Belgische sneeuwklokjes

Gestart door Valentin Wijnen, 27 december 2010, 20:51:51

Vorige topic - Volgende topic

Valentin Wijnen

Ik probeer vanavond laat of woensdag enkele foto's te posten van de fraaiste, splinternieuwe, schitterende Galanthus nivalis var. 'Scharlockii' . Dat had ik de forumisten hier beloofd. Nu pas beginnen ze open te gaan door het weer. Daardoor heb ik in de late namiddag enkele mooie foto's kunnen maken. Er zitten ook enkele goeie grootbloemigen bij die het zeker zullen maken.
Daarnaast heb ik nog enkele foto's van de virescente zaailing (uit Grakes Green Bells, de twee poculiforme en nog een andere virescente dubbele nivalis die ik vandaag vond. Die zal ik apart posten.
Maar eerst het vele werk dat roept...
Ik heb het op school onvoorstelbaar druk: examens voor de deur, Dikke-Truiendag georganiseerd, Kompasbeurs, milieudag...steeds dezelfde enkelingen die verantwoordelijkheid opnemen. Maar ...da's op elk werk zeker?
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

John Aipassa

Citaat van: Valentin Wijnen op  5 maart 2013, 20:06:45
...
Ik heb het op school onvoorstelbaar druk: examens voor de deur, Dikke-Truiendag georganiseerd, Kompasbeurs, milieudag...steeds dezelfde enkelingen die verantwoordelijkheid opnemen. Maar ...da's op elk werk zeker?

Nee hoor Valentin, dat heet dan delegeren.... -1( -2(, maar ik ben trots op je hoor  ((14.
John Aipassa, Aalten, Nederland

"The breath of flowers is far sweeter in the air than in the hand." - Sir Francis Bacon

Valentin Wijnen

Vanavond hoop ik eindelijk wat foto's van de 'Scharlocken' te kunnen posten. Wel een jammerlijk sneeuwklokkenjaar. Hier verdwenen de Galanthus dit jaar voor de 'x-de' keer deels onder de sneeuw. Deze maal wordt het toch uitkijken voor schade door knakken, bevriezen, ontdooien enz... In het schoolpark zag ik al ganse plakken met pollen nivalis verdwijnen de voorbije week (ja het gaat zeer snel!).
Vaak is een wondje de ingang voor schimmels. Kijk dus uit voor o m botrytis. Zie je het, onmiddellijk verwijderen en als het kan behandelen met een fungicide.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

En hier is ze dan...de nieuwe lichting Scharlockii. Ik post in drie posting vijf verschillende Galanthus nivalis var. 'Scharlockii'.
Deze selecties gebeurden in 2009, 2010 en 2011. Telkens was het bij vondst één of twee bolletjes. Nu zijn het reeds polletjes en bewijzen ze op twee totaal verschillende bodems goede tuinplanten te zijn. Sommige zijn echt grootbloemig, andere blinken uit door het pockarakter, de groene vlekken, de kleur, de vlammen...  Nog geen van deze juweeltjes werd benaamd... Suggestions on a name , welcome! Shoot...!

Valentin Wijnen

Nog twee, de ene l mooier dan de andere. De eerste is zeer grootbloemig, bloem meer dan 3 cm, desondanks in een zaaiende Scharlockkolonie gevonden. De tweede is een V-groengetipte perfecte Scharlock..
Voorstellen voor een naam?

Valentin Wijnen

En nog twee beauties...
De eerste is de groenste die ik ooit zag (en wellicht ooit zal zien... ) En...wat vind je van de kleur?
De tweede heeft zeer grote oren, de bloemen zijn mooi rond, regelmatig, groen gevlekt.

John Aipassa

Ik vind de derde v-tipped erg mooi.

Als je toch een serie Scharlockii wil benoemen, misschien is het een idee om ze in eenzelfde lijn te benoemen zoals Greatorex dat eerder heeft gedaan. In dit geval wellicht een lijst van filosofen uit de oudheid. Dus 'Socrates', 'Plato', 'Aristoteles', 'Diogenes' en 'Seneca' bijvoorbeeld. Als je nog meer Scharlockii te benoemen hebt, dan kun je nl. nog even vooruit met de lijst. Er zijn immers nogal wat filosofen geweest vroeger.

Het is maar een idee.  -8(  Eureka! -2(

"The breath of flowers is far sweeter in the air than in the hand." - Sir Francis Bacon

Wim Boens

Heel mooi, Valentin. Vooral die grootbloemige en die gans groene vind ik mooi....
Het idee van John is heel goed....je kan natuurlijk ook andere reeksen gebruiken; Nobelprijswinnaars voor de vrede bvb of om wat meer in de 'Greatorex-lijn' te blijven; Keltische (Belenos, Branwen, Cernunnos, Epona, Lugh, Matres, Nehalennia, Sidhe, Taranis,...) of Germaanse Goden (Wodan, Donar, Freyja, Frige,Tiwaz, Balder, Loke,...) (We hebben nl. allemaal ergens wat Keltisch en Germaans bloed in onze aderen ;))
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

John Aipassa

Ja, de lijsten van Wim mogen er ook zijn. Nu we toch bezig zijn, hier nog een suggestie, die in de lijn van Valentin zelf ligt, nl. natuurkundigen: 'Newton', 'Pascal', 'Einstein', 'Galilei' en ..... 'Wijnen' -7(

Lina Hesseling

Valentin, deze sneeuwklokjes zijn zeker waard om te worden benoemd.
Mijn voorkeur gaat uit naar de voorlaatste groenste.
Grakes Green? Grakes ........

Ik zou in jouw geval kiezen voor een serie namen die duidelijk maken, dat ze van jou komen.
Dus met Grakes of met namen van wijnen. Chablis? Vinho Verde? Chardonnay?

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Gerard Oud

Waarom allemaal Scharlockii typen de enige met een ezelsoor is die prachtige geheel groene ))4

Loes de Groot

Mooie serie Valentin,vooral de perfecte poc en natuurlijk de geheel groene ((12

Valentin Wijnen

Bedankt allemaal voor de fijne complimenten en de suggesties.
De vijf foto's zijn enkele van de betere types van de enorme variëteit aan Galanthus nivalis var. 'Scharlockii' die hier groeien. Er zit nog meer diversiteit in zoals perfectie witte poculiforme, poculiforme met alle zes groene vlam, volledig lichte virescente, 'Scharlockii' met vier (zelfs zes) oren of bloemmodellen die anders zijn. Zo groeit hier ook een heel aparte langgerekte, sterk groengetekende enz...

Aangezien deze nog geëvalueerd moeten worden in verschillende tuinen, post ik ze hier nog niet. Vaak gaat het over één of enkele bolletjes en is er het risico van wegvallen. Ik heb hiervan nog niks gechipt en plan dat ook niet meteen aangezien ze meestal goed aangroeien.
Sedert 2003 maak ik al selecties in Galanthus nivalis 'Scharlockii'. Alleen de allerbeste, echt outstanding sneeuwklokjes halen de laatste selectie. Benamen is pas iets dat na vele jaren komt als de plant 'safe' is in diverse tuinen. In deze fase zijn we nu aanbeland voor een acht- à tiental klokjes.
Overigens, het is niet altijd succesvol om nieuwe klokjes na vondst op te kweken.

Ondertussen is een deel van de vele 'Scharlockii'- varianten hier onderplant met geelbloeiende sneeuwklokjes. De eerste zaailingen daaruit bloeien hier ook al. Een klein (beste) deel van die zaaigroep hou ik hier, de rest van de genenpool gaat naar een volledig afgesloten oud park in de buurt. Door het wederzijds vertrouwen kan ik daar in alle rust de groep verder zien evolueren.
Dit is de manier waarop de Engelse kwekers het al vele jaren doen. De zaailingen leveren elk jaar wat nieuws. Betere types zijn meestal niet meer te vinden.
In Engeland is de interesse voor deze Galanthus nivalis 'var. 'Scharlockii' groot. Sedert het artikel in IRG is er ongelooflijk veel reactie gekomen. Vandaar ook de thread 'Belgische sneeuwklokjes'. We mogen met de zes-zeven mensen die er al benoemden in België best fier op zijn.

Kris De Raeymaeker

"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Sven de Groot

Prachtige serie, Valentin! De scharlockii's in je tweede posting, vind ik het mooist. Met name de grootbloemige. En zo te zien komen de bloemen mooi boven het blad uit. Ook een duidelijke meerwaarde, lijkt me. 
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.