mediterrane orchideeen

Gestart door Kris De Raeymaeker, 16 februari 2010, 21:32:07

Vorige topic - Volgende topic

Sven de Groot

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 maart 2012, 23:40:50
Eigenlijk heb je er vanaf deze moment geen werk meer aan en is de bijzondere zorg te besteden tussen sept./okt. en maart.

Ik vind juist deze tijd van het jaar de meest lastige periode bij de kweek van mediterrane orchideetjes. Bij mij komen ze over het algemeen behoorlijk goed de winter door (zonder kunstlicht), maar in het vroege voorjaar slaat toch al snel de schimmel toe, in de vorm dat het blad zwarte stippen en punten krijgt.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 maart 2012, 23:53:53
Na al deze woorden ook nog tijd voor wat fotomateriaal van vandaag ....
Ophrys fusca subsp. iricolor .

Die ophryssen zijn echt wel mooie dingen, Kris, en deze is wel heel bijzonder.  ((13 voor de resultaten die je behaalt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Sven de Groot

Hier nog een Ophrysje in bloei vandaag: Ophrys bertoloniiformis.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Luc Gilgemyn

Zwart als de nacht Sven !
Prachtig ding !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gert Hoek

Citaat van: Sven de Groot op  1 april 2012, 20:02:17
Hier nog een Ophrysje in bloei vandaag: Ophrys bertoloniiformis.

Prachtig kleinood Sven ((12

Frankie Wulleman

Citaat van: Sven de Groot op  1 april 2012, 20:02:17
Hier nog een Ophrysje in bloei vandaag: Ophrys bertoloniiformis.

((14 ((13 -6( -6( ((7
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Sven de Groot op  1 april 2012, 20:02:17
Hier nog een Ophrysje in bloei vandaag: Ophrys bertoloniiformis.

Klasse Sven ! 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Sven de Groot

Citaat van: Gert Hoek op  1 april 2012, 21:34:54
Prachtig kleinood Sven ((12

Een KLEINood is het zeker, Gert, ze is net 8 cm hoog!
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Sven de Groot

Nog eentje in bloei: de ook al eerder door Kris getoonde Ophrys speculum.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Sven de Groot op  8 april 2012, 22:58:39
Nog eentje in bloei: de ook al eerder door Kris getoonde Ophrys speculum.

Is niet erg dat hij al getoond is Sven , we krijgen er toch geen genoeg van !
Hier zijn de laatste bloemen van de Ophrysjes aan de gang. Ze gaan nu snel achteruit en de rust breekt weldra aan ...     
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Ook al aan zijn laatste bloeifase van dit jaar bezig ....Anacamptis papilionaceae . (gekocht als subsp. grandiflora maar deze subsp. wordt nu niet meer erkend door Kew) 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Sven de Groot

Prachtig orchideetje, Kris! -((1 Met behoorlijk grote bloemen, toch?
Interessant is de wijze van voortplanting: binnen in de bloem is het net iets warmer dan buiten. Vliegende insecten schuilen hier als het regent of tijdens frisse nachten. Bij het verlaten van de bloem nemen ze de plakkerige stuifmeel mee en bestuiven daarmee andere bloemen.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Sven de Groot op 18 april 2012, 20:49:55
Prachtig orchideetje, Kris! -((1 Met behoorlijk grote bloemen, toch?
Interessant is de wijze van voortplanting: binnen in de bloem is het net iets warmer dan buiten. Vliegende insecten schuilen hier als het regent of tijdens frisse nachten. Bij het verlaten van de bloem nemen ze de plakkerige stuifmeel mee en bestuiven daarmee andere bloemen.

Dank je Sven. Jawel het zit soms heel ingenieus in mekaar met dat bestuiven ...
Deze heeft idd grote bloemen , meestal zie je ze met veel kleinere bloempjes. In de natuur (Kreta) heb ik 1 keer een exemplaar gezien met nog grotere bloemen .
Ze zijn in het wild erg variabel wat betreft kleuren/schakeringen en dus ook grootte van de bloemen. Toch vallen ze van ver op en zijn ook vooral in de natuur echte 'eyecatchers' .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny De Raeymaeker

Ik ben wel wat laat met mijn berichtje maar op 29 maart 2012 stond mijn Orchis Pinetorum er zo bij, zie foto's.
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Danny De Raeymaeker

Recentelijk stond ook deze Ophrys Apifera in bloei.
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen