Kwisvraagje

Gestart door Kris De Raeymaeker, 16 september 2010, 21:33:18

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Proficiat Gerrit en Wim , goed geraden !  ((14 Het is inderdaad de Afrikaanse Schizostylis , het is de cv. 'Vibrant Scarlet' .
Normaal bloeien deze planten in het najaar , maar deze hebben al een voorbloei in de zomer  ;D
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Ja, ik wist het, maar had de exacte naam niet meer paraat. Eens je deze plant hebt gezien, vergeet je de kleur niet snel. Geen lang leven bij mij. Wist ook niet hoe hem te behandelen. Nu hebben we Windows 8 (@#!%&$)

Gerard Verweij

Wie weet, wat dit is?

Gerrit Eijkelenboom

Dat is volgens mij Cetarach officinarus, het muurvarentje dat zo resistent is voor zon en hitte. Hier op een uitgedroogd stuk aarde. Als je dat brok bevochtigt, komt het varentje weer tot leven.

Cor van Kapel

Citaat van: Gerard Verweij op 21 juli 2013, 13:03:26
Wie weet, wat dit is?
Volgens mij n'n dooie pier (ehhhhh plant bedoel ik) -2((

Lily-Anne Vereecken

Ik denk dat Gerrit gelijk heeft

Gerard Verweij

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 21 juli 2013, 16:18:43
Ik denk dat Gerrit gelijk heeft
Heb eigenlijk een beetje valsgespeeld...... ))2
Deze zijn meegekomen met een zendinkje mini-orchideeen via een vriend uit Frans Guyana.
Het werkt wel net als Ceterach officinarum, droog opgerold en nat  een heel leuk varentje voor mijn tropische bak in de huiskamer.
Het heet in de volksmond "wederopstandingsvarentje"maar ik ben nog op zoek naar de echte naam.

Wim Boens

Hmmm, wat toont hier een eerste bloemknopje ooit????? (weliswaar buiten zijn normale bloeiperiode)
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Gerrit Eijkelenboom

Ik probeer een aanknopingspunt te vinden in je tekst. Die is enigszins cryptisch. En met namen het woordje 'ooit'.
Het eerste bloemknopje ooit. Dat zeg je niet voor niets. Dat betekent, dat er nog nooit een bloemknopje is geweest.
Anders zou er staan: ooit in mijn tuin of ooit in Vlaanderen of ooit in de herfst. Het is dus nog nooit vertoond. Maar dat kan je nooit weten. Een contradictie, een tegenstrijdigheid.
Welaan, het moet dus iets nieuws zijn, nooit vertoond, uit een ver gebied, ook daar nog nooit vertoond, uit China wellicht.
En dan de bloemknop. Ik zie er geen bloemknop in, eerder iets wat uitgebloeid is of waar de bloei niet van is doorgegaan.
Afijn, ik ga raden. Je hebt een Anemone gekregen uit Japan of China en de afzender zegt dat het om een unieke vondst gaat.

Sven de Groot

Een gokje: Pulsatilla tatewaki.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Luc Gilgemyn

 ))4 :-\ )--1

één of andere bijzondere Eranthis ? 

-4(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 30 september 2013, 13:00:49
Ik probeer een aanknopingspunt te vinden in je tekst. Die is enigszins cryptisch. En met namen het woordje 'ooit'.
Het eerste bloemknopje ooit. Dat zeg je niet voor niets. Dat betekent, dat er nog nooit een bloemknopje is geweest.
Anders zou er staan: ooit in mijn tuin of ooit in Vlaanderen of ooit in de herfst. Het is dus nog nooit vertoond. Maar dat kan je nooit weten. Een contradictie, een tegenstrijdigheid.
Welaan, het moet dus iets nieuws zijn, nooit vertoond, uit een ver gebied, ook daar nog nooit vertoond, uit China wellicht.
En dan de bloemknop. Ik zie er geen bloemknop in, eerder iets wat uitgebloeid is of waar de bloei niet van is doorgegaan.
Afijn, ik ga raden. Je hebt een Anemone gekregen uit Japan of China en de afzender zegt dat het om een unieke vondst gaat.

LOL, Gerrit, die "ooit" slaat enkel op mijn tuin en het is wel degelijk een bloemknop!!  :)

Citaat van: Sven de Groot op 30 september 2013, 13:50:06
Een gokje: Pulsatilla tatewaki.

WOW  --6 --6 Dat is dan wel een heel goed onderbouwde gok, Sven  ((14 ((14 Die is het idd!

Citaat van: Luc Gilgemyn op 30 september 2013, 14:43:50
))4 :-\ )--1

één of andere bijzondere Eranthis ? 

-4(

Hmmmmm, een harige Eranthis  :D :D (Zie antwoord bij Sven! ;))
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Wim Boens

Hier een knop van een plantje, rara wat is het  ((15 ((15
[attachimg=1]
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Luc Gilgemyn

Citaat van: Wim Boens op 30 november 2013, 13:48:06
Hier een knop van een plantje, rara wat is het  ((15 ((15
[attachimg=1]

-5(  de klaar zittende knop doet mij aan Hepatica denken Wim... maar de kleur lijkt me verkeerd...  ((15
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

Citaat van: Luc Gilgemyn op 30 november 2013, 14:15:29
-5(  de klaar zittende knop doet mij aan Hepatica denken Wim... maar de kleur lijkt me verkeerd...  ((15

Nope, de knopjes zijn veel kleiner dan die van een Hepatica....je hebt deze plant trouwens ook in jouw tuin, Luc!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270