Vlaamse Rotsplanten VerenigingNederlandse Rotsplanten Vereniging
En nog maar wat zaaien ....
Je kan er gerust mee stoppen, Kris. Ik denk dat dit wel voldoende planten zal opleveren voor de tombola's van volgend jaar.
Wat doet een mens zoals op een frisse , druilige en grijze november dag Buiten spelen met zand en pottekes ....
Dat zie ik graag zè. Ik heb ondertussen ook een reeks nieuwigheden gezaaid. We moeten toch iets hebben voor de volgende plantenmarkten.
Ik ben dit jaar nog niet begonnen met zaaien. Ik ben afgelopen weekend in ieder geval begonnen met het labelen van de eerste etiketten. Elke week vallen er meer zaden in de brievenbus. Elk jaar neem ik me voor om minder te zaaien... maar het wordt meestal meer dan minder.Typisch verslavend gedrag...😂Ik wens iedereen veel plezier en succes met zaaien...
Citaat van: Thomas Eckert op 3 december 2024, 12:46:45Ik ben dit jaar nog niet begonnen met zaaien. Ik ben afgelopen weekend in ieder geval begonnen met het labelen van de eerste etiketten. Elke week vallen er meer zaden in de brievenbus. Elk jaar neem ik me voor om minder te zaaien... maar het wordt meestal meer dan minder.Typisch verslavend gedrag...😂Ik wens iedereen veel plezier en succes met zaaien...Heel herkenbaar Thomas ... Jij ook veel succes alvast !
Naarstige mensen allemaal, zoals den Thomas moet ik nog beginnen (normaal altijd in januari).
Eindelijk maar eens besloten om het dit jaar anders te doen.D.w.z. minder zaden bestellen,en me meer toeleggen op het stekken van o.a Daphne,s.Misschien laat ik me volgend jaar wel weer verleiden tot het zaaien
Een belangrijk aspect... vorig jaar heb ik uit gemakzucht te vroeg gezaaid om niet te veel in te vriezen. Dit jaar wacht ik weer tot na de kerst. Sommige zaden kunnen heel snel ontkiemen bij milde temperaturen en dan het slachtoffer worden van late vorst.Hoewel ik bijna niets heb gekocht, stapelen de zakjes met zaden zich hier op en heb ik al meer dan 150 etiketten geplakt. De meeste komen van uitwisselingen met botanische vrienden. Ik hou vooral van deze persoonlijke (en dus emotionele) uitwisseling van zaden.Ik maak me een beetje zorgen over het feit dat ik nog veel meer zaden ga krijgen en dat ik nauwelijks weet waar ik alle potjes ga neerzetten. Dat is "klagen" op een hoog niveau...ik weet het. 🙈
Ik houd geen statistieken bij van de verhouding tussen zaden uit het wild en zaden uit de tuinen van mijn contacten... maar ik vermoed dat de verhouding in evenwicht is. Ik denk dat er weer een aantal interessante soorten zijn die misschien niet zo vaak in onze tuinen te vinden zijn. Maar dat is geen criterium voor mijn passie voor verzamelen. Dus ik hoop er binnenkort een paar te ontkiemen... bijvoorbeeld wat "wilde schepsels" uit de Wallowa Mountains in noordoost Oregon.Maar eerst moet ik een heleboel potten van de laatste zaaiing ergens anders neerzetten, die ik een tweede winter wil geven en dus een kans om te ontkiemen. 🤞