Kwisvraagje

Gestart door Kris De Raeymaeker, 16 september 2010, 21:33:18

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Geen idee Gerrit, maar ik ga er in geen geval op zitten...  ((11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

Na eens op het net rondgestruind te hebben, denk ik dat Kees Jan helemaal juist zit...
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Gerrit Eijkelenboom

Heel goed Kees Jan. Knap gezien. Ik had de oorspronkelijke foto verkleind en ik dacht: nu is het moeilijk genoeg, maar ik had hem nog kleiner moeten maken. Maar gelukkig had Wim het dit keer mis. (hoewel, bijna goed.)

foto 1, de oorspronkelijke foto van het ontvouwende blad in het kassencomplex van de Botanische tuin in Edinburgh.
foto 2, de volwassen plant.
foto 3, nogmaals, maar gezien door Lotusbladeren.

Wim Boens

En wat heeft Kees Jan gewonnen met deze oplossing, Gerrit??  ;D
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Gerrit Eijkelenboom

 ((3 en  ((14. Zeker ook na zijn lezing van vorige week in De Bilt.

Kees Jan van Zwienen

#125
Gave plant he, die Victoria amazonica. Het gekke is dat ie min of meer eenjarig schijnt te zijn.

Een collega van mij heeft overigens z'n jonge dochtertje een keer op zo'n blad gefotografeerd, er werd destijds een soort photoshoot georganiseerd in de Leidse Botanische Tuinen en kennelijk was het erg druk, men stond in de rij voor de Victoria amazonica vertelde hij. Ik begreep overigens van hem dat het een beetje nep was, want ze hadden wél veilingkistjes o.i.d. onder het blad gezet voor meer stabiliteit!
Kees Jan van Zwienen, Hagestein, Nederland

http://keesjan.smugmug.com (fotosite, mijn online backup van foto's, vrijwel alle foto's geïndexeerd dus makkelijk zoeken op familie of plantennaam)
twitter: https://twitter.com/KJVZ10
facebook: http://www.facebook.com/kees.jan.927

Gerrit Eijkelenboom

#126
Ik heb nog wat gegevens opgezocht over deze tot de verbeelding sprekende plant.

Het blad kan tot 3m groot in doorsnee worden. De stelen 7 tot 8m. lang. Hij is inheems in de warme wateren van de Amazone-monding waar zich bayou's hebben gevormd, grote meren van vrijwel stilstaand zoet water. De bloem meet 40cm en bloeit de eerste nacht wit en de tweede roze. Er zijn 2 species: V.amazonica en V.cruziana, die iets kleiner is en een paarse onderkant, terwijl V.amazonica rood van onderen is.
In 1837 nam de Brit John Lindley de plant mee uit de Britse kolonie Guyana en droeg hem op aan zijn koningin Victoria. De plant heette toen nog Victoria regia. De plant werd snel beroemd en elke zichzelf respecterende universiteit bouwde om de grote bassins een kas en de mensen verdrongen zich om dit wonder uit de tropen te kunnen aanschouwen.
De bladeren kunnen het gewicht van een (kleine)mens dragen, maar toch zijn ze kwetsbaar omdat ze fragiel zijn. Daarom denk ik, dat de maatregelen die Kees Jan beschreef uit Leiden tot doel hadden om het blad te beschermen, dus geen nep.

Bron en foto's: Wikipedia.

Kees Jan van Zwienen

#127
Echt een fantastische plant  ((14! Daar zou je toch bijna een kas met vijver voor bouwen!
Kees Jan van Zwienen, Hagestein, Nederland

http://keesjan.smugmug.com (fotosite, mijn online backup van foto's, vrijwel alle foto's geïndexeerd dus makkelijk zoeken op familie of plantennaam)
twitter: https://twitter.com/KJVZ10
facebook: http://www.facebook.com/kees.jan.927

Gerrit Eijkelenboom

Wie weet waar dit aan vast zit?

Kees Jan van Zwienen

doet me denken aan Pelargonium vrucht, maar dat is het niet, toch? Het lijkt ook wel de stijl van een bloem te zijn met stuifmeel erop ::)
Kees Jan van Zwienen, Hagestein, Nederland

http://keesjan.smugmug.com (fotosite, mijn online backup van foto's, vrijwel alle foto's geïndexeerd dus makkelijk zoeken op familie of plantennaam)
twitter: https://twitter.com/KJVZ10
facebook: http://www.facebook.com/kees.jan.927

Gerrit Eijkelenboom

Nee Kees Jan, dit keer zat je ernaast.

Bart Moerland

'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Gerrit Eijkelenboom


Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Kees Jan van Zwienen op  3 december 2011, 11:55:47
doet me denken aan Pelargonium vrucht, maar dat is het niet, toch? Het lijkt ook wel de stijl van een bloem te zijn met stuifmeel erop ::)

Kees Jan heeft wel gelijk als hij zegt dat dit een deel van het geslachtsorgaan van een bloem is, maar welke?
een tipje van de sluier oplichten dan maar?

Luc Gilgemyn

Grrrrrr... ik erger me te pletter Gerrit  ;)  Ik ben zeker dat ik al zoiets gezien heb, waarschijnlijk zelfs in mijn eigen tuin, maar ik kan het niet thuis wijzen...  ))8
Harelbeke-West-Vlaanderen