Cyclamen 2010

Gestart door Kris De Raeymaeker, 14 februari 2010, 10:05:39

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Ik kan Pim alleen maar bijtreden, prachtige Cyclamen, Kris. I love it.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

Hoi kris

Het zijn inderdaad mooie cyclamen :D
De foto's zijn ook mooi genomen. :D
Ik heb alleen nog de cyclaam coum in de tuin.
alleen de bladeren afgelopen voorjaar gehad ik hoop komende keer ook de bloemen te mogen begroeten.

iedreen veel plezier :D in de tuin nog.En op dit leuke en interresante forum. :D

M.V.G bert



Kris De Raeymaeker

De warme juni en julimaanden waren zeker een zegen voor deze Cyclamen rohlfsianum .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Heel mooi Kris - die van mij is nog maar net in beweging aan het komen !!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Pim Hols

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 21 september 2010, 23:01:08
De warme juni en julimaanden waren zeker een zegen voor deze Cyclamen rohlfsianum .

Hoe doe je dat toch allemaal Kris??
Wat een pracht!! ;) :o
Heemskerk, Noord-Holland

Cor van Kapel

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 september 2010, 13:12:46
Ja droge bollen zou ik nooit kopen en aanraden .

Als ze echt niet goed willen zou ik zeker even inspecteren.Zijn de bollen goed aan groei ,ze moeten veel en hopen zijwortels hebben.Hoe is het met de grond gesteld , te nat of te droog ,hebben er geen insecten of andere kwaaddoeners aangezeten etc..Meer kan ik vanop afstand niet toevoegen .Succes Cor!       

Ja, droge c.-bollen zal ik ook nimmer meer kopen.

Ik heb naar de bollen gekeken en ze hebben volop wortels aan de zijkant van de bol. Dus ik ga gewoon geduld (proberen te) hebben  ;D.

Mvrgr

CorvK

Pim Hols

Eindelijk, ook de eerste Cyclamen. Cyclamen cicilicum. Gezaaid in jan. 2005. Vorig jaar met 1 bloemetje begonnen. Dit jaar volgen er meer. Maar dit is de eerste.
Toch trots op. :P
Heemskerk, Noord-Holland

Kris De Raeymaeker

Natuurlijk mag je er trots op zijn Pim.
Vanaf nu gaan ze steeds meer en meer en meer........bloeien .Cyclamen zijn als de beste wijnen en worden beter met de jaren.Ik zou willen adviseren om deze cilicium ook zeker in de rotstuin te proberen!
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Deze C. hederifolium 'Nettleton Silver' is de meest uitbundige bloeier die ik heb. Hij begint wat later, maar de bloei houdt zeer lang aan. Bovendien zaait deze variëteit zich zeer sterk uit. Let op de vele kleine zaailingen in het hart van de moederplant. Elk jaar moet ik ze weghalen. Inmiddels heb ik al enkele driejarige zaailingen die vooralsnog niet bloeiden. Velen hebben hetzelfde zilverkleurige blad, anderen hebben door kruising met andere variëteiten, anders gekleurd blad.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Mooi specimen Frankie !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Thanks, Luc, dat is het zeker. Het is een ras welke nog ontwikkeld is op de kwekerij van Potterton en Martin. Ik kocht mijn exemplaar jaren geleden op de kwekerij van Hans Kramer. Lang geleden dat ik er nog eens was, het loont altijd de moeite.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  3 oktober 2010, 21:49:17
Ik kocht mijn exemplaar jaren geleden op de kwekerij van Hans Kramer. Lang geleden dat ik er nog eens was, het loont altijd de moeite.

Zeker weten Frankie , mijn mooiste ciliciums komen nog van Hans Kramer...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Cyclamen bieden het voordeel dat ze zowel qua bloem als blad variabel kunnen zijn.En dan is het altijd een leuke sport om op zoek te gaan naar de extremen.
Deze vorm van Cyclamen hederifolium heeft in mijn collectie de grootste bloemen !  De mooi gedraaide bloemen zijn meer dan 3 cm hoog wat wel boven de standaard is...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Cyclamen graecum doet er normaal wat langer over van zaad tot bloeibare plant. (een jaar of vijf is vaak het minimum)
Deze plant - opgekweekt uit zaad van een zaadcollectie in Lesbos - heeft zich nog redelijk gehaast.Gezaaaid in 2006 bloeit hij nu in 2010 voor het eerst.Ze bloeien allemaal lang niet zo snel.Alhoewel ik 1 zaailing heb van graecum die bloeide na 2 jaar.Maar dat is pas echt een uitzondering.
Hederifolium en coum ,persicum ed. bloeien reeds veel sneller bij opkweek uit zaad. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Pim Hols

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 oktober 2010, 19:57:17
Cyclamen graecum doet er normaal wat langer over van zaad tot bloeibare plant. (een jaar of vijf is vaak het minimum)
Deze plant - opgekweekt uit zaad van een zaadcollectie in Lesbos - heeft zich nog redelijk gehaast.Gezaaaid in 2006 bloeit hij nu in 2010 voor het eerst.Ze bloeien allemaal lang niet zo snel.Alhoewel ik 1 zaailing heb van graecum die bloeide na 2 jaar.Maar dat is pas echt een uitzondering.
Hederifolium en coum ,persicum ed. bloeien reeds veel sneller bij opkweek uit zaad. 

Ik moet nog een hoop leren Kris,

Prachtig plaatje met perfecte bloemen. :o :o
Heemskerk, Noord-Holland