Auteur Topic: najaarsflora van enkele Griekse eilanden  (gelezen 43783 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #45 Gepost op: 4 november 2010, 23:11:21 »
Met dit prozaïsch talent kunt ge ongetwijfeld het boekje helemaal alleen vullen Frankie...  :P ;D ;)

Lap, 'k heb het al aan mijn rekker. Had beter gezwegen.  :-X
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #46 Gepost op: 5 november 2010, 12:03:33 »
Voorlopig zal de komende weken de prioriteit worden gelegd op het tijdig afkrijgen van mijn nieuwe lezing over Patagonie. En dat zal best nog wat stress en tijdsdruk met zich meebrengen...
Zeg Kris, je bent niet voor niets lid van twee rotsplantenverenigingen, we gaan toch niet éénkennig doen met deze lezing van je hé? :-* Je weet het hé, de accoustiek in de college zalen van de Uithof in Utrecht is uitstekend. ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 5 november 2010, 18:36:00 door Cor van Kapel »

Jozef Lemmens

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
    • Alpines, the Gems of the Mountains
« Reactie #47 Gepost op: 5 november 2010, 12:57:43 »
Van de meeste nummers van het tijdschrift zijn nog wel 1 of meerdere exemplaren in voorraad. En digitaal kan ik altijd een kopie plaatsen.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #48 Gepost op: 5 november 2010, 19:14:59 »
Zeg Kris, je bent niet voor niets lid van twee rotsplantenverenigingen, we gaan toch niet éénkennig doen met deze lezing van je hé? :-* Je weet het hé, de accoustiek in de college zalen van de Uithof in Utrecht is uitstekend. ;D ;D

Ik zou het absoluut geen probleem vinden Cor maar jullie voorzitter -en tevens onze vriend- Ger komt reeds volgende bijeenkomst in Utrecht spreken over deze gebieden. (ik vermoed wel een andere reis dan diegene waarover  ik nu een lezing maak). Verder vermoed ik dat hij ook de beelden van de Patagonie-reis van 2008 die we samen maakten ook reeds bij jullie heeft gepresenteerd?
Maar ben altijd bereid , ook nog met andere beelden.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #49 Gepost op: 5 november 2010, 19:42:23 »
Van de meeste nummers van het tijdschrift zijn nog wel 1 of meerdere exemplaren in voorraad. En digitaal kan ik altijd een kopie plaatsen.

Jef ,kan je me eentje bezorgen van nummer 2. (ik zal Cor wel eens treffen in Utrecht )
En vergeet onze redacteur niet met het eerste nummer ! Een redacteur moet ze wel echt allemaal bezitten.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #50 Gepost op: 9 november 2010, 20:43:51 »
We kwamen in het najaar van 2007 ook terecht op één van de beste Cyclamen graecum -sites ever seen .
Hierbij enkele indrukken.
Toch was het ook even schrikken op deze fantastische site ! Op een bepaald moment werd ik opgeschrokken door een aantal Cyclamen-bollen die allemaal uit de grond waren gelicht! Mijn eerste gedacht was dat er hier aan natuurroof was gedaan en dat de dader was betrapt en gaan lopen...
Echter later zou ik vernemen dat wilde zwijnen de bollen soms uitgraven met dit resultaat tot gevolg !
Nu evenmin een goede zaak voor onze Cyclamen graecum want die bollen zullen dat allicht niet overleven? Ik heb deze exemplaren terug geplant in de aarde en hoop maar dat ik ze kunnen redden heb?

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #51 Gepost op: 9 november 2010, 21:19:39 »
We kwamen in het najaar van 2007 ook terecht op één van de beste Cyclamen graecum -sites ever seen .
Hierbij enkele indrukken.
Toch was het ook even schrikken op deze fantastische site ! Op een bepaald moment werd ik opgeschrokken door een aantal Cyclamen-bollen die allemaal uit de grond waren gelicht! Mijn eerste gedacht was dat er hier aan natuurroof was gedaan en dat de dader was betrapt en gaan lopen...
Echter later zou ik vernemen dat wilde zwijnen de bollen soms uitgraven met dit resultaat tot gevolg !
Nu evenmin een goede zaak voor onze Cyclamen graecum want die bollen zullen dat allicht niet overleven? Ik heb deze exemplaren terug geplant in de aarde en hoop maar dat ik ze kunnen redden heb?

Niet vergeten de eerste maanden na herplant elke dag eens water geven, hé. :D
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #52 Gepost op: 11 november 2010, 16:28:20 »
Niet vergeten de eerste maanden na herplant elke dag eens water geven, hé. :D

Niet aan gedacht Frankie ,was nochtans een goede reden om daar nog wat te blijven ! ;D

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #53 Gepost op: 11 november 2010, 16:48:24 »
Voorheen dacht men dat alleen de Cyclamen graecum die voorkwamen in de "witte bergen " op Kreta behoorden tot de subsp. candicum. Pas recent is men gaan inzien dat bijna alle Cyclamen graecum die op Kreta voorkomen behoren tot de subsp. candicum (ook die uit lager gelegen gebieden en deze van meer Oostelijke delen etc...)De laatste stelling die nu is genomen door botanici is net andersom en zegt dat Cyclamen graecum subsp. graecum alleen op Kreta voorkomt in een klein gedeelte helemaal in het Westen van het eiland.Al  de rest is graecum subsp. candicum.

De hier getoonde beelden zijn genomen boven de 1000m . Toen wij er waren in dat  najaar was het op die plaats zeer mistig en nat (soort motregen in combinatie met mist)maar ook koud ! Vijf graden is niet veel voor september en voor Kreta.
Ook daar Cyclamen graecum subsp. candicum tussen en op kalkrijke stenen en rotsen. De planten op grotere hoogten bloeiden beduidend minder talrijk als aan de kust. 
Op foto 2 een zoekplaatje , vind de Cyclamen op de rots ...Ook groeien ze vaak tussen de stekelige eiken ...In dit gebied groeit ook Daphne sericea.     

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #54 Gepost op: 11 november 2010, 16:52:23 »
Ook het blad begon stilaan te ontwikkelen maar als je vooral blad wil zien ben je te vroeg in september op Kreta.   

Ger van den Beuken

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
« Reactie #55 Gepost op: 11 november 2010, 18:24:02 »
Kris, wat een fantastische bladvormen van deze Cyclamen graecum ssp. candicum. Zijn deze bladvormen ook zo variabel als b.v. van C.coum ???,,,,, en hoe is de winterhardheid??

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #56 Gepost op: 11 november 2010, 18:27:37 »
Helemaal mee eens Ger !
ssp candicum vind ik persoonlijk ook de mooiste bladvormen van allemaal !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #57 Gepost op: 11 november 2010, 18:44:59 »
Kris, wat een fantastische bladvormen van deze Cyclamen graecum ssp. candicum. Zijn deze bladvormen ook zo variabel als b.v. van C.coum ???,,,,, en hoe is de winterhardheid??

Ger , de variabiliteit is inderdaad enorm en is zeker niet minder dan de coum die U noemt als parameter. 
Die winterhardheid valt natuurlijk tegen ,in principe zijn ze niet winterhard. Maar ik maak me sterk dat uit de planten die worden gevonden op de hoogste plaatsen toekomstig  toch wel sterkere planten worden gekweekt/geselecteerd.
Cyclamen cyprium is ook niet winterhard en tot mijn verbazing trof ik ze buiten aan in de Bot. tuin van Gent dit weekend. Ze blijken er al jaren buiten te staan.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #58 Gepost op: 14 november 2010, 20:55:56 »
Tijd om even Kreta te verlaten en naar een ander Grieks eiland te trekken....

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #59 Gepost op: 14 november 2010, 21:07:56 »
We trekken naar Zakynthos. De meeste najaarsbolgewassen hebben vocht nodig om weer tot leven te komen.
De herfstregens op de eilanden wekken ze weer tot leven na hun zomerrust. Er zijn ook uitzonderingen zoals de meeste Colchicums. Dit zijn "droogbloeiers".
 En dat het daar in de herfst een beetje kan regenen hebben we ook mogen meemaken...Sorry dat ik na die Belgische  waterellende van de laatste dagen er weer over begin.
Deze wolken hebben bijna 24 uur aan een stuk voor waterellende gezorgd. Spijtig genoeg heel erg herkenbaar momenteel.
In de zomer is het er dan weer zo droog dat bosbranden regelmatig voor ellende zorgen.