Zaaien van rotsplanten

Gestart door Kris De Raeymaeker, 16 februari 2010, 19:13:46

Vorige topic - Volgende topic

Matthias Fouquaert

Foto 1 : De Primula zaailingen die ik laat gezaaid heb in 2013 mogen verpot worden..

Staan nu voorlopig nog per 3.

Foto 2: Primula x auricula : Ik ben eens benieuwd hoeveel soortecht terug komen van de 60 zaailingen.

De eerste bloemknop komt ter voorschijn bij eentje. ;D

De volgende kruisingen zijn grotendeels goed gelukt:



Foto 3: Kruising tussen Primula auricula 'Pin Stripe' en omringende cultivars.

Foto 4: Kruising tussen 2 Primula hybriden van onze Leiomerus. ;D
M: Grote bloemvorm
V: Groeikrachtig

Dit jaar valt het verzamelen van zaaddozen letterlijk in het water. Door de vele neerslag van de laatste dagen zijn de meeste zaaddozen grotendeels gerot.

Hier en daar heb ik nog iets kunnen redden.

Misschien dat de nabloei nog iets kan opleveren.

Ik denk dat ik met 120 zaailingen voorlopig wel eventjes kan wachten... :P



Wim Boens

Citaat van: Matthias Fouquaert op 19 juli 2014, 00:15:19
Foto 1 : De Primula zaailingen die ik laat gezaaid heb in 2013 mogen verpot worden..

Staan nu voorlopig nog per 3.

Foto 2: Primula x auricula : Ik ben eens benieuwd hoeveel soortecht terug komen van de 60 zaailingen.

De eerste bloemknop komt ter voorschijn bij eentje. ;D

De volgende kruisingen zijn grotendeels goed gelukt:



Foto 3: Kruising tussen Primula auricula 'Pin Stripe' en omringende cultivars.

Foto 4: Kruising tussen 2 Primula hybriden van onze Leiomerus. ;D
M: Grote bloemvorm
V: Groeikrachtig

Dit jaar valt het verzamelen van zaaddozen letterlijk in het water. Door de vele neerslag van de laatste dagen zijn de meeste zaaddozen grotendeels gerot.

Hier en daar heb ik nog iets kunnen redden.

Misschien dat de nabloei nog iets kan opleveren.

Ik denk dat ik met 120 zaailingen voorlopig wel eventjes kan wachten... :P

Ben je van plan een Primula kwekerij te beginnen? Met eigen benaamde cultivars...  ;)
Ben ook wel benieuwd wat voor leuks er uit de zaailingen zal komen...vergeet niet om ze hier te tonen!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270


Matthias Fouquaert

Thx Wim B. en Bert S.,

Dat zal de toekomst uitwijzen Wim... ;)
Ik post zeker wat foto's als de bloei goed op gang komt..


Frankie Wulleman

Dit had ik nog niet gezien, ik ben dan ook H. Poirot niet  ;), ziet er wel interessant uit, Matthias, ben ook benieuwd wat daar zal van voortkomen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Matthias Fouquaert

Een kleine update (foto 1)...
Tot nu toe heb ik 1 die fenotypisch klopt (Primula auricula).
De andere heeft een bruinrode rand en is dus fenotypisch onjuist (Primula x auricula).

De rest zal bloeien in het voorjaar...

Hier een foto van de verspeende zaailingen van 2014. (Primula x auricula 'Pinstripe', Primula hybriden L.,Primula x auricula 'Remus', Primula hybriden die tussen de moederplanten stonden - spontane opkomst).

Wegens plaatsgebrek staan ze per 5...

Er staan ook weer nieuwe zaailingen bij sommige moederplanten en ik heb dus ook voor volgend jaar weer verspeen werk. ;)

Nog op de foto kan je enkele stekjes van Primula auricula 'Blue Chip'  zien en spontane zaailingen van Cyclamen hederifolium 'Silver Leaf'.


Door de goede najaarsbloei heb ik ook nog enkele Primels handmatig bestoven. 1 daarvan is een allionii hybride die ik gekruist heb met een border auricula.
Ik ben benieuwd of er een zaaddoos zal verschijnen... ;)

Kortom de veredeling gaat verder met de beperkte middelen die ik ter beschikking heb.

Kris De Raeymaeker

Je bent nog steeds lekker aan de gang met die sleutelbloempjes Mathias ! Plaatsgebrek zeg je .....een woord dat alleen maar meer  betekenis krijgt met de jaren. Maar gelukkig is er af en toe ook wat uitval  ;)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerard Verweij

Citaat van: Matthias Fouquaert op 15 november 2014, 13:49:04
Een kleine update (foto 1)...
Tot nu toe heb ik 1 die fenotypisch klopt (Primula auricula).
De andere heeft een bruinrode rand en is dus fenotypisch onjuist (Primula x auricula).

De rest zal bloeien in het voorjaar...

Hier een foto van de verspeende zaailingen van 2014. (Primula x auricula 'Pinstripe', Primula hybriden L.,Primula x auricula 'Remus', Primula hybriden die tussen de moederplanten stonden - spontane opkomst).

Wegens plaatsgebrek staan ze per 5...

Er staan ook weer nieuwe zaailingen bij sommige moederplanten en ik heb dus ook voor volgend jaar weer verspeen werk. ;)

Nog op de foto kan je enkele stekjes van Primula auricula 'Blue Chip'  zien en spontane zaailingen van Cyclamen hederifolium 'Silver Leaf'.


Door de goede najaarsbloei heb ik ook nog enkele Primels handmatig bestoven. 1 daarvan is een allionii hybride die ik gekruist heb met een border auricula.
Ik ben benieuwd of er een zaaddoos zal verschijnen... ;)

Kortom de veredeling gaat verder met de beperkte middelen die ik ter beschikking heb.
Ziet er goed uit, Matthias.
Altijd spannend hoe die zaailingen van de aurikels er weer uit zien.

Luc Gilgemyn

Knap hoor Matthias !  ((14
Mooi gerief is dat ! 

Je houdt de naam van de familie in ere !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Eigenlijk een bolgewas maar " bon"  ....
Van mijn eigen Crocus goulimyi heb ik zaden geoogst in juni en die heb ik gezaaid in augustus. In september waren ze al gekiemd.
Om maar te zeggen dat alles staat en valt met de goede kwaliteit van de zaden..... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Matthias Fouquaert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 november 2014, 22:40:15
Je bent nog steeds lekker aan de gang met die sleutelbloempjes Mathias ! Plaatsgebrek zeg je .....een woord dat alleen maar meer  betekenis krijgt met de jaren. Maar gelukkig is er af en toe ook wat uitval  ;)

Thx Kris R., Luc G.,Gerard,

Laat ze maar groeien nu...

Uitval hoort bij onze hobby Kris.
af en toe komt er een jonge viervoeter over de potten. Onrechtstreeks zorgt die ook voor plaats. ;D

Vandaag enkele zaaddozen gespot van de nabloei. Nu nog wat rijpen en drogen... ;)

Peter Rijntjes

Wie heeft er ervaring met het zaaien van Viola cotyledon?
Ik wil geen gebberelin G3 gebruiken, omdat de zaailingen dan lengen en in mijn ogen te zwak zijn. Ik heb de zaden nu al 2 dagen in water laten weken.
Morgen wil ik ze gaan zaaien en in de koelkast zetten. Is dit een goed idee of is buiten beter( met de komende vorst van de winter)?
Of heeft iemand nog een ander goed idee..........?

))4

Peter Rijntjes

Zo, alle zaad is weer gezaaid. Ook de SRGC( die gisteren binnen is gekomen), is de grond ingegaan.

;) ;)

In totaal 120 soorten, dus nu maar weer afwachten.

Cor van Kapel

Ik heb, van de NRV-zaaddistributie, zaden van Trillium erectum en T. flexipes ontvangen, heeft iemand ervaring met het zaaien van Trillium in zijn algemeenheid ? Op het internet heb ik wel wat informatie gevonden dat ze een koudebehandeling nodig hebben en een kiemtemperatuur van tussen de 15 en 21°C. Maar helaas niets over het substraat en kiemduur b.v.

Alle informatie is welkom ((14.

Gerard Verweij

Citaat van: Cor van Kapel op 22 januari 2015, 14:21:31
Ik heb, van de NRV-zaaddistributie, zaden van Trillium erectum en T. flexipes ontvangen, heeft iemand ervaring met het zaaien van Trillium in zijn algemeenheid ? Op het internet heb ik wel wat informatie gevonden dat ze een koudebehandeling nodig hebben en een kiemtemperatuur van tussen de 15 en 21°C. Maar helaas niets over het substraat en kiemduur b.v.

Alle informatie is welkom ((14.

Krijg je niet!  ;D