En dan zit ik nog met een dilemma waar jullie me hopelijk mee kunnen helpen qua raad?
Het gaat hier om Crocus etruscus 'Zwanenburg'
Op het eerste gezicht was mijn allereerste reactie: "Ai een virus, gelijk weg doen...."
Voor de zekerheid zocht ik meer foto's op internet en sommigen hebben ook dezelfde streepjes.
Ik ben echter nog steeds van mening dat dit niet 'hoort' en een gevaar vormt voor andere (gezonde) crocussen.
Wat denken jullie?
Om nog even op je vraag terug te komen Steven, deze C. etruscus staat hier al tientallen jaren onaangeroerd in de tuin, het is een aankoop uit een tuincenter, best mogelijk dat het ook de cv Zwanenburg is, maar ik herinner me dat echt niet meer. Op enkele van de bloemen (buitenzijde van het groepje) zie ik ook enkele 'verdachte' streepjes.. Of zien we spoken ? Gelukkig staat er geen enkele andere crocus in een radius van 10 m.
Dan ziet Crocus tommasianus roseus er toch minder verdacht uit. Ik weet niet wat de ervaringen bij anderen zijn, maar voor mij is dit de tommy die minst snel vermeerdert.
De cv. zwanenburg is inderdaad gevoelig voor virus , iets om in de gaten te houden ……..
Ik denk dat de vorm roseus wat kieskeurig is van standplaats , sommige vormen staan liever bijna volledig in de schaduw , anderen kunnen wat meer zon aan .