Bloei mei - juni 2020

Gestart door Frankie Wulleman, 1 mei 2020, 09:27:16

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op  1 juli 2020, 22:46:11
Citaat van: Luc Gilgemyn op  1 juli 2020, 10:26:06
Citaat van: Frankie Wulleman op 28 juni 2020, 21:38:19
Een heel mooie aanwinst is deze Campanula carpatica 'Turbinata' met enorm grote bloemen.

Vele jaren geleden schafte ik mij Campanula carpatica var. turbinata 'Karl Förster' aan Frankie, heel gelijkaardig aan wat jij hier toont.  Intussen is die al lang verdwenen, maar zijn nageslacht is overal rond te vinden : donkere bloemen, lichtere bloemen, tweekleurige bloemen, grote en kleine, korte stelen en langere... alle mogelijke varianten.  Plots verschenen er zelfs een paar witte exemplaren...  ((--11 Velen zijn waarschijnlijk ook hybriden.  Om het even, met hun vrij late en lange bloeitijd zorgen ze voor kleur.  Hieronder enkele voorbeelden, zelfs eentje die zich in een spleet van een ardenner rots heeft gevestigd.

Amai, daar zitten mooie dingen tussen, zeg. Vooral die witte, wat een mooie. En die zaaien zich zomaar uit?

Ik zou zeggen, laat jouw exemplaar maar zaad maken, je zal wel zien  -2( -2(  Ik ga er van uit dat er heel wat hybrides tussen zitten, en de kleuren komen uit een gemengde genenpoel denk ik.  In de loop der jaren is een wit exemplaar opgedoken in de achtertuin en eentje in de voortuin... en alle kleurvariaties van blauw/paars zijn inmiddels voor handen...  de raadsels van de natuur
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

#331
Citaat van: Herman Mylemans op  2 juli 2020, 09:40:21
Citaat van: Luc Gilgemyn op  1 juli 2020, 10:53:17
Deze jonge Dryas sundermannii produceert een eerste gele bloem.

Dan eentje dat zijn etiket hopeloos overgroeid heeft, kent iemand de naam ?
Heel dankbare bloeier, hij is al een maand bezig en zal doorgaan tot de herfst.
Luc, Dryas sundermannii is die normaal niet witter, eigenlijk crème wit. Dryas 'Flava' die is geel. Dryas drummondii die is ook geel, maar de knop is anders.

Dat klopt allemaal, Herman.  Ik heb hem van Martijn van kwekerij De Reuvenkamp.  Hij bloeide toen niet, maar Martijn verzekerde mij dat het om een echt uitzonderlijk gele kloon ging en dat ik niet ontevreden zou zijn.  Op dat laatste vlak heeft hij in elk geval gelijk !  :)
Ik keek nog even na in de AGS encyclopedia of Alpines en daar las ik dat de juiste benaming Dryas x sundermannii is - het is een kruising van
D. drummondii en D. octopetala - dan is het wellicht niet abnormaal dat er variatie in de dosis geel zit...???
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Citaat van: Luc Gilgemyn op  2 juli 2020, 11:29:43
Citaat van: Herman Mylemans op  2 juli 2020, 09:40:21
Citaat van: Luc Gilgemyn op  1 juli 2020, 10:53:17
Deze jonge Dryas sundermannii produceert een eerste gele bloem.

Dan eentje dat zijn etiket hopeloos overgroeid heeft, kent iemand de naam ?
Heel dankbare bloeier, hij is al een maand bezig en zal doorgaan tot de herfst.
Luc, Dryas sundermannii is die normaal niet witter, eigenlijk crème wit. Dryas 'Flava' die is geel. Dryas drummondii die is ook geel, maar de knop is anders.

Dat klopt allemaal, Herman.  Ik heb hem van Martijn van kwekerij De Reuvenkamp.  Hij bloeide toen niet, maar Martijn verzekerde mij dat het om een echt uitzonderlijk gele kloon ging en dat ik niet ontevreden zou zijn.  Op dat laatste vlak heeft hij in elk geval gelijk !  :)
Ik keek nog even na in de AGS encyclopedia of Alpines en daar las ik dat de juiste benaming Dryas x sundermannii is - het is een kruising van
D. drummondii en D. octopetala - dan is het wellicht niet abnormaal dat er variatie in de dosis geel zit...???
Luc, Dryas 'Flava' (van Gerd Stopp) is ook een kruising van octopetala en drummondii.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

#333
Citaat van: Luc Gilgemyn op  1 juli 2020, 10:53:17
Deze jonge Dryas x sundermannii produceert een eerste gele bloem.

Dan eentje dat zijn etiket hopeloos overgroeid heeft, kent iemand de naam ?
Heel dankbare bloeier, hij is al een maand bezig en zal doorgaan tot de herfst.
Edit Luc : uiteindelijk blijkt het om Pterocephalus parnassii te gaan
Luc, om het moeilijk te maken. Er is ook Pterocephalus depressus in omloop, ooit gekocht van Johan van den Akker.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

Citaat van: Herman Mylemans op  2 juli 2020, 11:57:31
Citaat van: Luc Gilgemyn op  2 juli 2020, 11:29:43
Citaat van: Herman Mylemans op  2 juli 2020, 09:40:21
Citaat van: Luc Gilgemyn op  1 juli 2020, 10:53:17
Deze jonge Dryas sundermannii produceert een eerste gele bloem.

Dan eentje dat zijn etiket hopeloos overgroeid heeft, kent iemand de naam ?
Heel dankbare bloeier, hij is al een maand bezig en zal doorgaan tot de herfst.
Luc, Dryas sundermannii is die normaal niet witter, eigenlijk crème wit. Dryas 'Flava' die is geel. Dryas drummondii die is ook geel, maar de knop is anders.

Dat klopt allemaal, Herman.  Ik heb hem van Martijn van kwekerij De Reuvenkamp.  Hij bloeide toen niet, maar Martijn verzekerde mij dat het om een echt uitzonderlijk gele kloon ging en dat ik niet ontevreden zou zijn.  Op dat laatste vlak heeft hij in elk geval gelijk !  :)
Ik keek nog even na in de AGS encyclopedia of Alpines en daar las ik dat de juiste benaming Dryas x sundermannii is - het is een kruising van
D. drummondii en D. octopetala - dan is het wellicht niet abnormaal dat er variatie in de dosis geel zit...???
Luc, Dryas 'Flava' (van Gerd Stopp) is ook een kruising van octopetala en drummondii.

Die heb ik 2 jaar geleden bij hem aangeschaft, Herman, helaas heeft hij het niet overleefd...  ))8
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Herman Mylemans op  2 juli 2020, 12:03:15
Citaat van: Luc Gilgemyn op  1 juli 2020, 10:53:17
Deze jonge Dryas x sundermannii produceert een eerste gele bloem.

Dan eentje dat zijn etiket hopeloos overgroeid heeft, kent iemand de naam ?
Heel dankbare bloeier, hij is al een maand bezig en zal doorgaan tot de herfst.
Edit Luc : uiteindelijk blijkt het om Pterocephalus parnassii te gaan
Luc, om het moeilijk te maken. Er is ook Pterocephalus depressus in omloop, ooit gekocht van Johan van den Akker.

--7 --7  Deze lijkt mij toch iets grover van structuur en ook houteriger zo te zien.  Mijn parnassii is kruidachtig.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker


Citaat van: Luc Gilgemyn op 28 juni 2020, 23:25:13
@ Frankie nog een keer  ;)

Wat de C. myrtifolia betreft klopt je bewering Frankie, hij komt uit kalkgronden in Zuid Turkije... bij mij stond hij in de kalk, tussen tufstenen in een trog in volle zon... en toch...  ((--11  Het was hem toch te veel blijkbaar.  Hij stond in de trog wel op een hoger plekje waar het wellicht heel snel droog werd en wordt... was dat het probleem ??   Ik weet het niet ?
Citaat van: Frankie Wulleman op 28 juni 2020, 23:30:10Als je de plant niet in zijn natuurlijk habitat hebt kunnen waarnemen, is het moeilijk een oordeel te vellen. Misschien heeft hij wel een vochthoudende ondergrond nodig? In de natuur zou hij op een hoogte voorkomen van ca 1000-2000 m. Het is best mogelijk dat een volledig uitdrogende bodem funest kan zijn? Met dit in het achterhoofd zal ik mijn exemplaar niet te droog houden. In zijn boek raadt G. Nicholls echter wel aan om ze te beschermen tegen overmatig wintervocht.

