Cyclamen 2010

Gestart door Kris De Raeymaeker, 14 februari 2010, 10:05:39

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 oktober 2010, 19:47:39
Cyclamen bieden het voordeel dat ze zowel qua bloem als blad variabel kunnen zijn.En dan is het altijd een leuke sport om op zoek te gaan naar de extremen.
Deze vorm van Cyclamen hederifolium heeft in mijn collectie de grootste bloemen !  De mooi gedraaide bloemen zijn meer dan 3 cm hoog wat wel boven de standaard is...

Een echte blikvanger, Kris. Inderdaad, uit die zaailingen zitten soms echte curiositeiten.

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Het zijn natuurlijk niet alleen de bloemen die ons bezighouden maar ook het blad.
Enkele bladvormen van hederifolium uit onze collectie.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Sorry maar ik ga er nog een paar afvuren....
Nog steeds hederifolium-blad.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

En tot slot nog 1 reeks .......
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Cor van Kapel

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 oktober 2010, 20:49:11
En tot slot nog 1 reeks .......

Kris, is die C. op foto 19 van 47 ook een hederifolium ?
Ik geloof dat ik eens ernstig in de gaten moet gaan houden waarneer jij open (tuin)deur gaat houden  ;D!!!!

Mvrgr

Van een beginneling  8)

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Cor van Kapel op  5 oktober 2010, 20:57:38
Kris, is die C. op foto 19 van 47 ook een hederifolium ?
Ik geloof dat ik eens ernstig in de gaten moet gaan houden waarneer jij open (tuin)deur gaat houden  ;D!!!!
Mvrgr
Van een beginneling  8)

Jawel Cor ,dit is ook hederifolium.Dit zijn de zogenaamde extremen binnen het geslacht.
Zo'n collectie opbouwen duurt wel even en vereist ook het streng durven selecteren wat nog het moeilijkste is ...Alleen het beste bewaren uit de zaaisels etc...Als je planten koopt dan zoveel mogelijk in blad zodat je ziet wat je koopt etc...
Let wel ,beginneling blijven we allemaal voor het leven.Ik leer ook nog dagelijks en heb ook nog geregeld veel teleurstellingen...
We laten hier vaak ook alleen maar zien wat goed gaat ,dus...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Jawadde Kris, prachtig is dat, die foto 13 of 47, is héél speciaal. :o Zoiets zag ik nog niet.
Het is wat je zegt, ik ben ook al enige jaren aan het zaaien en selecteren en zoiets gaat redelijk traag. Zo nu en dan schaf ik mij ook nog eens wat nieuws aan om 'nieuw bloed' te hebben en op die manier nog meer variatie te creeëren in de zaaisels.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

Hoi Kris En Cor

Cyclamen blijven mooi zowel het blad als de bloemen Complimenten kris voor de mooie cyclamen.

Ik ga je gelijk geven cor ben ook nieuwschierig naar zijn tuin.
Vind het altijd leuk om ander mans tuinen te zien.
komend voorjaar hoop ik er weer een paar te mogen zien.
Misschien tot ziens

groetjes van een andere beginner 3e-4e jaars
Bert

Kris De Raeymaeker

Nog een curiositeit : Cyclamen coum met variegate(of bonte)bladeren ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Pim Hols

Ik kan niet met je wedijveren als het op cyclamen aankomt, Kris, maar dit is toch ook wel fraai:
De selfmade (uit zaad) Cyclamen cilicicum in een iets verder stadium.
Heemskerk, Noord-Holland

Luc Gilgemyn

In al die Cyclamenpracht kan ik niet meespelen.  :(
Ik vond dan ook dat daar iets moest worden aan gedaan.  ;)

Vandaar een bescheiden nieuwe aanplant met C. hederifolium.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Pim Hols

Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 oktober 2010, 17:07:13
In al die Cyclamenpracht kan ik niet meespelen.  :(
Ik vond dan ook dat daar iets moest worden aan gedaan.  ;)

Vandaar een bescheiden nieuwe aanplant met C. hederifolium.


Komt vanzelf Luc, het is een uitstekend begin. ;) ;)
Heemskerk, Noord-Holland

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Pim Hols op  7 oktober 2010, 22:32:07
Ik kan niet met je wedijveren als het op cyclamen aankomt, Kris, maar dit is toch ook wel fraai:
De selfmade (uit zaad) Cyclamen cilicicum in een iets verder stadium.
Oh , het is alleszins niet mijn bedoeling om te wedijveren Pim  ;)
Ik ben al lang blij dat we allemaal laten zien waar we mee bezig zijn en er ook af en toe nog bijzeggen hoe we die resultaten bereiken.
En fraai is hij alleszins die cilicium van jou.
Ik kan als Cyclamen-fanatic alleen maar heel blij zijn dat er nog zulke resultaten worden geboekt en er ook blijkbaar voldoende interesse bestaat voor deze plantencategorie. 8)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 oktober 2010, 17:07:13
In al die Cyclamenpracht kan ik niet meespelen.  :(
Ik vond dan ook dat daar iets moest worden aan gedaan.  ;)
Vandaar een bescheiden nieuwe aanplant met C. hederifolium.

8) 8) 8) 8) 8)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 oktober 2010, 17:07:13
In al die Cyclamenpracht kan ik niet meespelen.  :(
Ik vond dan ook dat daar iets moest worden aan gedaan.  ;)

Vandaar een bescheiden nieuwe aanplant met C. hederifolium.



Een nieuwe aanplant en al direct een mooie verscheidenheid aan bladkleuren. Wat zal dat niet geven binnen x aantal jaren wanneer ze zich kruisen en uitzaaien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen