Auteur Topic: Tulipa 2014  (gelezen 63060 keer)

Bart Moerland

• ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Tulipa 2014
« Reactie #225 Gepost op: 3 april 2014, 17:47:28 »
Pffffff....toch wel erg mooi......  Tulipa cretica Heraklion
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Ruben Billiet

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • bulbs and perennials
« Reactie #226 Gepost op: 3 april 2014, 21:28:06 »
Heel erg mooi die cretica Heraklion Bart!
Tulipa urumovii kan ik niet terug vinden, wel tulipa urumoffii en dit is een rode tulp. Ik denk dat het een tulipa tarda is. Heeft net dezelfde bloem en opvallend is de rode bladrand.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #227 Gepost op: 4 april 2014, 12:07:28 »
Pffffff....toch wel erg mooi......  Tulipa cretica Heraklion

Inderdaad een erg mooi groepje Bart !
Waar komen die benaamde cultivars van cretica plots vandaan ?  Ik zie ze links en rechts opduiken.
Is men die ook op industriële schaal gaan vermeerderen ??  ))4

Hier staat de kleine T. aucheriana in bloei !

... en Tulipa berkariense had zijn bloemen open.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #228 Gepost op: 4 april 2014, 17:16:42 »

Waar komen die benaamde cultivars van cretica plots vandaan ?  Ik zie ze links en rechts opduiken.

Ik heb me hetzelfde afgevraagd, Luc. En ik vraag me af of ik het mooi moet vinden. De eenvoud van T.cretica is al zo mooi, dat ik die strepen van die 'Heraklion' maar overdreven vind. Maar goed, "ieder zijn meug, sprak de boer en nam nog een (paarden)vijg."  ;D

Twee prachtige tulpen (species he) laat je daar zien. De aucheriana kun je hier makkelijk krijgen, maar die berkariense niet he?
« Laatst bewerkt op: 4 april 2014, 17:25:21 door Gerrit Eijkelenboom »

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #229 Gepost op: 4 april 2014, 21:29:50 »
 ((4 Gerrit - T. berkariense werd een paar jaar terug door Janis R. aangeboden.
Overigens ben ik het er al helemaal mee eens dat de "gewone" Tulipa cretica bijzonder aantrekkelijk is.

Tulipa dubia produceert dit jaar maar één bloem - de planten werden zwaar gedecimeerd door de 2 opéénvolgende rotwinters - de bollen bleken bij het rooien vorig jaar veel kleiner dan anders... bijgevolg slechts 1 bloem dus...  --13

Tulipa vvedenskyi heeft er geen last van gehad - dit is de eerste geopende bloem van een groep die ik eerstdaags hoop te kunnen tonen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bart Moerland

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #230 Gepost op: 4 april 2014, 21:37:07 »
Tulipa urumovii kan ik niet terug vinden, wel tulipa urumoffii en dit is een rode tulp. Ik denk dat het een tulipa tarda is. Heeft net dezelfde bloem en opvallend is de rode bladrand.

Hmmmm,ik weet niet Ruben,heb dit gekregen van een van de meest befaamde bollen mannen in de Benelux.
Natuurlijk kunnen die ook een 'foutje' maken,zal eens navragen.

Bart Moerland

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #231 Gepost op: 4 april 2014, 21:58:29 »

Ik heb me hetzelfde afgevraagd, Luc. En ik vraag me af of ik het mooi moet vinden. De eenvoud van T.cretica is al zo mooi, dat ik die strepen van die 'Heraklion' maar overdreven vind. Maar goed, "ieder zijn meug, sprak de boer en nam nog een (paarden)vijg."  ;D

Twee prachtige tulpen (species he) laat je daar zien. De aucheriana kun je hier makkelijk krijgen, maar die berkariense niet he?

Luc,Gerrit........

Jongens toch!........dat valt me nu toch wel wat tegen van jullie!....dat ik dat als niet bolletjes man aan jullie moet uitleggen ;)

Dit zijn toch geen cultivars!......een cultivar naam staat tussen ' ',hier heeft de botanicus slechts de vindplaats
achter de latijnse naam gezet zoals het hoort bij 'Variatie binnen de soort'

En Gerrit toch.....wat heb jij weinig geloof in moeder natuur......de Tulipa cretica uit de buurt van Heraklion is een
prachtige variatie binnen de soort!....puur natuur......niks geen veredeling......geweldig toch dat dit voorkomt!.....dus ieder zijn meug zei de schepper/evolutionist! :D

Maar jullie snappen dat ik gebruik maak van deze gelegenheid om als 'Bollen onkundige'  even heerlijk te kunnen uitpakken!
« Laatst bewerkt op: 4 april 2014, 22:26:20 door Bart Moerland »

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #232 Gepost op: 4 april 2014, 22:09:08 »

Inderdaad een erg mooi groepje Bart !
Is men die ook op industriële schaal gaan vermeerderen ??  ))4

Hier staat de kleine T. aucheriana in bloei !

In ieder geval op beperkte schaal wel Luc , maar toch zijn ze heel mooi !
Er zit blijkbaar ook veel variatie in deze species , afhankelijk van de plaats van herkomst .
Deze  aucheriana is een van mijn favorieten !  ((12
« Laatst bewerkt op: 4 april 2014, 22:17:43 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Bart Moerland

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #233 Gepost op: 4 april 2014, 22:24:59 »
Dank voor de hulp Danny!.......

in mijn uppie kan ik deze 'Cracks' nooit overtuigen ;)

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #234 Gepost op: 4 april 2014, 22:31:38 »

Hmmmm,ik weet niet Ruben,heb dit gekregen van een van de meest befaamde bollen mannen in de Benelux.
Natuurlijk kunnen die ook een 'foutje' maken,zal eens navragen.
Een kweker of een kenner Bart ?
Torhout, West-Vlaanderen

Bart Moerland

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #235 Gepost op: 4 april 2014, 22:42:51 »
Een professionele kweker Luc,komt uit zijn prive verzameling.

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #236 Gepost op: 4 april 2014, 22:50:08 »
Bart, Tulipa cretica wordt gevonden op een hoogte van 2000m in het westen van Kreta.
En zeker niet "in de buurt van Heraklion".

Het is mogelijk, dat een planthunter deze afwijkende vorm in het wild heeft gevonden tussen massa's bloeiende planten, die heeft meegenomen en er een naam aan heeft gehecht. Forma heraklion of var. heraklion. (zonder aanhalingstekens idd) En dan heeft die zelfde planthunter nog twee andere vormen gevonden nl. archanes en chania

Mij lijkt dit niet waarschijnlijk. Eerder lijkt mij de mogelijkheid, dat een veredelaar onder zijn bollen een iets andere vorm heeft gevonden (3 zelfs) en een commerciële naam heeft bedacht.
« Laatst bewerkt op: 4 april 2014, 22:54:26 door Gerrit Eijkelenboom »

Bart Moerland

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #237 Gepost op: 4 april 2014, 23:17:32 »
Je hebt deels gelijk beste Gerrit,de namen van deze plaatsen staan niet in direct verband met de vind plaats
van deze Tulpjes.  Dat was een algemene opmerking van mij over het juist bejegenen van wild gevonden planten.

De bollen komen echter wel uit het wild en zijn geen variaties uit de normale voorraad van de veredelaar.
Tulipa cretica's zijn ongelooflijk wisselend in het wild en hij heeft er verzameld en daaruit enkele die hij waarschijnlijk
bijzonder of mooi vond verder gekweekt.
Peter C.Nijssen heeft ze nu opgenomen in zijn sortiment,jammer genoeg met de plaatsnamen als cultivar naam.
Maar ja dit mag,al vind ik het erg verwarrend en - zoals jij je misschien herinnerd - hebben wij het hier al eens vaker over gehad ivm saxifrages
waarbij men dit te pas en te onpas ook doet.  het blijven echter botanische planten(slechts variatie binnen de soort) en voor
veel mensen dus erg onduidelijk,maar ja...het zij zo.....iemand die een plant vind in het wild en denkt/vind dat deze
zo mooi is qua bloei/groei' kan er een CV naam dus tussen aanhalingstekens achter zetten.

Echter variëteit en form mag je er zo niet aan vastplakken,het is slechts variatie binnen de soort.
Het liefst wil de IRCA af van alle vars en forma's wat logisch is.  Een plant moet in de vorm hetzelfde zijn maar ook weer genoeg afwijken(?) om dit te mogen dragen en dat
is ook niet erg duidelijk.  Maar ja op het moment zetten ze van alles op zijn kop,kijk maar naar de indelingen bij de orchideeën en bij de Saxifraga's.

Ach,soms denk ik wel laten we niet zo moeilijk doen en er gewoon van genieten!
Fijn met onze planten bezig zijn!

Bedankt voor je reactie overigens het is en blijft een boeiende hobby.

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #238 Gepost op: 5 april 2014, 09:49:14 »
Bart,

kennelijk ken jij de verspreider (?) kweker (?) veredelaar (?) van deze 3 vormen van T.cretica. Want het was al "verdacht"  ;D dat jij met allerlei tulpen op de proppen kwam en dat dan ook nog mooi vond  ((12

Ja wat moeten wij, de rest van Nederland dus (en België), wij moeten afgaan op wat onze leverancier ons voorschotelt. In dit geval Peter Nijssen. Die zet deze vormen tussen de aanhalingstekens en met hoofdletter en dan is het een cultivar en dan is hij meteen niet meer botanisch. Zorgvuldigheid zou hierbij toch wel voorop moeten staan.

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #239 Gepost op: 5 april 2014, 13:04:42 »
Ik wil hier toch aan toevoegen dat het niet kan dat er bij de naamgeving van een species verwezen wordt naar een totaal irrelevante plaatsnaam.  Not done !, ook niet omwille van commerciële redenen want dit is op zijn minst misleidend.
Torhout, West-Vlaanderen