mediterrane orchideeen

Gestart door Kris De Raeymaeker, 16 februari 2010, 21:32:07

Vorige topic - Volgende topic

Sven de Groot

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  2 april 2013, 20:24:56
Is veel wat je vorig jaar showde naar de knoppen?

Ik vrees met grote vreze.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Sven de Groot op  2 april 2013, 13:47:51
Erg mooi, Kris, al die mediterrane orchideetjes! Helaas is mijn collectie gedecimeerd dit jaar. --13 Ik heb ze vorige zomer niet verpot en ik vermoed dat de potjes toch te warm (in een kweekbak in de zon) hebben gestaan waardoor veel knolletjes uitgedroogd zijn. Ik zal binnenkort de potjes, waarin nog altijd niets te zien is, eens omkeren om te kijken of ik nog iets kan terugvinden.    

Dat is heel jammer Sven  :(
Ik kweek ze als bolgewassen. Vanaf dat het blad al geel is of begint te verdrogen stop ik met watergeven. Als alles helemaal droog is plaats ik sommige potten  onder de tablet , dat alleen uit ruimtegebrek in die kas .Nu staan die potten allemaal in een overpot gevuld met brekerzand (plunge). Andere blijven op tablethoogte maar staan voor de helft geplunged in zand . In de zomer wordt alleen dat zand (in de overpotten of de bakken waar ze in staan)af en toe vochtig gemaakt. Voor de rest kurk en kurkdroog ....Ik probeer dat zand minimum 2 keer in de maand te bevochtigen maar meestal lukt het me maar 1 keer (als ik mijn cactussen giet)
Het is verduiveld heet in die kas als het zomert .Het gebeurt in een warme zomer meer dan 1 keer dat de temperaturen boven de 50 graden klimmen .    
Mijn mengsel is ook "heel lean " ! (leem ,zand,grit,bladgrond,seramis,vulka,stekgrond)
Ze worden best niet ieder jaar verpot .Nadat ze verpot zijn bloeien ze het jaar daarop vaak minder (niet ).Ik verpot ze maar om de 3 jaar .
De knollen kruipen altijd een pak dieper in de pot dan dat je ze hebt geplant (ten gevolge van die lange droogte?)
Er zijn ook soortjes die makkelijker zijn en ook die moeilijk zijn ....Maar sommige (zullen eerst maar afkloppen - of hout vasthouden)doen het hier behoorlijk .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Sven de Groot

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 april 2013, 21:16:04
Dat is heel jammer Sven  :(
Ik kweek ze als bolgewassen. Vanaf dat het blad al geel is of begint te verdrogen stop ik met watergeven. Als alles helemaal droog is plaats ik sommige potten  onder de tablet , dat alleen uit ruimtegebrek in die kas .Nu staan die potten allemaal in een overpot gevuld met brekerzand (plunge). Andere blijven op tablethoogte maar staan voor de helft geplunged in zand . In de zomer wordt alleen dat zand (in de overpotten of de bakken waar ze in staan)af en toe vochtig gemaakt. Voor de rest kurk en kurkdroog ....Ik probeer dat zand minimum 2 keer in de maand te bevochtigen maar meestal lukt het me maar 1 keer (als ik mijn cactussen giet)
Het is verduiveld heet in die kas als het zomert .Het gebeurt in een warme zomer meer dan 1 keer dat de temperaturen boven de 50 graden klimmen .    
Mijn mengsel is ook "heel lean " ! (leem ,zand,grit,bladgrond,seramis,vulka,stekgrond)
Ze worden best niet ieder jaar verpot .Nadat ze verpot zijn bloeien ze het jaar daarop vaak minder (niet ).Ik verpot ze maar om de 3 jaar .
De knollen kruipen altijd een pak dieper in de pot dan dat je ze hebt geplant (ten gevolge van die lange droogte?)
Er zijn ook soortjes die makkelijker zijn en ook die moeilijk zijn ....Maar sommige (zullen eerst maar afkloppen - of hout vasthouden)doen het hier behoorlijk .

Bedankt voor het delen van je kweekmethode, Kris.
In het vervolg kies ik er toch maar weer voor om ieder jaar de knolletjes te "oogsten" en gedurende de zomermaanden droog en donker te bewaren in een koele kelder. Dat deed ik voorheen altijd en dat gaat prima.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Sven de Groot op  2 april 2013, 21:59:58
Bedankt voor het delen van je kweekmethode, Kris.
In het vervolg kies ik er toch maar weer voor om ieder jaar de knolletjes te "oogsten" en gedurende de zomermaanden droog en donker te bewaren in een koele kelder. Dat deed ik voorheen altijd en dat gaat prima.

Graag gedaan Sven , daar zijn we hier voor ....
Ja gelijk heb je ......"Never change a winning team " !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

Ja en meteen van mij ook bedankt, want ik wist eigenlijk niet precies wat ik er mee moest in de zomer.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 april 2013, 18:47:44
Bedankt Wim,Sven,Frankie en Gerrit .In dat geval zal ik er nog een paar trachten te posten ....

Dus .............

Hierbij Ophrys kotschyi .Let goed op de 2 bloemen die er enigzins verschillend uitzien qua tekening maar toch op 1 plant/bloemstengel staan ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Nog eentje voor vandaag .......Ophrys tenthredinifera.
Zeer variabel .....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

Heel mooi, Kris. Fijn om de variatie te zien! En ook het verschil in bloem aan één plant is super, had ik nog nooit gezien  ((14
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Sven de Groot

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 april 2013, 22:03:51
Hierbij Ophrys kotschyi. Let goed op de 2 bloemen die er enigzins verschillend uitzien qua tekening maar toch op 1 plant/bloemstengel staan ...

((6 ((6 ((6
Fjietfjiew! Eén van de mooiste Ophrys, als je het mij vraagt. En ook niet de gemakkelijkste!
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerrit Eijkelenboom


Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 april 2013, 23:16:10
Nog eentje voor vandaag .......Ophrys tenthredinifera.
Zeer variabel .....

Wow!!! Daar heb ik geen woorden voor.
Gr. Lily-Anne

Gerard Verweij


Gerard Verweij

Kris, sorry voor de vorige post.
M'n bek stond nog open van verbazing !
Prachtig !!!

Nova de Jong

Mooie collectie Ophys heb je Kris!!!  ((12
orchids are like accessories, a woman can never have enough...

Peter Rijntjes

Mooie verzameling, Kris!
Hoe behandel jij die Orchideeen in de winter? Zit vaak al blad aan en houden ook niet van te veel kou, althans in een pot.

groet Peter