mediterrane orchideeen

Gestart door Kris De Raeymaeker, 16 februari 2010, 21:32:07

Vorige topic - Volgende topic

Peter Rijntjes

Hele mooie verzameling Kris. Zoals je weet ben ik ook bezig met een collectie op te bouwen en kan dus de info en verzorgings tips goed gebruiken. Ik zie dat het bij jou allemaal goed lukt en dat geeft de mensen weer goede moed.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Peter Rijntjes op  7 april 2013, 11:42:13
Hele mooie verzameling Kris. Zoals je weet ben ik ook bezig met een collectie op te bouwen en kan dus de info en verzorgings tips goed gebruiken. Ik zie dat het bij jou allemaal goed lukt en dat geeft de mensen weer goede moed.

Dank je Peter. Ze zijn m.i. wel redelijk te kweken. Dus waarom niet proberen , veel succes zou ik zeggen.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kees Jan van Zwienen

prachtig die O. tenthredinifera. Dat is toch wel mijn favoriete Ophrys  :)
Kees Jan van Zwienen, Hagestein, Nederland

http://keesjan.smugmug.com (fotosite, mijn online backup van foto's, vrijwel alle foto's geïndexeerd dus makkelijk zoeken op familie of plantennaam)
twitter: https://twitter.com/KJVZ10
facebook: http://www.facebook.com/kees.jan.927

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kees Jan van Zwienen op  7 april 2013, 17:15:17
prachtig die O. tenthredinifera. Dat is toch wel mijn favoriete Ophrys  :)

Je hebt gelijk Kees Jan , behoort tot de top in zijn genre.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 maart 2013, 22:40:48
Nog eentje om af te leren  : Ophrys umbilicata ssp. bucephala .

Zijn er ook voordelen aan deze frisse lente ? Toch wel ....de orchideetjes - of tenminste hun bloemen-  gaan langer mee in de serre !
Het is langer genieten als de temperatuur niet te hoog op schiet in het glazen huis ...
Dus O. umbilicata en O. kotschyi  zijn nog dapper bezig ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 maart 2013, 21:59:15
Anacamptis papilionacea . Zeer compact ...klein en fijn .......

Deze keer een andere vorm die een tikkeltje hoger groeit . (en meer bloemen vormt....)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Cor van Kapel

Oefffff Kris, daar ga je van  ((6 ((6 ((6 ((6 en niet te zuinig ook. Dat moeder natuur zoiets kan maken hé, onvoorstelbare schoonheden.

Peter Rijntjes

Hoi Kris, prachtig allemaal.
Jij hebt het over het glazen huis, betekend dat, dat je alle mediterane orchideeen is de serre laat groeien en bloeien?
Heb je er al eens geprobeert te vermeerderen door te stekken? Geef je ook wat mest in het voorjaar? Begrijp ik goed dat je altijd in pot kweekt?

Veel vragen voor op de zondag ochtend, maar wel benieuwd naar,

groetjes Peter

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Cor van Kapel op 13 april 2013, 20:56:29
Oefffff Kris, daar ga je van  ((6 ((6 ((6 ((6 en niet te zuinig ook. Dat moeder natuur zoiets kan maken hé, onvoorstelbare schoonheden.

Niet te veel Cor , want ze moeten stilaan wat droger komen ...... ;D
Wat betreft je tweede zin ......helemaal mee eens , jawel een knap staaltje van moeder natuur ! 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Peter Rijntjes op 14 april 2013, 09:42:30
Hoi Kris, prachtig allemaal.
Jij hebt het over het glazen huis, betekend dat, dat je alle mediterane orchideeen is de serre laat groeien en bloeien?
Heb je er al eens geprobeert te vermeerderen door te stekken? Geef je ook wat mest in het voorjaar? Begrijp ik goed dat je altijd in pot kweekt?
Veel vragen voor op de zondag ochtend, maar wel benieuwd naar,
groetjes Peter
Jawel Peter ,die soortjes staan allemaal in die kas . Ik weet niet wat je bedoelt met stekken ? Het is als een bolgewas , dus stekken kan niet ....
Ik geef geen meststoffen in het voorjaar . Ze hebben niet al te veel voeding nodig want ze groeien in de natuur op schrale hellingen. Ik voed ze af en toe wel iets bij maar dat dient te gebeuren in hun groeiseizoen en dat is dus de herfst ! Het is dan dat ze hun reserves opdoen. Als de bloei start is het over en uit....
Ze staan allemaal in stenen potten.
Veel antwoorden voor een zondagavond ........ ;D   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Prachtig materiaal, Kris, subliem.  ((14
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Peter Rijntjes

Bedankt Kris, voor je uitgebreide antwoorden. Eigenlijk bedoelde ik ook met stekken, de bolletjes. Kan je er ieder jaar eentje vanaf nemen? Of gaat dat langzamer.

groet,

Peter

))4 ))4 ))4

Gerard Verweij

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 13 april 2013, 20:55:39
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 maart 2013, 21:59:15
Anacamptis papilionacea . Zeer compact ...klein en fijn .......

Deze keer een andere vorm die een tikkeltje hoger groeit . (en meer bloemen vormt....)
Jij blijft verbazen, he  --6 --6 --6

Kris De Raeymaeker

Dank je gasten !
Anacamptis papilionacea , nog eens in volle glorie .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 april 2013, 20:27:33
Dank je gasten !
Anacamptis papilionacea , nog eens in volle glorie .

Heeeeel mooi, Kris  ((14
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270