Je hebt deels gelijk beste Gerrit,de namen van deze plaatsen staan niet in direct verband met de vind plaats
van deze Tulpjes. Dat was een algemene opmerking van mij over het juist bejegenen van wild gevonden planten.
De bollen komen echter wel uit het wild en zijn geen variaties uit de normale voorraad van de veredelaar.
Tulipa cretica's zijn ongelooflijk wisselend in het wild en hij heeft er verzameld en daaruit enkele die hij waarschijnlijk
bijzonder of mooi vond verder gekweekt.
Peter C.Nijssen heeft ze nu opgenomen in zijn sortiment,jammer genoeg met de plaatsnamen als cultivar naam.
Maar ja dit mag,al vind ik het erg verwarrend en - zoals jij je misschien herinnerd - hebben wij het hier al eens vaker over gehad ivm saxifrages
waarbij men dit te pas en te onpas ook doet. het blijven echter botanische planten(slechts variatie binnen de soort) en voor
veel mensen dus erg onduidelijk,maar ja...het zij zo.....iemand die een plant vind in het wild en denkt/vind dat deze
zo mooi is qua bloei/groei' kan er een CV naam dus tussen aanhalingstekens achter zetten.
Echter variëteit en form mag je er zo niet aan vastplakken,het is slechts variatie binnen de soort.
Het liefst wil de IRCA af van alle vars en forma's wat logisch is. Een plant moet in de vorm hetzelfde zijn maar ook weer genoeg afwijken(?) om dit te mogen dragen en dat
is ook niet erg duidelijk. Maar ja op het moment zetten ze van alles op zijn kop,kijk maar naar de indelingen bij de orchideeën en bij de Saxifraga's.
Ach,soms denk ik wel laten we niet zo moeilijk doen en er gewoon van genieten!
Fijn met onze planten bezig zijn!
Bedankt voor je reactie overigens het is en blijft een boeiende hobby.