Crocus nubigena en caricus zijn dit jaar toch wel productief....
Daar kunnen we alleen maar blij mee zijn Kris !
Wat ik dit jaar ondervonden heb, is dat de Crocussen die NIET verpot zijn (ik verpotte vroeger alles elk jaar) het aanzienlijk beter doen dan in de voorafgaande jaren... ik zal mijn werkwijze veranderen en slechts om de 2-3 jaar verpotten. Iemand dezelfde ervaring.. of verkoop ik hier oud nieuws.?
Luc ik 'speel' ook al een tijdje met de gedachte om dat eens uit te proberen. Geef jij in de jaren dat je niet verpot vloeibare mest?
Ik geef zelf beendermeel korrels en wil deze graag 'onder de grindlaag' aanbrengen aan het eind van de zomer in plaats van alles elk jaar verpotten. Ben heel benieuwd hoe jij dat nu aanpakt.
Het is voor het eerst dat ik vorig jaar 2/3 van de potten NIET heb verpot, dus, lange termijn ervaring heb ik niet. Het valt wel enorm op dat bv een aantal soorten die het al jarenlang maar zus en zo deden en die soms verder sukkelden, er nu plots veel beter bij staan nadat ze een jaar ongestoord zijn gebleven. Ik heb hier een meststof (vrij algemeen maar met hoge K waarde) in
poedervorm (werd mij ooit aangeraden door Kit Strange die de bollenverzameling verzorgt in Kew Gardens in London), één keer aanbrengen in september, bovenop de grindlaag is voldoende, na één watergift of regenbui is het niet langer zichtbaar. Zij gaf daar de voorkeur aan omdat het een vrij snel en langdurig werkende meststof is. Gezien de vrij korte periode waarin bolgewassen actief zijn vond zij dat beter dan b.v. beendermeel (wat ik vroeger ook gebruikte) dat eigenlijk te laat in werking treedt omdat het trager oplost/afbreekt) Wij brachten dit mee uit Engeland, afwachten of dit nog lukt.
Mijn Crocussen staan in open lucht (van september tot april/mei) en vangen de neerslag die op hun af komt. In een seizoen met veel regen (zoals dit jaar) moet ik geen water bij geven en krijgen ze bijgevolg geen vloeibare mest. Die meststof die ik geef (sorry, ik heb het merk niet bij de hand) is vrij krachtig en wordt slechts zoals een snuifje zout per pot toegediend.