Na de bloei (nu deze zomer  )  was mijn myrtifolia helemaal weg ....zo echt plots verdord ...."leek zo dood als ne pier  " . Ik dacht van de warmte en droogte uiteraard. Nu paar weken later staat hij weer helemaal groen en vol nieuwe blaadjes ...Staat tussen de tufstenen op het heetste plekje van de tuin .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 juli 2020, 17:18:00

Citaat van: Luc Gilgemyn op 28 juni 2020, 23:25:13
@ Frankie nog een keer  ;)

Wat de C. myrtifolia betreft klopt je bewering Frankie, hij komt uit kalkgronden in Zuid Turkije... bij mij stond hij in de kalk, tussen tufstenen in een trog in volle zon... en toch...  ((--11  Het was hem toch te veel blijkbaar.  Hij stond in de trog wel op een hoger plekje waar het wellicht heel snel droog werd en wordt... was dat het probleem ??   Ik weet het niet ?
Citaat van: Frankie Wulleman op 28 juni 2020, 23:30:10Als je de plant niet in zijn natuurlijk habitat hebt kunnen waarnemen, is het moeilijk een oordeel te vellen. Misschien heeft hij wel een vochthoudende ondergrond nodig? In de natuur zou hij op een hoogte voorkomen van ca 1000-2000 m. Het is best mogelijk dat een volledig uitdrogende bodem funest kan zijn? Met dit in het achterhoofd zal ik mijn exemplaar niet te droog houden. In zijn boek raadt G. Nicholls echter wel aan om ze te beschermen tegen overmatig wintervocht.

Na de bloei (nu deze zomer  )  was mijn myrtifolia helemaal weg ....zo echt plots verdord ...."leek zo dood als ne pier  " . Ik dacht van de warmte en droogte uiteraard. Nu paar weken later staat hij weer helemaal groen en vol nieuwe blaadjes ...Staat tussen de tufstenen op het heetste plekje van de tuin .

Bij mij presteerde hij dat ook na de eerste hittegolf vorig jaar... eerst verdwijnen en dan prompt herschieten.  Na de tweede golf verdween hij opnieuw.... en toen was't gedaan !  ((--11 --13
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

Campanula fragilis ssp cavolini.

Rudi Berthels

Amaai, wat klasbakken zitten hier op deze forum.  ((12 Ik dacht dat ik  een plantenkenner was maar blijkbaar ben ik nog maar een leek.
Ik ga hier op mijne oude dag nog veel leren :)

Luc Gilgemyn

Citaat van: Rudi Berthels op  4 juli 2020, 09:50:34
Amaai, wat klasbakken zitten hier op deze forum.  ((12 Ik dacht dat ik  een plantenkenner was maar blijkbaar ben ik nog maar een leek.
Ik ga hier op mijne oude dag nog veel leren :)

Welkom op ons Forum Rudi ! 

Dit Forum is inmiddels 10 jaar oud Rudi, wat info in verband met rotsplanten (en eigenlijk nog veel meer) betreft, is het zonder meer UNIEK in het Nederlands taalgebied.  We zijn er dan ook nog geen klein beetje trots op !! ((13
Wees vooral niet té bescheiden en schroom vooral niet om iets te laten zien of een vraag te stellen. Hier wordt weliswaar soms specialistische 'praat' verkocht  -2( maar ook voor 'gewone' (wat is gewoon ?  geen enkele plant is gewoon !) planten of tuinen is elke aandacht meer dan verdiend.

