mediterrane orchideeen

Gestart door Kris De Raeymaeker, 16 februari 2010, 21:32:07

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Eijkelenboom

#330
Citaat van: Wim Boens op 24 februari 2017, 19:13:33

Mineralen zijn zeker nodig, maar welke vegetatie staat er meestal om heen? Als deze afsterft, geeft ze ook (weliswaar heel miniscule hoeveelheden) voeding af.

Ook dit nog even gechecked bij Delforge. De meeste orchideeën leven uitsluitend van mineralen (enkele bosorchideeën uitgezonderd) Maar over mycorrhiza wordt geschreven dat er een verband wordt vermoed. Dus niet alleen bij de kieming maar tijdens het verdere leven ook. Men weet het dus nog (2006) niet.

Wim Boens

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 24 februari 2017, 20:11:25
Ik heb Delforge er op nagslagen.
Behalve door zaad heeft een orchidee nog een andere mogelijkheid tot vermeerdering. Door tijdens de bloei "root-tubers"te vormen (wortelstokken?) Deze kunnen uitlopen en een genetisch identieke plant leveren. Dit om het voortbestaan te garanderen in het geval van trauma (bevriezing bv)

Heel interessant, dus toch vegetatieve vermeerdering mogelijk...Zegt hij ook welke omstandigheden het vormen van zo'n "wortel-knollen" stimuleren?
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Gerrit Eijkelenboom

#332
Citaat van: Wim Boens op 24 februari 2017, 20:18:19

Heel interessant, dus toch vegetatieve vermeerdering mogelijk...Zegt hij ook welke omstandigheden het vormen van zo'n "wortel-knollen" stimuleren?

Nee, alleen dat ze "Due to their slow growth, complex germination and symbiotic life style, orchids require stable ....conditions"
We kunnen weinig anders doen, dan ze met rust laten, lijkt me en de natuurlijke cyclus zo veel mogelijk imiteren. Maar duidelijk is mij, dat verpotten uit den boze is.
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 24 februari 2017, 20:13:10
Citaat van: Wim Boens op 24 februari 2017, 19:13:33

Mineralen zijn zeker nodig, maar welke vegetatie staat er meestal om heen? Als deze afsterft, geeft ze ook (weliswaar heel miniscule hoeveelheden) voeding af.
Maar over mycorrhiza wordt geschreven dat er een verband wordt vermoed. Dus niet alleen bij de kieming maar tijdens het verdere leven ook. Men weet het dus nog (2006) niet.

Hoe je in cultuur daar aan moet voldoen is mij een raadsel. Ik heb wel eens gelezen, meen ik, dat de plant tijdens zijn leven zelf zorgt voor deze schimmel . Is dat zo?

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 24 februari 2017, 19:57:32
Citaat van: Wim Boens op 24 februari 2017, 19:13:33

Mineralen zijn zeker nodig, maar welke vegetatie staat er meestal om heen? Als deze afsterft, geeft ze ook (weliswaar heel miniscule hoeveelheden) voeding af.

Weinig begroeiing. Dat is ook een kenmerk bij het zoeken. Als een terrein te groen is, zijn er geen orchideeën en hoef je niet te zoeken. Het moet stenig zijn met her en der stekelige struiken, die idd hun blad laten vallen. Die geven vaak de broodnodige schaduw. Op een hellend terrein ZO tot ZW, geen orchideeën. Noord ook niet. Ook niet boven op hellingen maar altijd aan de onderkant. Dat voor het weinige water. Of in inzinkingen in het landschap.

Ik kan je hierin voor een groot deel volgen, Gerrit. De grote massa ophryssen die wij vorig jaar vonden stonden op een heuvelflank maar niet bovenaan,  maar onderaan. De habitat was een typische kalkgrasland, niet bemest! Enkel hier en daar wat meidoornstruiken als hogere begroeiing.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jos Beeren

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 24 februari 2017, 17:40:31
Je zou een analyse moeten hebben van de grondsoort waarin ze hier groeien, maar wat ik met mijn lekenverstand zie is, dat het puur leem is. Rode Spaanse klei. Dus die dingen leven vooral van mineralen en geen organische mest..
[/quote
Vergis je niet in de vruchtbaarheid van leemgrond Gerrit, zie maar eens hoe hier in het zuiden van Limburg  de opbrengst van de akkerlanden is. Er word welliswaar bemest, maar toch!
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Gerrit Eijkelenboom

@ Wim: Ken je het land van herkomst van je O. tenthredinifera?

Citaat van: Jos Beeren op 25 februari 2017, 16:51:05
Vergis je niet in de vruchtbaarheid van leemgrond Gerrit, zie maar eens hoe hier in het zuiden van Limburg  de opbrengst van de akkerlanden is. Er word welliswaar bemest, maar toch!

En niet te vergeten de vruchtbaarheid van klei zoals in Flevoland waar ik woon en tuinier.

Wim Boens

Orchis (of Aceras) anthropophora begint er ook aan.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Wim Boens

Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Joost Riksen

Vandaag in bloei: Ophrys mammosa en O. speculum

Luc Gilgemyn

Citaat van: Joost Riksen op 30 maart 2017, 20:00:27
Vandaag in bloei: Ophrys mammosa en O. speculum

Prachtige beelden Joost !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Wim Boens op 27 maart 2017, 20:57:59
Serapias lingua

Mooi, die gaat ook voorspoedig, met meerdere scheuten.

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Joost Riksen op 30 maart 2017, 20:00:27
Vandaag in bloei: Ophrys mammosa en O. speculum

Prachtig, vooral de Ophrys mammosa. Weet je uit welk land die afkomstig is?

Joost Riksen

Dat is een zaailing van Griekenland Gerrit.

Gerrit Eijkelenboom

#343
Tja, een mammosa met een brede gele rand. Is zeldzaam (Delforge) Meestal rood. Wel heel mooi zo.

Wim Boens

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  1 april 2017, 12:41:34
Citaat van: Wim Boens op 27 maart 2017, 20:57:59
Serapias lingua

Mooi, die gaat ook voorspoedig, met meerdere scheuten.

Ja, vorig jaar heb ik hem wel moeten opnemen en delen want hij was aan het ontsnappen door de ontwateringsgaatjes onderin de pot...Het heeft hem wel geen kwaad gedaan!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270