mediterrane orchideeen

Gestart door Kris De Raeymaeker, 16 februari 2010, 21:32:07

Vorige topic - Volgende topic

Wim Boens

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 14 februari 2015, 08:00:24
Een mooi resultaat. Ziet er voor mij uit als de 'gewone' species, maar maakt niet uit, hij bloeit fraai.
En dat binnen in huis, zo te zien. Geen last gehad van luizen of schimmel? Hoe warm is het daar?
Ik houd mijn med. orch. in de onverwarmde kas zoveel mogelijk als kan en als ik er niet ben gaan ze in een 0-graden deel.
De bloei is dan wel maanden later.
Bij jou gaat hij zeker na de bloei naar buiten. naar de regen en de wind, tot de nieuwe vorst in de herfst, niet?

In de veranda, idd. Geen last van schimmel en ik heb één keer enkele luisjes geplet, maar voor de rest niets gezien. Het blijft er altijd boven nul, maar de temp kan toch wel zakken tot 1 à 2°C.
Hier is dit ook de eerste, Gerrit. De andere staan nog mooi groen en met een dikke knop, maar deze verlengd zich nog niet om te gaan bloeien.
Na de bloei blijven ze daar ook. Ik laat ze bijna volledig uitdrogen, benevel de pot en steek ze in een plastic zak in de schaduw in de veranda tot in het najaar. Ze lijken het zo wel goed te doen.  ((--11
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Gerrit Eijkelenboom

Hoewel mijn plantjes altijd op de tocht staan in de kas met open zijwanden, zijn er enkele met zwart op de bladeren. oa een O. tenthredinifera. Ik veronderstel dat dit een schimmel is. Vooralsnog groeien die planten nog.

Citaat van: Wim Boens op 14 februari 2015, 11:41:47
Ik laat ze bijna volledig uitdrogen, benevel de pot en steek ze in een plastic zak in de schaduw in de veranda tot in het najaar.

Dat is ook een methode. Die verzekert de planten van enigermate van vocht in de zomer, hetgeen in de natuur ook wel het geval is. En je hebt er geen omkijken naar. Ik liet ze gewoon in hun potje in het zand van de kas, maar dan moet je goed inschatten hoe nat je dat zand maakt. Te nat is erger dan te droog.

Wim Boens

Nog een keer Ophrys tenthredinifera (var. viridiflora) met een tweede bloempje.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Gerrit Eijkelenboom

Prachtig, de plant staat er stralend bij. Witte sepalen, dat hoort eigenlijk niet bij tenthredinifera; forma blanca zou je hem ook kunnen noemen. Ach wat geeft het, 't is een plaatje.

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Wim Boens op 23 februari 2015, 16:54:35
Nog een keer Ophrys tenthredinifera (var. viridiflora) met een tweede bloempje.



Ongelooflijk mooi !  ((6 ((6

Gerrit Eijkelenboom

Ophrys fusca

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 23 februari 2015, 17:44:46
Prachtig, de plant staat er stralend bij. Witte sepalen, dat hoort eigenlijk niet bij tenthredinifera; forma blanca zou je hem ook kunnen noemen. Ach wat geeft het, 't is een plaatje.

Ik heb ze in de natuur toch wel meermaals met witte sepalen gezien Gerrit .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 februari 2015, 20:21:02
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 23 februari 2015, 17:44:46
Prachtig, de plant staat er stralend bij. Witte sepalen, dat hoort eigenlijk niet bij tenthredinifera; forma blanca zou je hem ook kunnen noemen. Ach wat geeft het, 't is een plaatje.

Ik heb ze in de natuur toch wel meermaals met witte sepalen gezien Gerrit .

Dat zou natuurlijk goed kunnen. Ik heb moeite gedaan om de subspecies te ontdekken van deze soort, maar erg duidelijk is het mij niet geworden. Het is goed mogelijk, dat er ondersoorten zijn, die witte sepalen als kenmerk hebben. Zo kan het ook gebeuren dat er nog vormen zijn die afwijkend zijn. Zelf heb ik op Kreta en in Zuid-oost Spanje altijd alleen de soort met roze sepalen gezien. Kretschmar schrijft in "Orchids, Crete and Dodecanese" op blz 132: "Pink sepals, more rarely white".
Dit geldt dus voor de soorten op de oostelijke eilanden van Griekenland.

Kris De Raeymaeker

Plots dacht ik  ))4 ))4 ))4 moet ik dat weer bewijzen ......voorbeeldje dat me te binnen schiet is deze uit Kreta .....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 februari 2015, 21:07:03
Plots dacht ik  moet ik dat weer bewijzen

Nee hoor, ik geloofde dat onmiddellijk. Desalniettemin een mooi bewijs, toch?

Wim Boens

Ophrys cephalonica (of is het nu O. exaltata subsp. cephalonica ))4 )
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Wim Boens

Ophrys sphegodes.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Wim Boens

Ophrys cephalonica groeit straks boven mijn hoofd  ::)
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Johan Keulemans

Ophrys lutea
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)