Wim, bestaan er überhaupt nog zuivere Crocus sativus. Ze blijken toch niet op Kreta in het wild te groeien, wat ik eerst dacht, maar ik denk dat ze nergens meer voorkomen in de natuur, of is dit onjuist. Dan zijn de cultivars toch nooit meer te toetsen aan wildvormen? En moet Danny ze dan verwijderen?
Crocus sativus is waarschijnlijk een selectie uit een heel oude wildvorm. Men denkt aan een triploide, steriele selectie uit C. cartwrightianus. Meer dan 3000 jaar cultivatie en selectie van vormen met grotere en donkerder meeldraden heeft er voor gezorgd dat je de wilde vooroudersoort niet meer kan vinden. Als je Crocus sativus "in het wild" ziet, dan zijn het "ontsnapte" vormen uit vroegere kwekerijen of uit tuinen.
Virusziekte heeft echter niets te maken met het toetsen aan wildvormen. Het is een infectie die gemakkelijk vast te stellen is met een ELISA-test (Enzyme-Linked Immuno Sorbent Assay) in een labo en de virussen die aanwezig in één krokus zijn altijd overdraagbaar naar andere krokussen. Een gezonde krokus heeft echter nooit ongelijkmatige vedering en/of vlekken en strepen in een donkerder kleur, dit duidt in 99% van de gevallen op virus. Ik heb zelf al 2 x Crocus sativus van verschillende bronnen laten testen en er zijn al vaak labo-testen uitgevoerd op C. sativus materiaal, altijd resulterend in "aanwezigheid virus".
Danny moet ze niet verwijderen, het virus dat aanwezig is in de meeste saffraankrokussen is een mozaïekvirus (Bean yellow mosaic, Narcissus mosaic,...), dat de plant niet doet afsterven en de saffraanopbrengst niet doet verminderen. Het enige gevaar is dat het virus overgaat op gezonde planten (door een bladluis, een nematode, een slak, een hond of kat dier er over passeert,...) en die gezonde planten gaat vervormen/verkleuren of zo ziek maakt dat ze er aan doodgaan (omdat ze er niet zo resistent tegen zijn als C. sativus). Het verwijderen of niet is dus een persoonlijke keuze....