Auteur Topic: Klimaatsverandering  (gelezen 102885 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #165 Gepost op: 26 mei 2024, 11:55:25 »
Bij mijn zoon in Heist-op-den-Berg hetzelfde probleem. De grond is daar voor een deel met water verzadigd sinds november, nog nooit meegemaakt!
Met gevolg dat verschillende oudere bomen en struiken geen blad hebben: Linde, Cornussen, Hibiscussen ...
Ik ben nu continu water aan het verpompen naar een ander gracht die niet verzadigd is. Ik vrees echter dat veel planten niet meer kunnen herstellen.
Veel jaren werk voor niets geweest!  --13
Een deel van het gras heb ik nog maar 1 keer kunnen afrijden omdat het voor de rest van de tijd onder water staat.

Vreselijk, Herman.
Het veranderende klimaat zal ons in de toekomst op verschillende manieren serieus parten spelen. Dat staat nu wel vast. Blokkades in ons weerbeeld zullen vanaf nu de dienst uitmaken. Dat betekent: lang droog, lang nat, lang warm, lang koud, enz... . Van alles te veel eigenlijk op hetzelfde moment. Extremen zullen alleen nog extremer worden.
Probeer dan maar eens een mooie tuin te hebben... .

En we kunnen wel zanniken over onze tuin, in de natuur is het al geen haar beter. Ecosystemen en habitats zullen met mondjesmaat sneuvelen en verdwijnen. Heel veel planten en dieren kunnen hier niet mee omgaan of onvoldoende en zullen het loodje leggen. Biodiversiteit gaat er op achteruit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #166 Gepost op: 26 mei 2024, 16:46:56 »
Wat erg Herman, al dat werk dat dreigt verloren te gaan.  Toch duimen dat het nog goed komt, of minstens toch gedeeltelijk.  Persoonlijk zit ik hier vlak bij een wijk die 'De zandberg' heet, al is 'berg' wel een grove overschatting  -2( , maar overstromingen zijn hier (voorlopig ?) niet aan de orde.  Het heeft net weer een fenomenale regen/hagelbui gedaan van zo'n 20 minuten en daar zit een mens toch met ontzag en enige schrik naar te kijken.  Hier trekt het water echter snel weer weg, dat is duidelijk niet overal het geval.

De extremen worden extremer en ik vind 'de mens' tamelijk hoogmoedig wanneer hij denkt dit te kunnen oplossen/tegen houden.  Aanpassen, ons verdedigen met de middelen die er zijn en behelpen waar we kunnen, wordt wellicht de enige benadering.  Als planten- en tuinliefhebbers zijn de uitdagen in elk geval reusachtig groot, fatalistisch zijn zal niet helpen, blijven proberen dus om te kweken wat we (nog) kunnen en inspiratie opdoen en delen!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #167 Gepost op: 26 mei 2024, 18:54:46 »
Wat erg Herman, al dat werk dat dreigt verloren te gaan.  Toch duimen dat het nog goed komt, of minstens toch gedeeltelijk.  Persoonlijk zit ik hier vlak bij een wijk die 'De zandberg' heet, al is 'berg' wel een grove overschatting  -2( , maar overstromingen zijn hier (voorlopig ?) niet aan de orde.  Het heeft net weer een fenomenale regen/hagelbui gedaan van zo'n 20 minuten en daar zit een mens toch met ontzag en enige schrik naar te kijken.  Hier trekt het water echter snel weer weg, dat is duidelijk niet overal het geval.

De extremen worden extremer en ik vind 'de mens' tamelijk hoogmoedig wanneer hij denkt dit te kunnen oplossen/tegen houden.  Aanpassen, ons verdedigen met de middelen die er zijn en behelpen waar we kunnen, wordt wellicht de enige benadering.  Als planten- en tuinliefhebbers zijn de uitdagen in elk geval reusachtig groot, fatalistisch zijn zal niet helpen, blijven proberen dus om te kweken wat we (nog) kunnen en inspiratie opdoen en delen!

Fatalistisch zijn zal inderdaad niet helpen, maar voor veel planten is het wel fataal. Mijn tuintafel staat nu al maanden propvol om toch maar zoveel mogelijk planten te vrijwaren voor de slakken. Het lijkt wel de ark van Noah.
Lichtervelde, West-Vlaanderen