Live from Spain

Gestart door Gerrit Eijkelenboom, 7 december 2016, 21:59:07

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Eijkelenboom

#165
1. Een eerste Allium subvillosum, op de flanken van de Ifach.
2.Anthericum liliago, zal Danny wel kunnen bekoren ook op de Ifach.
3 en 4. Op dezelfde berg Silene secundiflora. De bloemblaadjes krullen naar voren als de zon schijnt, om 's avonds weer te strekken.

Gerrit Eijkelenboom

1. Euphorbia squamigera
2 en 3: Papaver pinnatifidum

Bert Stegeman

Nee Gerrit gelukkig niet.
Maar gelukkig wel voor ons wat een foto's en wat een gebied.
Prachtig als je zo daar een prachtig huis hebt.

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Bert Stegeman op 17 februari 2017, 21:50:02
Prachtig als je zo daar een prachtig huis hebt.

Heb ik niet Bert. Ik huur een huis.

Bert Stegeman

dan blijft het mooi
:-[ :-[ excuseer .de omgeving is fenomenaal.  -6( -6(

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 17 februari 2017, 21:22:14
Gelukkig heb ik meer kijkers dan ik dacht. Ik dacht even: Zit ik hier Jan Doedel te posten.

Dank heren voor de complimenten.


Een nieuwe serie:

Cynoglossum cherifolium. Mooi grijs viltig blad met verkleurende bloempjes. Komt hier erg veel voor en is een lust voor het oog

Nog zo'n prachtig ding! Wat is dat? Zou 't winterhard zijn? Waarschijnlijk niet.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 17 februari 2017, 21:22:14
Gelukkig heb ik meer kijkers dan ik dacht. Ik dacht even: Zit ik hier Jan Doedel te posten.



Ja Gerrit, ik heb ook soms dat gevoel, reportages neerzetten voor twee man en een paardekop. Tegenwoordig moeten het planten van een andere dimensie zijn om nog enige reactie los te weken. Precies wat jij daar gevonden hebt in Spanje...flora van een andere dimensie! ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

#172
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 17 februari 2017, 21:55:07
Citaat van: Bert Stegeman op 17 februari 2017, 21:50:02
Prachtig als je zo daar een prachtig huis hebt.

Heb ik niet Bert. Ik huur een huis.


Zeker niet verminderen met posten Gerrit! Iedereen heeft niet altijd de tijd om alles direct te lezen . Kijk na een aantal weken maar eens naar het aantal bezoekers .
Wat een voorrecht om daar zo vaak te zijn! Genieten van 's morgens tot 's avonds !

Danny Bonnez

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 17 februari 2017, 21:26:33

2.Anthericum liliago, zal Danny wel kunnen bekoren ook op de Ifach.

Jazeker Gerrit , je verrast me wel .  ((12 Ik zag deze plant enkele jaren geleden voor het eerst ( in de natuur) in de Franse Alpen op een warme zuidgerichte kalkrijke helling .

Er zijn daar heel wat schatten te ontdekken daar in Spanje zo te zien , heel tof dat je al dat moois weet te vinden daar
........ ((3 ((14 -6(  ik blijf zeker verder volgen ......
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 17 februari 2017, 19:53:51
Hippocrepis valentina, een endeem groeit op de flanken van de Ifach

Wat een aantrekkelijk plantje Gerrit, zou in elke rotstuin een plaatsje verdienen !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jos Beeren

Citaat van: Frankie Wulleman op 17 februari 2017, 22:41:03
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 17 februari 2017, 21:22:14
Gelukkig heb ik meer kijkers dan ik dacht. Ik dacht even: Zit ik hier Jan Doedel te posten.



Ja Gerrit, ik heb ook soms dat gevoel, reportages neerzetten voor twee man en een paardekop. Tegenwoordig moeten het planten van een andere dimensie zijn om nog enige reactie los te weken. Precies wat jij daar gevonden hebt in Spanje...flora van een andere dimensie! ;)
Niks  Jan Doedel --11! Ik reageer niet op elke post die ik tegenkom, maar blijf  de reportages nog steeds heel interessant vinden heren! ((14
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Gerrit Eijkelenboom

Jos en anderen, ik begrijp heel goed, dat niet iedereen verzot is op orchideeën. "Daar heb je hem weer met zijn orchideeën". En ik ben het helemaal met je eens, dat je niet telkens kan of wil of moet reageren. Dat doe ik zelf ook niet altijd bij een reportage. Maar zie het als een "wake-up-call". Even wakker schudden. Het is toch niet helemaal voor niets dat ik telkens eindeloos foto's post. Een tegenprestatie in de vorm van (soms) een reactie is wel het minste. Want geen reacties = geen reportage.

Gerrit Eijkelenboom

Vandaag een lange tocht naar het binnenland gemaakt. Een nieuwe orchidee gevonden: Ophrys dianica
Dit is een van de ongeveer 40 ondersoorten van het Ophrys fusca complex. We kunnen hem ook Ophrys fusca subsp. dianica noemen.
Het is een kwestie van: hoe kijk je tegen de benaming van de orchideeën aan. Je hebt de lumpers, die willen van geen ondersoort weten en je hebt de splitters. Die "verzinnen" telkens nieuwe ondersoorten. Ikzelf beschouw mij aanhanger van de laatste groep. Als de lezer de moeite zou willen nemen om de Ophrys fusca subsp. fusca van het begin van de reportage te bekijken, ziet de verschillen. Ophrys dianica bloeit horizontaal, fusca is pendent. De zijlobben van dianica spreiden uit naar opzij, terwijl die bij fusca naar beneden en zelf onder de lip gaan. Dianica heeft niet de enorme kromming van de lip als bij de fusca ondersoort. Kortom de twee fusca's zijn geheel verschillend.


                                   [attachimg=1]



Gerrit Eijkelenboom

#178
Zoals gezegd, vandaag een tocht naar het binnenland.
Op de foto ziet u de terrassen die hier in de loop de eeuwen zijn aangelegd. De meeste stammen uit de tijd der Moren (tot 1300 na Chr.) Ze vormen nu het cultureel erfgoed in Spanje. Deze terrassen zijn meestal beplant met amandel- olijf- en citrus bomen. Ze zorgen er tevens voor, dat regenwater blijft staan en niet naar beneden wegstroomt, wat een grote erosie zou veroorzaken.


                     [attachimg=1]

Gerrit Eijkelenboom

Moricandia arvensis groeit alleen in het binnenland, zo heb ik vastgesteld. Het is een plant met een schitterende kleur. En grijs, stengelomvattend blad.