Hopelijk beleef je er evenveel plezier aan als wij allemaal en wat leren betreft... dat doen wij allemaal elke dag !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Rudi Berthels

Inderdaad Luc , zo is dat.
Mij ook even voorstellen, Rudi , bijna 63 jaar en binnen 5 maand met pensioen na een 44 jaar lange loopbaan bij de Leuvense groendienst en waar de Kruidtuin een onderdeel van is. Sinds 23 jaar ploegbaas van onze kweekserres en 7 jaar voor het onderhoud van Leuven Centrum er bij gekregen. Ik bezit niet zo'n grote rotstuin als de meeste van jullie maar heb eerder een verzameltuin van Daphne. De meesten komen van mijn goede vriend Herman Laporte u wel gekend en al vele jaren lid van de VRV. Sinds een paar maanden probeer ik mij toe te leggen op Dionysia nav. de vele mooie foto's die ik hier op de forum ontdekt heb. Ik weet het, het zijn hele moeilijke planten maar dat zijn Daphne's ook, dus een nieuwe uitdaging. Ik heb ook enkele troggen met Saxen.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Rudi Berthels op  4 juli 2020, 13:04:43
Inderdaad Luc , zo is dat.
Mij ook even voorstellen, Rudi , bijna 63 jaar en binnen 5 maand met pensioen na een 44 jaar lange loopbaan bij de Leuvense groendienst en waar de Kruidtuin een onderdeel van is. Sinds 23 jaar ploegbaas van onze kweekserres en 7 jaar voor het onderhoud van Leuven Centrum er bij gekregen. Ik bezit niet zo'n grote rotstuin als de meeste van jullie maar heb eerder een verzameltuin van Daphne. De meesten komen van mijn goede vriend Herman Laporte u wel gekend en al vele jaren lid van de VRV. Sinds een paar maanden probeer ik mij toe te leggen op Dionysia nav. de vele mooie foto's die ik hier op de forum ontdekt heb. Ik weet het, het zijn hele moeilijke planten maar dat zijn Daphne's ook, dus een nieuwe uitdaging. Ik heb ook enkele troggen met Saxen.

Blij je hier te ontmoeten Rudi !  ((3 ((12  Heel erg welkom .
Dan ben je hier helemaal op je plaats volgens mijn bescheiden mening . En aan ervaring niet te kort zoals we kunnen lezen . Zeker dat we ook van jou nog heel wat kunnen opsteken . De kruidtuin ....waar het allemaal begon voor de vereniging .Ik was nog 1 van de eerste sprekers met mijn lezing die bewuste dag .Samen met oa Guy Vervoort .
Dionysia 's , ja niet zo simpel ...Ben er ook terug mee aan de slag .   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Rudi Berthels

Weet ik nog Kris  ik was ook op die eerste vergadering normaal zou ik toen lid geworden zijn maar onze directeur zei , ge moet geen lid worden want we zijn het al met de kruidtuin.  Ik ben ook mee geweest met een daguitstap naar Wisley zoiets vergeet je nooit. Ben ik tevreden er nu weer tussen te horen , jullie zijn geen hobbyisten maar echte vakmensen.

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 28 juni 2020, 23:12:05
Citaat van: Frankie Wulleman op 28 juni 2020, 21:36:57
Citaat van: Luc Gilgemyn op 28 juni 2020, 17:30:40
Nog een 'klokjesbloem' - deze Campanula waldsteiniana is al lang veel te groot geworden voor zijn plekje in zijn trog... dat wordt scheuren volgende herfst !  -2(  Intussen bloeit hij elk jaar wel overweldigend, jammer dat de wind hem 'uit elkaar' probeert te waaien.



Ben je zeker dat dit C. waldsteiniana is, Luc? Ik heb hier ook een plantje onder die naam die echter veel kleiner is en blijft. Echt een bescheiden plantje van amper 6 cm doorsnede. Staat hier nu nog even van de bloei af.

Hij komt van goeden (en betrouwbare) huize Frankie.  Hij staat intussen al zeker 15 jaar in die trog en groeit en bloeit nog steeds even goed.  De stengeltjes zijn tussen de 15 en 20 cm hoog en staan inmiddels heel dicht bij elkaar zodat het een echte wolk geworden is.  Nakijken op Google naar C. waldsteiniana leveren zeker dezelfde plant op, zij het zelden van die omvang.  Laat je plantje aub eens zien wanneer hij bloeit.

Kijk luc, dit is wat ik heb onder de naam C. waldsteiniana, een dwergplantje dat niet groter wordt dan dit na toch al 6,7 jaar schat ik.
Lichtervelde, West-Vlaanderen