Live from Spain

Gestart door Gerrit Eijkelenboom, 7 december 2016, 21:59:07

Vorige topic - Volgende topic

Luc Scheldeman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 22 februari 2017, 17:51:50
Vandaag een paar  bolgewasjes.

Eerst: Fritillaria hispanica.
                                             
Deze soort wordt als synoniem met fritillaria lusitanica gezien Gerrit.
Torhout, West-Vlaanderen

Bart Moerland

Deze man geeft ook goede lezingen VRV....Gerrit al geboekt!?
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Gerrit Eijkelenboom

#197
Citaat van: Luc Scheldeman op 24 februari 2017, 05:34:05
Deze soort wordt als synoniem met fritillaria lusitanica gezien Gerrit.

Dat wist ik niet, bedankt. Ik denk dat lusitanica een meergebruikte naam is dan hispanicus.


Vanmiddag regende het. Niet hard. Toch met paraplu de bergen in.

1 en 2: Aphyllanthes monspeliensis. een net beginnende plant. Later is hij volbeladen met deze mooie bloempjes.
3. De eerste Dianthus in de regen. D. hispanicus. De volledige naam in de foto.
4. Een volle plant met Ophrys speculum. Iets te veel ingekleurd, anders kon je er niets van zien

Gerard Verweij

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 17 februari 2017, 21:26:33
1. Een eerste Allium subvillosum, op de flanken van de Ifach.
2.Anthericum liliago, zal Danny wel kunnen bekoren ook op de Ifach.
3 en 4. Op dezelfde berg Silene secundiflora. De bloemblaadjes krullen naar voren als de zon schijnt, om 's avonds weer te strekken.
Schitterend, die Silene, Gerrit.
Die kende ik nog niet.

Gerard Verweij

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 11 februari 2017, 18:25:22
Een favoriet plantje van mij. Je loopt er achteloos aan voorbij, maar het blijkt een schoonheid.

Eruca sativa. Ik heb hem vandaag in het wit gezien, maar hij komt ook in het licht geel voor. Een foto van vorig jaar.


                                                   [attachimg=3]
Mooi, aparte bloem.

Gerrit Eijkelenboom

#200
Uit de omegaifera groep heb ik deze gedetermineerd als Ophrys dyris. Voluit zou je hem zo kunnen schrijven: Ophrys fusca subsp. omegaifera subsp. dyris.

Hij kenmerkt zich door de band, die zich ussen speculum en lip bevindt en de vorm van de Griekse letter omega heeft.
De lip is smal bij de basis en breed bij de tip.
De lip heeft een extreme kromming.

Joost Riksen

Dat is een hele mooie uit de fusca groep Gerrit.

Gerrit Eijkelenboom

Ik heb hem pas ontdekt Joost. Ik ging er van uit dat omegaifera alleen in het oosten van de Middellandse Zee voorkwam. Ineens zag ik op een foto die kromming en er ging mij een lichtje op. Ik heb hem al jaren gezien en gefotografeerd, maar kon hem nooit thuis brengen. Hij is bij lange na niet zo groot als de Ophrys omegaifera van Kreta en Rhodos, vandaar ook.
Dit is de derde fusca subsp, nu de bilunulata nog.

Yann Dupont

Gerrit, Ik stuurde de stations te bezoeken ... via e-mail

Gerrit Eijkelenboom

Vandaag naar de Sierra de Bernia, hier vlakbij.

1. Vanmorgen in nevelen gehuld
2. Het uitzicht aldaar met Reseda alba op de voorgrond.
3. Aangekomen bij onze favoriete vindplaats treffen we een flink gedeelte zo aan. Volstrekt verwoest door wilde zwijnen.
4. Als u goed kijkt ziet u een eenzame overlevende: Ophrys tenthredinifera.

Gerrit Eijkelenboom

Gisteren aangekondigd. Hieronder de foto's van Ophrys bilinulata


                      [attachimg=1]

Gerrit Eijkelenboom

Wat direct opvalt, is dat het een kleurrijke orchidee is. In het oosten van de Middellandse Zee zou je hem zomaar voor Ophrys iricolor kunnen aanzien (de regenboogorchis)

Gerrit Eijkelenboom

foto 2: de onderkant van de lip is net als zijn oosterse tegenhanger roze gekleurd

Gerrit Eijkelenboom

#208
Een nieuwe soort, die hier altijd met duizenden voorkomt op de Bernia, Orchis olbiensis Het is een vorm van de bekende Orchis mascula. Maar tot zelfstandige soort verheven.


Jos Beeren

Wel een heel aparte soort Gerrit,mooi die kleur... --6
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland