb wel iets speciaals...voordat jullie 'gek' worden.....
de Meneer die deze kruising heeft gemaakt brengt hem absoluut niet in circulatie...te moeilijk...te langzaam...zucht.......

x anglica 'Winifred' x   x dinninaris(dinnikii x columnaris)

ps.Jan......Breda is niet zover...en Nijverdal ook niet......je kunt gezellig samen komen met de Jos! ))4

Bart, de Jan komt bij mij zowat langs de voordeur als hij op weg gaat naar Nijverdal, dus dat is goed mogelijk. Ik zal er in ieder geval wel zijn. Laat het een beetje goed weer worden.

Jos van Bergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 220
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #304 Gepost op: 13 februari 2014, 21:25:53 »
Jan, bij mij staan de Cumulussen ook al fantastisch te bloeien, maar ik ga er geen plaatje van posten want die eer laat ik aan jou.
Na de verloren finale in Hoogerheide toch nog wat plaatjes geschoten de afgelopen week. Deze zal ik wel plaatsen.

Jos
Ha, de Jos. Wat geef jij jouw Saxen dat ze zo vlug bloeien ? Bij mij is het nog niet veel soeps. Maar ja, met al die bergen hier ...
Er heeft zeker een Belg gewonnen in Hoogerheide ?
Wel dan heeft er nu een Nederlander gewonnen, en dat is Jos ... 8)

Dank je dat je de eer voor de Cumulussen aan mij laat ...
Heb ik toch nog iets over.
 ;D --11 --3

Nee Jan, Geen hele Belg die gewonnen, maar wel eentje die er woont; Stybar.
Ik speel een beetje vals dit jaar Jan. Ik heb om een beetje comfortabel te staan bij het verpotten, mijn saxen naar de tunnelkas gehaald en daar staan ze nu al een paar weken 'in de warmte'. Vandaar deze vroege bloei. Nu staan er weer een heleboel klaar om te ruilen.

Jos

Ach, dan doe jij hetzelfde als die mannen in Engeland die naar de shows komen.
Terwijl het vorig jaar hier stenen uit de grond vroor, kon je van een of andere show in Engeland bloeiende Saxen meebrengen, terwijl ze hier nog niet eens knoppen vertoonden ...

Ja, dat klopt Jan. Ik organiseer voor onze rotstuinclub in Breda op 11 maart een plantenshow waaraan alle leden hun steentje moeten bijdragen. Dus moet ik er ook voor zorgen dat er dan bloeiende planten zijn. Maar ik hoop wel dat er nog wat moois voor 11 maart overblijft, want op zoveel warmte had ik ook niet gerekend. Maar ik heb er vertrouwen in dat er nog wel wat moois overblijft. Ik zal t.z.t. wel wat foto's van de show posten.

Jos

Is dat dan een rotsplantenshow, Jos, of komen daar ook nog andere planten aan bod? Wat moet ik me er juist bij voorstellen?

Hoi Frankie,

Onze RTC in Breda heeft van september tot mei, iedere maand een avond waar iets over rotsplanten, dwergconiferen, vleeseters, etc verteld wordt middels presentaties, lezingen, workshops, etc. Een van deze avonden wordt gevuld met het thema leden voor leden. Dus de eigen leden presenteren iets aan de leden. Dit jaar heb ik een plantenshow 'op poten gezet'.
Om de leden over de drempel te trekken, mogen ze zelf kiezen wat voor plant(en) ze meebrengen. Maar ieder lid moet iets meebrengen. Het liefst natuurlijk bloeiende planten.
Afgelopen dinsdag hebben we een lezing gehad van Wim van Kruisbergen en op deze avond heb ik ook de plantenshow nog weer eens onder de aandacht gebracht en heb ik een bakje met bloeiende saxen meegenomen om een voorbeeld te geven. Hopelijk zo voldoende duidelijk.

Jos

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #305 Gepost op: 13 februari 2014, 23:10:04 »
Mooi bakje Jos en wat er in zit is nog honderd keer mooier dan het bakje ...

Hier een rijtje Cumulussen om op te warmen, de Bartolomeus Saxiaddictus zal likkebaardend zitten kijken.
En ze staan NIET in tufsteen.
En jawel, mijn Cumulus rotstuin komt er ... :o --6 ??? ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #306 Gepost op: 13 februari 2014, 23:11:56 »
saxifraga stribrnyi is er ongeveer klaar voor !
Spannend hé, Luc. 8)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #307 Gepost op: 13 februari 2014, 23:28:04 »
1/ Tja, hier en daar is er een dappere eerste bloem, die de regendruppels, de slakken, de kat, de honden, de pikkende vogels allemaal overleeft, speciaal voor mij zodat ik er een foto van kan nemen. Ach nee, die bloem doet dat om de insecten te lokken, maar waar zijn die ???
En waar zijn de kikkers om de slakken op te vreten ?
....enkel de slakken zijn wakker. ))4  ???
Ach ja, de bloem is van Saxifraga 'Valerie Keevil'.
2/ Die Sax. 'Prosec' is toch een van de vroegste vogels. Er is zelfs al een bloem uitgebloeid (of eerder uitgeregend ...)
3/ Nog zo een kranige Sax. Dit is 'Frederick Chopin'. Niet moeilijk als je 'Winifred' bloed in je hebt.
4/ Je kunt er niet aan, hé ? In de verte zie je nog een jong plantje van 'White Delight'. Ziet er even goed uit als vorig jaar.
Meegebracht van Engeland vorig jaar, waar heel wat planten 'opgefokt' zijn. Zo heb ik ook een 'Penelope' meegebracht om te vergelijken met de mijne, en het waren juist dezelfde. Het plantje van Engeland is nu al dood, terwijl het mijne al 15 jaar in de marmer rotstuin staat en nog springlevend is.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #308 Gepost op: 13 februari 2014, 23:49:18 »
1/ Dit is 'Harlow Car'. Men zegt niet te onderscheiden van 'Winifred'. Daar ben ik het niet mee eens.
2/ Nog zo eentje in een potje. Heeft het gezelschap van 'Cranbourne'.
3/ De eerste bloeiende 'Allendale Charm' zit bij mij in een minuscuul potje (voor het Saxje is het potje mega)
Mijn hof staat vol met 'Allendale Charms' maar die zijn nog zo ver niet.
4/ Een eeuwenoude Sax. x landaueri 'Schleicheri' ......oersterk. Ook een beetje een oersax.
Overleeft de warmste zomers, de natste winters, de vreselijkste ondieren, alsook extreme verwaarlozing.
Het staat ook al veertien dagen te bloeien, wat wil je nog meer ?
Ik vond het altijd maar een flauw ding, maar als je dichter kijkt, wordt het Saxje mooier.
Waarschijnlijk is dat omdat ik in de loop der jaren wat bijziend geworden ben.  :o --6 8) --11
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #309 Gepost op: 15 februari 2014, 20:00:47 »
Wat een prachtige bloemen heeft die 'Golem' !

1/ Dit is een heel gezond exemplaar uit de marmer rotstuin dat redelijk beschut staat. (dit in tegenstelling tot eerdere foto's).
2/ Merk op dat de bloemen iets donkerder gekleurd zijn dan die van deze  moederplant die in een pot staat en afgedekt is tegen de regen.
Of hoe het microklimaat in samenspel met anders samengesteld grondmengsel zorgt voor een verschil van kleuren bij net dezelfde planten ...
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #310 Gepost op: 15 februari 2014, 20:59:06 »
De eerste bloemen op S. 'Sissi' waren er vandaag te zien. (foto 1 en 2)
Met deze Saxifraga ‘John Byam-Grounds’ ben ik heel blij, (foto3 en 4) hele knappe cultivar is dat, een kruising tussen S. dinnikii en S. stribrnyi (die Luc hierboven al liet zien). Bijna alle planten waar S. dinnikii in zit, zijn voorbestemd om een mooie cultivar te zijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #311 Gepost op: 15 februari 2014, 21:28:38 »
1/ Dit is 'Harlow Car'. Men zegt niet te onderscheiden van 'Winifred'. Daar ben ik het niet mee eens.

Ik kan me voorstellen Jan dat je vindt dat de plant die je toont als Saxifraga 'Harlow Car' wel is te onderscheiden van Saxifraga 'Winifred', maar dat komt omdat de plant die jij hebt niet de echte S. 'Harlow Car' is. Ik heb die plant ook gehad en volgens mij is het een S. x poluanglica (ik heb hem weggegooid). De "echte" Saxifraga 'Harlow Car' heb ik nog nooit gezien, die ken ik alleen van een foto en is wel degelijk identiek aan Saxifraga 'Winifred'.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #312 Gepost op: 15 februari 2014, 21:35:07 »
Dat zal wel Frankie, als liefhebber van de Engleria's ....

Wat mij betreft vind ik 'Sissi' wel mooier, maar elk zijn goesting natuurlijk.

Hier is er ook eentje dat er stilletjes aan, aan begint.
Ik heb er een staan op een andere plaats en daar zijn de bloemstengels van afgeknakt. Ik verdenk de kat of de vogel.

www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #313 Gepost op: 15 februari 2014, 21:43:19 »
Dat zal wel Frankie, als liefhebber van de Engleria's ....

Wat mij betreft vind ik 'Sissi' wel mooier, maar elk zijn goesting natuurlijk.

Hier is er ook eentje dat er stilletjes aan, aan begint.
Ik heb er een staan op een andere plaats en daar zijn de bloemstengels van afgeknakt. Ik verdenk de kat of de vogel.

Om de ware schoonheid van  Saxifraga ‘John Byam-Grounds’, moet je nog enkele dagen wachten, tot de bloemen helemaal geopend zijn, dan ga je echt overstag. Het is dan ook geen echte Engleria die altijd hele kleine bloemen hebben.
Deze foto's nam ik verleden jaar in Harlow. Toch een dijk van een plant?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #314 Gepost op: 15 februari 2014, 21:52:39 »
1/ Dit is 'Harlow Car'. Men zegt niet te onderscheiden van 'Winifred'. Daar ben ik het niet mee eens.

Ik kan me voorstellen Jan dat je vindt dat de plant die je toont als Saxifraga 'Harlow Car' wel is te onderscheiden van Saxifraga 'Winifred', maar dat komt omdat de plant die jij hebt niet de echte S. 'Harlow Car' is. Ik heb die plant ook gehad en volgens mij is het een S. x poluanglica (ik heb hem weggegooid). De "echte" Saxifraga 'Harlow Car' heb ik nog nooit gezien, die ken ik alleen van een foto en is wel degelijk identiek aan Saxifraga 'Winifred'.
Is goed mogelijk, Hans. Aan de andere kant heb ik verschillende x poluanglica's (poluniniana x Winifred), je weet wel de 'Tvuj dinges' of de 'Your dinges', maar die zijn veel later voor wat betreft bloeitijd. Ik zal morgen eens kijken wat er nu ook bloeit, misschien heb ik die ook wel onder een andere naam. En anders neem ik die wel eens mee naar verschillende experten met een loep. ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen