Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 319416 keer)

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #180 Gepost op: 2 maart 2015, 22:33:16 »
Frankie,

De 'Wisley's' zien er prachtig uit,wees er maar zuinig op.
Deze staan dicht bij de moeder zo te zien.

Jan,
'Slavia' is inderdaad een hele mooie van Holenka.  Heb nog wat van die rare gevonden van hem die haast
niet in omloop zijn.  Maar nog erg klein.  Kon van iemand paar rozetjes krijgen.
Vond nog een fot van de grote 'Slavia' hier,kun je zien hoe ze kan uitgroeien.
Soms zijn de mooiste planten zonder ouders!
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #181 Gepost op: 2 maart 2015, 22:39:35 »
Frankie,Jan.....we hebben het er wel eens eerder overgehad,maar waarschijnlijk is stolitzkae volgens de experts( ))4) niet in omloop maar zijn het
vormen van andersonii.   Ik weet het ook niet...... ((--11

Maar de plant van Frankie ziet er zeker fantatastischo uit!....en het laat zien hoe goe dit in Tuf wil.
Zal ook wel even kijken Jan of hier nog stolitzkae staat,in ieder geval wel stek van afgelopen september.
Maar stolitzkae(blijf ze voorlopig maar zo labelen tot nader order) wortelt niet zo makkelijk.

De foto is een plantje gekregen van Oldrich Maixner in 2012 waarvan ze toch zeggen dat het stolitzkae is,maar ja
Moet iemand komen die alles is wil uitzoeken....en dat kost weer geld.

Laat ons er maar geen zeer hoofd in maken en genieten van de plant in de eerste plaats. En in de tweede plaats, de plant toch maar proberen te vermeerderen om in het circuit te houden.

Ik kan niet meer heel zeker zeggen waar ik de plant van heb, maar ik meen dat het van bij was, Bart, vele jaren geleden.



Nee,inderdaad Frankie...gewoon vermeerderen en zolang onder deze naam houden.
stolitzkae 'verhout' heel snel en is dan moeilijk aan de wortel te krijgen.
Het is dus zaak om jongere rozetjes te pakken.
Oude wil ook wel,maar kan soms 8 maanden of meer duren tot ze iets wortelen.

Nogmaals is een plaatje jouw stolitzkae...zeldzaam mooi zo!(ben best beetje jaloers ???)
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #182 Gepost op: 3 maart 2015, 00:16:13 »
Ach, stolitzkae is andersonii, of omgekeerd, zullen ze er ooit uitgeraken ? Het is misschien wel geen een van de twee, een of andere 'NCC' van uit de bergen ...
Naar het schijnt doen ze het in de Himalaya graag met elkaar (de Saxen  -2()
Ik vraag me ook nog steeds af waarom lilacina nooit meer gevonden is, ik heb dat al een paar keer gezegd, maar kijk, het staat daar weer ...

Die 'Slavia' is inderdaad een heel mooi ding, nog mooier indien groter zo te zien.
En die heeft wel degelijk ouders, maar die zijn gaan lopen, en nu is het een saxen weeskind. Klinkt toch mooier dan 'NCC', niet ?

En je moet wat praten tegen je Saxen hé Bart, dan laten ze misschien wat vlugger iets zien ... -2(
Als je niks meer tegen je vrouw zegt, dan zal ze ook niet veel meer laten zien hoor ... --11
Zet die stolitzkae dan maar voor me opzij. ((14
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #183 Gepost op: 3 maart 2015, 00:20:39 »
Heb even voor jullie gekeken naar de x anglica 'Pink Diamond'.
Het is moeilijk te zien zo van de foto maar het zou kunnen.
In knop stadium lijkt ze er erg op,maar wachten tot ze bloeit,moet Frankie maar weer even het 'Kodakske' pakken.

Hier oudere foto's van 'Pink Diamond'
De plant in Tuf is de originele plant.
De andere een jonkie.

Is wat moeilijk te zien op foto, maar ik meen dat de bloemen op mijn plant zo goed als 'sternless' zijn. De bloemen zitten echt op het matje gekleefd.
Ik vind dat ie er op lijkt.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #184 Gepost op: 3 maart 2015, 20:38:48 »
 -2(  Kijk eens aan, nog wa bloemen !

1/ Dit is 'Early Dude' er zit nog een kaartje bij van Harlow Car, maar die is het niet. Niemand weet wat het is, dus voor mij, en enkel voor mij alleen, is het 'Early Dude'.
Waarom ? Het is duidelijk een x poluanglica, lijkt sprekend op 'Your Song' bijvoorbeeld, maar bloeit een paar weken vroeger ...
Vorig jaar was ik in Waterperry, heb het spul getoond aan Adrian Young en die heeft het ding meteen in beslag genomen. :D
2/ Kijk, dit is er ene voor Bart. Ik heb die mens al veel gepest, dus speciaal voor hem een ......'Grosser Prinz'.
3/ Dit jaar heeft de 'Jan Preisler' een minder flets kleur dan vorig jaar. Dit is een kleintje dat gaat groot worden in Crevice Garden Number 3. Daar staan nog wa prutsen van de Lang.
4/ Zoals deze, een van de meesterwerken van die gast, met een sprekende naam : 'Michelangelo'. Is zelfs klein spectaculair en wacht maar binnen drie jaar wat voor een ding het dan zal zijn ...ach ja de bloem moet nog open komen. ;D

Ach ja, die grote prins is x petraschii, de Jan is van de Decor Group (kotschyi x polulacina) en Micky is van de Rutil Group (heb dat ook moeten opzoeken, nog nooit van gehoord) en die is dus het resultaat van de kruising tussen kotschyi en diene Chinees van ginder, pulchra (dat wist ik wel).
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #185 Gepost op: 3 maart 2015, 20:49:28 »
1/ Den Tor staat al wat meer open nu : 'Thor Heyerdahl' van K.L. of course !
2/ 'Tysoe Pink-Perfection' van David Walkey. Maakt deel uit van de Blues Group waarvan de lead zanger natuurlijk 'Elvis Presley' is, jawel den Elvis is alive !  --6 --11
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #186 Gepost op: 3 maart 2015, 21:01:53 »
-2(  Kijk eens aan, nog wa bloemen !

1/ Dit is 'Early Dude' er zit nog een kaartje bij van Harlow Car, maar die is het niet. Niemand weet wat het is, dus voor mij, en enkel voor mij alleen, is het 'Early Dude'.
Waarom ? Het is duidelijk een x poluanglica, lijkt sprekend op 'Your Song' bijvoorbeeld, maar bloeit een paar weken vroeger ...
Vorig jaar was ik in Waterperry, heb het spul getoond aan Adrian Young en die heeft het ding meteen in beslag genomen. :D
2/ Kijk, dit is er ene voor Bart. Ik heb die mens al veel gepest, dus speciaal voor hem een ......'Grosser Prinz'.
3/ Dit jaar heeft de 'Jan Preisler' een minder flets kleur dan vorig jaar. Dit is een kleintje dat gaat groot worden in Crevice Garden Number 3. Daar staan nog wa prutsen van de Lang.
4/ Zoals deze, een van de meesterwerken van die gast, met een sprekende naam : 'Michelangelo'. Is zelfs klein spectaculair en wacht maar binnen drie jaar wat voor een ding het dan zal zijn ...ach ja de bloem moet nog open komen. ;D

Ach ja, die grote prins is x petraschii, de Jan is van de Decor Group (kotschyi x polulacina) en Micky is van de Rutil Group (heb dat ook moeten opzoeken, nog nooit van gehoord) en die is dus het resultaat van de kruising tussen kotschyi en diene Chinees van ginder, pulchra (dat wist ik wel).

Ik vind 'Jan Preisler' eerder tegenvallen, Jan. Daarmee bedoel ik dan echt de bloemkleur. Staat hier ook al een paar jaar, maar de bloemkleur is een flauw afkooksel van bijvoorbeeld 'Bohemia'. In knop is hij veelbelovend, maar eens de bloemen opengaan... Dit jaar staan er behoorlijk wat knoppen op de plant. Benieuwd of hij even flets is als andere jaren?

Je, die Michelangelo...dat is  wat anders, hé. Er staan hier ook wat knoppen op mijn plant...zie er erg naar uit!

Ik heb  hier nog S. 'Allendale Billows', ook een leuk saxje.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #187 Gepost op: 3 maart 2015, 21:48:28 »
Ja, 't is waar, Frankie, maar toch vind ik hem 'minder' flets dan vorig jaar, dat wil dus zeggen dat hij er nog altijd flets uitziet, maar dan in iets mindere graad.
Maar vorig jaar hadden we totaal geen winter en dat doet er veel aan voor wat betreft de graad van fletsheid.
Kotschyi is een gele en het gele pigment overheerst nu eenmaal in 'Jan  Preisler'.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #188 Gepost op: 4 maart 2015, 18:58:36 »
1/ Zie je wel dat ie vroeg is ! 'Early Dude' in Crevice Garden Number 3. Van mij mag die staan waar er resideren van Karel Lang. Van de Lang heb ik er vandaag nog een paar daar bij geplant en niet van de minste : 'Dominika', 'Bozi Dar', 'Frantizek Holenka', 'Alexander Humbolt' en 'Emil Holub'.  ;D
2/ Spannend hé, kijk eens wat daar staat, sttttt, nog even wachten, nog wat geduld, het komt, het komt, het komt, bijna  :P ((10 --15 ((6
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #189 Gepost op: 4 maart 2015, 19:10:37 »
Durf ik mij wel in al dit Saxengeweld mengen ??

Voor mij zonder meer de vorm van Saxifraga oppositifolia die het het beste doet in ons klimaat. 
De vorm 'Le Bourg d'Oisans' - staat hier nu voor het derde jaar op een helling op het westen.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #190 Gepost op: 4 maart 2015, 19:38:08 »
Dit is Saxifraga x doerfleri 'Tycho Brahe' (kruising tussen federici-augustii en stribrnyi). Hmm, deze moet later in een of andere rotstuin komen.

Tuurlijk Luc, hoe meer Saxen, hoe meer vreugd
Mijn 'Le Bourg d'Oisans' staat bijna helemaal open, nog wa geduld. Het is inderdaad 1 van de mooiste oppositifolia's. ((14
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #191 Gepost op: 4 maart 2015, 20:14:53 »
Durf ik mij wel in al dit Saxengeweld mengen ??

Voor mij zonder meer de vorm van Saxifraga oppositifolia die het het beste doet in ons klimaat. 
De vorm 'Le Bourg d'Oisans' - staat hier nu voor het derde jaar op een helling op het westen.

Met zo'n knappe plant kan je beslist naar buiten komen, Luc. De oppositifolia's zijn geen makkelijke jongens. Ik ben zelfs deze verloren.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #192 Gepost op: 4 maart 2015, 20:16:23 »
Dit is Saxifraga x doerfleri 'Tycho Brahe' (kruising tussen federici-augustii en stribrnyi). Hmm, deze moet later in een of andere rotstuin komen.

Tuurlijk Luc, hoe meer Saxen, hoe meer vreugd
Mijn 'Le Bourg d'Oisans' staat bijna helemaal open, nog wa geduld. Het is inderdaad 1 van de mooiste oppositifolia's. ((14

Mooi exemplaar, Jan, ik blijf zoiets ongelooflijk mooi vinden. Die donkerrode kleur, die vreemde bloeiwijze...intrigerend vind ik dat.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #193 Gepost op: 4 maart 2015, 21:20:16 »
Ik dacht wel dat die op je lijf geschreven zou zijn, Frankie !
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #194 Gepost op: 5 maart 2015, 19:00:43 »
1/ Nog ene voor de Frankie, ook een x doerfleri van ene Sundermann, dit is 'Ignatz Dörfler'. ((3
2/ Hmm, dat columnaris geval gaat ook bloemekes geven, ik ga die eens kruisen met een Cumulus ...
3/ x megaseaeflora 'Norman' begint er ook aan.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen