Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 319299 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #480 Gepost op: 16 maart 2015, 23:36:02 »
Merci Bart.
Ik vind mijn valse mooier, maar deze is ook niet mis.  ;)

www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #481 Gepost op: 16 maart 2015, 23:40:06 »
Ach ja, ik heb wel ergens een 'Moon Beam' staan.
Wanneer is Utrecht eigenlijk, heb geen zin om te kijken ...

1/ burseriana 'John Tomlinson'. Er staat er een een meter of twee daarvoor, die heeft de meeste slakken opgevangen, dit exemplaar is nog treffelijk.
2/ x megaseaeflora 'Nusle' hmm, leuk dingetje.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #482 Gepost op: 16 maart 2015, 23:59:56 »
Terwijl we toch bezig zijn, nog wat lieve Saxjes.

1/ 'Your Song' of 'Tvoje Pisen', kijk eens aan, ik kan het al dat Tsjechisch ...enfin, dat spel dus in bud is ook niet mis. :-*
2/ 'Zlaty Kun' een klein exemplaar, maar dat is zowat het enige waar er geen slakken aan gezeten hebben ... :o
3/ 'Sissi' heeft prachtige bloemen en dat vinden de slakken zowaar ook. )-12
4/ 'Golem' nog zo een met een superlange bloeiperiode.  ;D -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #483 Gepost op: 17 maart 2015, 00:07:34 »
1/ 'John Byam Grounds' buiten heeft gelijk afgezien van de regen zou je zeggen, maar de plant in een pot en afgedekt, ziet er net zo uit. ))4
2/ 'Jan Neruda' in de goot is bijna gans open.  -2(
3/ 'Zita Markova' nog niet, maar toch wel al een paar leuke bloemen.  :-*

Voilà zie, er zijn nog een aantal Saxen pagina's bijgekomen ......................................... -2( -2( -2( -2( -2( -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1137
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #484 Gepost op: 17 maart 2015, 18:39:23 »
Veel mensen kicken op Saxifraga's met een totaal bloei. Ik kick op een Saxifraga die maar matig bloeit waardoor je een mooie combinatie hebt van kussen en bloemen. Saxifraga 'Niobe' is daar een mooi voorbeeld van. Zonder afdekking staat deze plant al minimaal 20 jaren op dezelfde plaats. Eigenlijk een raadsel te meer omdat de ouders S. pulvinaria en S. lilacina geen makkelijke jongens zijn.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #485 Gepost op: 17 maart 2015, 19:52:27 »
Inderdaad een prachtexemplaar, Ger, daar kan je al eens op kicken ! ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #486 Gepost op: 17 maart 2015, 21:03:45 »
Veel mensen kicken op Saxifraga's met een totaal bloei. Ik kick op een Saxifraga die maar matig bloeit waardoor je een mooie combinatie hebt van kussen en bloemen. Saxifraga 'Niobe' is daar een mooi voorbeeld van. Zonder afdekking staat deze plant al minimaal 20 jaren op dezelfde plaats. Eigenlijk een raadsel te meer omdat de ouders S. pulvinaria en S. lilacina geen makkelijke jongens zijn.

Vaak is het zo dat het kind uit een kruising van twee 'moeilijke ouders' toch makkelijk kan zijn. Al 20 jaar? Sommige saxifraga's kunnen dan toch behoorlijk oud worden. Ik heb de ervaring dat sommige, oudere saxen minder bloeien, anderen hebber er dan weer geen last van. De ene plant is blijkbaar de andere niet.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #487 Gepost op: 17 maart 2015, 21:21:54 »
Dit is 'Allendale Ghost' een beetje een minder exemplaar dan in Waterperry, maar ja, die staat niet in een mengsel van turf en steentjes, maar in een onooglijk gat van een ordinaire zandsteen.

Ook een hele mooie uit de Allendalereeks. Heb een exemplaar mee uit Waterperry dit weekend.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #488 Gepost op: 17 maart 2015, 21:58:03 »
Toe nou, Jan, niet bang wezen van die hooggeschoolde steenvreters hier  -2( -2(  Overigens weet ik uit welingelichte bron dat een aantal Sax. freaks vandaag op bedevaart zijn naar het Saxenwalhalla in Engeland - de kust is dus veilig !v -2(

We kunnen dus nu voor een paar uurtjes beweren dat de 'Cumulus '  toch een beetje overroepen is zonder dat we worden terug gefloten ?



De collectie is weer enorm aangevuld en ik heb plantwerk voor 3 weken... ((12

Echt wel! >:(....de KLOMP erop! --11....weg met die dingen! -2(

Woehaaaaahaaaa!
Tegen dit geweld kan je echt niet op, Bart !
Als je braaf bent toon ik nog wat andere pictures van Waterperry waar een massa bloeiende Saxen te zien waren, waar je een massa Saxen op de kop kon tikken, waar je drie interessante, interactieve voordrachten kon bijwonen, waar het zonnetje heerlijk scheen en waar een aantal Saxifraga nerds, freaks en dito verslaafden duidelijk hun hartje konden ophalen.
Er waren zelfs CUMULUSSEN te koop ! Waren natuurlijk meteen weg ..., CUMULUS staat trouwens ergens in je persoonlijke top 50 ... -2(
Na de Waterperry stormloop, brachten drie duistere figuren (de foto is treffend) nog een blitz bezoek aan David, die er om bekend staat een grote CUMULUS fan te zijn.
Kijk maar naar de lieverds die in zijn kasje stonden ! ;D :D -2( ((3 ((14 :-*

Ter aanvulling van de getoonde beelden van de 2 kompanen met een Saxenhart.

Het was weer een voldane trip naar Waterperry met een vriendelijke ontvangst, verhalen, lezingen, conversaties en het bezoek bij David H. was op Saxen en Primula vlak gewoon adembenemend.  De mond viel soms gewoon spontaan open van al dat 'groots' en 'moois'. --5

De rest van de foto's is het misschien beter bij reisverhalen te zetten. Ik ben nog bezig met de foto's te sorteren...

Toch nog kleine een teaser: Saxifraga 'Scherlock Holmes' bij David H.

Ik zal het in het dialect zeggen: 'Serieuze kadet' kan je dit wel noemen. :o

Hier begint mijn 'kleuterplantje' er bijna ook aan in de zandsteen rotstuin. 

Dan nu terug naar de eigen Saxen..
Saxifraga x apiculata 'Alba' is even wit als de maansteenrots waar hij naast staat in de mini-garden. 8)

Die 'Sherlock Holmes' is ook wel een ferme klepper, hé Matthias. Een mooie cultivar overigens, ik heb hem verschillende keren gezien in Waterperry, telkens overladen met bloemen. Zal ik mij ook nog eens moeten aanschaffen.



Ik zal eens kijken voor een stekje Frankie... ;D


quote author=Bart Moerland link=topic=1739.msg75661#msg75661 date=1426542085]
Jan.......da's een dikke 'Sherlock'.maar ja...opgefokt in een potje daar kan ik niet tegen op.
Maar die van mij staat puur natuur... ((--11
[/quote]

Je bent weer mis Bart. Het is Matthias die de 'kloefer' van een Sherlock gepost heeft.
Maar ik kan het verstaan met al dat Saxengeweld en quotes hier.... ;)

Stilletjes aan komen de Saxen op gang hier...

Saxifraga 'Penelope' laat zich zien in de kassei rotstuin. ;D

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #489 Gepost op: 17 maart 2015, 22:02:24 »
Veel mensen kicken op Saxifraga's met een totaal bloei. Ik kick op een Saxifraga die maar matig bloeit waardoor je een mooie combinatie hebt van kussen en bloemen. Saxifraga 'Niobe' is daar een mooi voorbeeld van. Zonder afdekking staat deze plant al minimaal 20 jaren op dezelfde plaats. Eigenlijk een raadsel te meer omdat de ouders S. pulvinaria en S. lilacina geen makkelijke jongens zijn.



Mijn idee ook Ger.   Beetje volop bloeien is mooi,maar dat de hele plant nou bedekt moet zijn...euh,nee.
Ben meer een rozetten freak of moet ik 'Nerd' zeggen!? --11
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #490 Gepost op: 17 maart 2015, 22:11:30 »
Veel mensen kicken op Saxifraga's met een totaal bloei. Ik kick op een Saxifraga die maar matig bloeit waardoor je een mooie combinatie hebt van kussen en bloemen. Saxifraga 'Niobe' is daar een mooi voorbeeld van. Zonder afdekking staat deze plant al minimaal 20 jaren op dezelfde plaats. Eigenlijk een raadsel te meer omdat de ouders S. pulvinaria en S. lilacina geen makkelijke jongens zijn.
Mooi, Ger.
Wat dacht je van deze ? Mijn exemplaar in een pot maakt al jaren een bolletje, groeit ieder jaar wat bij, maar natuurlijk niet veel.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #491 Gepost op: 17 maart 2015, 22:14:42 »
Veel mensen kicken op Saxifraga's met een totaal bloei. Ik kick op een Saxifraga die maar matig bloeit waardoor je een mooie combinatie hebt van kussen en bloemen. Saxifraga 'Niobe' is daar een mooi voorbeeld van. Zonder afdekking staat deze plant al minimaal 20 jaren op dezelfde plaats. Eigenlijk een raadsel te meer omdat de ouders S. pulvinaria en S. lilacina geen makkelijke jongens zijn.



Mijn idee ook Ger.   Beetje volop bloeien is mooi,maar dat de hele plant nou bedekt moet zijn...euh,nee.
Ben meer een rozetten freak of moet ik 'Nerd' zeggen!? --11

Een rozettennerd? Stel je voor zeg...wat een term. Buitenstaanders bekijken ons al meewarig, maar als je met zo'n vocabulaire afkomt...tja, dan vrees ik het ergste.  ;D
Maar hey, los daarvan, de pollen en de rozetten kunnen mij eveneens bekoren, maar als het maart is, dan wil ik bloemen zien...en veel!!!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #492 Gepost op: 17 maart 2015, 22:27:59 »
Foto 1 Saxifraga 'Beatles'

Foto 2 Saxifraga oppositifolia alba
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #493 Gepost op: 17 maart 2015, 22:32:04 »
Vandaag niet veel tijd, maar dit exemplaar nodigde mij welzeker uit om desalniettemin toch een foto te maken ...
Het is nogal een Sax ook, een van de beste : 'Karel Capek'.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #494 Gepost op: 17 maart 2015, 22:34:18 »
Foto 1 Saxifraga 'Beatles'

Foto 2 Saxifraga oppositifolia alba
Hmm, mooie Alba, zie je niet veel.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen