Auteur Topic: crocus 2020  (gelezen 61812 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: crocus 2020
« Reactie #270 Gepost op: 25 februari 2020, 21:16:14 »
Stilaan beginnen de crocussen zich hier ook uit te zaaien, zelfs in het gras. Straks nemen de planten hier nog het aanwezige gras in, en niet ik.  ))4
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: crocus 2020
« Reactie #271 Gepost op: 26 februari 2020, 09:43:02 »
Er is wel erger onkruid in het gras te vinden Frankie !  -2(

Hier duikt ook al een paar jaar een zaailing op die er niet onaardig uit ziet.  Helaas kon ik hem nog geen enkele keer open verrassen...

« Laatst bewerkt op: 26 februari 2020, 09:47:33 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: crocus 2020
« Reactie #272 Gepost op: 26 februari 2020, 10:10:42 »
Er is wel erger onkruid in het gras te vinden Frankie !  -2(

Hier duikt ook al een paar jaar een zaailing op die er niet onaardig uit ziet.  Helaas kon ik hem nog geen enkele keer open verrassen...
Luc, een stoel bijzetten, gelijk een visser.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: crocus 2020
« Reactie #273 Gepost op: 26 februari 2020, 10:30:38 »
Er is wel erger onkruid in het gras te vinden Frankie !  -2(

Hier duikt ook al een paar jaar een zaailing op die er niet onaardig uit ziet.  Helaas kon ik hem nog geen enkele keer open verrassen...
Luc, een stoel bijzetten, gelijk een visser.

Goed idee Herman, dan moet ik mij nog eerst ook een vissersparaplu aanschaffen !  _09  en dan riskeert die nog weg te waaien !  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #274 Gepost op: 26 februari 2020, 22:20:22 »
Het gaat heel snel dit jaar , pas half februari en we zitten al aan de laatbloeiende soortjes ….

Nog enkele heuffelianussen ……

Ik hoorde uit goede bron dat de witte vormen uiterst zeldzaam zijn in de natuur . Er zijn toch onder de liefhebbers enkele witte vormen in omloop

Crocus heuffelianus 'Albus' met heel zachte tekeningen

Crocus heuffelianus x Polar King

Crocus heuffelianus Carpathian Mountains

En de uitstekende tuinvorm Crocus 'Shock Wave'

Mooi deze heuffelianussen, Danny, die 'polar king' kende ik nog niet.
Over het algemeen hebben de heuffelianussen hier zeer slecht gebloeid dit seizoen. Door het warme weer?

De zachte lente heeft er niets mee te maken , denk ik Frankie . De nieuwe bollen , die al dan niet groot genoeg zullen zijn om te bloeien volgend jaar , worden gevormd na de bloei . Daarvoor hebben ze veel voedingsstoffen nodig en worden zeker niet graag gestoord gedurende deze periode . De zeer droge zomer heeft de bollen doen uitdrogen waardoor ze verstoord werden in hun rustperiode .

Dat is natuurlijk best mogelijk, Danny. C. heuffelianus is een echt alpien soortje die ofwel op vochtige bergweides voorkomt, ofwel in schaduwrijke bergbossen. Een uitdrogende bodem hebben ze klaarblijkelijk niet graag.

In bijlage nog enkele foto's van C. heuffelianus samen met Leucojeum vernum op hun natuurlijke standplaats. Van deze laatste is geweten dat ze ook niet van een uitdrogende bodem houden.

De natuurlijke omstandigheden van deze prachtige species , niets mooier dan dit live mee te maken ! Ik zag vorig jaar gelijkaardige omstandigheden met Crocus vernus en Leucojum vernum in Italië . Prachtige interessante foto's Frankie !!!  -6( _02 daar leert een mens uit ……..
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #275 Gepost op: 26 februari 2020, 22:23:13 »
De zachte lente heeft er niets mee te maken , denk ik Frankie . De nieuwe bollen , die al dan niet groot genoeg zullen zijn om te bloeien volgend jaar , worden gevormd na de bloei . Daarvoor hebben ze veel voedingsstoffen nodig en worden zeker niet graag gestoord gedurende deze periode . De zeer droge zomer heeft de bollen doen uitdrogen waardoor ze verstoord werden in hun rustperiode .

In die zin is het ook zo dat het steeds vroeger droger wordt in het voorjaar . We krijgen heel vaak al in maart of april drogere en warmere periodes waardoor de groei al stil valt en de bollen zich niet verder kunnen ontwikkelen . Denk ik toch ...

Helemaal mee eens Kris
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #276 Gepost op: 26 februari 2020, 22:24:53 »
In bijlage nog enkele foto's van C. heuffelianus in combinatie met Scilla bifolia, Helleborus niger en Primula vulgaris. Allemaal planten die niet zo houden van uitdrogende bodems.

Schitterend Frankie ! ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #277 Gepost op: 26 februari 2020, 22:29:46 »
In bijlage nog enkele foto's van C. heuffelianus in combinatie met Scilla bifolia, Helleborus niger en Primula vulgaris. Allemaal planten die niet zo houden van uitdrogende bodems.
Amai , wat betreft kleurencombinatie kan de combinatie met de Helleborus ook wel tellen ...super Frankie  ((14...

Jazeker, Kris, ik heb deze combinatie vele keren gezien op Sloveense bodem. Erg mooi om te zien. Het fototoestel maakte overuren die dag!

Daar kom je helemaal blij van en krijg je nooit genoeg van , schitterende natuurbeelden Frankie  _02
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #278 Gepost op: 26 februari 2020, 22:34:33 »
Stilaan beginnen de crocussen zich hier ook uit te zaaien, zelfs in het gras. Straks nemen de planten hier nog het aanwezige gras in, en niet ik.  ))4

Heel mooi om te zien Frankie , de natuurlijke omstandigheden in eigen tuin . Die zaailingen zitten meestal heel diep en het gras zorgt ervoor dat de bollen in de zomer koel blijven en het nodige vocht overhouden . Daar leert een mens uit hé…….. ))4
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #279 Gepost op: 26 februari 2020, 22:37:31 »
Er is wel erger onkruid in het gras te vinden Frankie !  -2(

Hier duikt ook al een paar jaar een zaailing op die er niet onaardig uit ziet.  Helaas kon ik hem nog geen enkele keer open verrassen...

Altijd plezant , heel mooi , Luc
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #280 Gepost op: 26 februari 2020, 22:42:45 »
Hier ook nog enkele krokussen in bloei …..

Crocus heuffelianus

Crocus heuffelianus Carpathian Wonder

Crocus malyi 'Ballerina'
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #281 Gepost op: 26 februari 2020, 22:45:58 »
Crocus napolitanus

Crocus chrysanthus 'Skyline'

Crocus vernus 'Lavender Symphony'

Crocus pulchricolor
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: crocus 2020
« Reactie #282 Gepost op: 27 februari 2020, 14:36:06 »
De zachte lente heeft er niets mee te maken , denk ik Frankie . De nieuwe bollen , die al dan niet groot genoeg zullen zijn om te bloeien volgend jaar , worden gevormd na de bloei . Daarvoor hebben ze veel voedingsstoffen nodig en worden zeker niet graag gestoord gedurende deze periode . De zeer droge zomer heeft de bollen doen uitdrogen waardoor ze verstoord werden in hun rustperiode .

In die zin is het ook zo dat het steeds vroeger droger wordt in het voorjaar . We krijgen heel vaak al in maart of april drogere en warmere periodes waardoor de groei al stil valt en de bollen zich niet verder kunnen ontwikkelen . Denk ik toch ...

Helemaal mee eens Kris

Een redenering die ik ook helemaal deel en een probleem dat zich dit jaar wellicht niet zal stellen...  -2(  al kan het natuurlijk heel snel omslaan.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: crocus 2020
« Reactie #283 Gepost op: 27 februari 2020, 14:39:30 »
Dit jaar is er inderdaad al veel water gevallen. Ik heb zelfs gezien dat er water in mijn put rotstuin staat, dit is al een tijdje geleden dat zich dat nog heeft voorgedaan.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: crocus 2020
« Reactie #284 Gepost op: 27 februari 2020, 20:38:48 »
mooie beelden allemaal
crocus in het gras altijd prachtig.
Ik durf bijna niet in mijn tuin te kijken allemaal omgevallen crocussen --13 --13 --13 --13 --13 --13 --13 --13 --13