Auteur Topic: Crocus 2024  (gelezen 18232 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8455
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2024
« Reactie #135 Gepost op: 10 januari 2024, 17:49:06 »
Deze Crocus suaveolens 'De Jager' heb ik zelf gezaaid , afkomstig van mijn moederplant in mijn bollenbed . Staat enkele dagen in de garage tot de ergste vorst voorbij is ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8455
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2024
« Reactie #136 Gepost op: 10 januari 2024, 17:56:03 »
Een volgende Crocus nubigena vorm staat in bloei ! Stond eerst 2 jaar in mijn bollenbed , staat nu het tweede jaar in pot . Ook deze vorm is licht paars van kleur
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15860
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #137 Gepost op: 10 januari 2024, 18:32:06 »
Een volgende Crocus nubigena vorm staat in bloei ! Stond eerst 2 jaar in mijn bollenbed , staat nu het tweede jaar in pot . Ook deze vorm is licht paars van kleur

Super Danny ! Je hebt die nubigena's duidelijk onder de knie !!! Daar moeten we bij gelegenheid nog eens een boompje over opzetten .... --3
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15860
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #138 Gepost op: 10 januari 2024, 18:32:59 »
Deze Crocus suaveolens 'De Jager' heb ik zelf gezaaid , afkomstig van mijn moederplant in mijn bollenbed . Staat enkele dagen in de garage tot de ergste vorst voorbij is ......
Blijft mooi ...ook al is hij al zo lang gekend/bekend ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15860
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #139 Gepost op: 10 januari 2024, 18:35:33 »
De eerste vormen van Crocus gembosii komen hier in bloei .....
Dit is de eerste , in een heel donker jasje , bijna zwart ....
Maar jammer genoeg geen zwarte meeldraden of stijl
Goh ja ...zoveel jaren terug waren die niet eens bekend (nu richt ik mij tot de iets ouderen op dit forum , waar ik zelf bij ben natuurlijk  --3 --3 ) en vonden we Crocus ook mooi Danny ...Ik begrijp je wel natuurlijk maar ze blijven ook zonder dat attractief ....En de buitenkant mag er ook zijn , donker als de nacht ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15860
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #140 Gepost op: 10 januari 2024, 18:37:38 »
Schitterend he , Kris ! Dit staat wel op mijn verlanglijstje ........

Als ge ooit eens goesting hebt om dat samen te doen .... ;)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15860
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #141 Gepost op: 10 januari 2024, 18:42:07 »
Knappe nieuwkomer en mooi verhaal , Kris ! Crocus inghamii is een van de nieuw beschreven soortjes in Janis nieuwste crocusbijbel zag ik . Ondanks hij heel hoog groeit in de bergen zou het een goed groeiende soort zijn , las ik .......

Zou moeten vragen aan Luc of zij hem ooit  hebben gezien in Iran Danny ...Jawel groeit inderdaad wel hoog ! Heb hem nog maar pas , dus kan nog niet veel zeggen over zijn aanpassingsvermogen ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15860
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #142 Gepost op: 10 januari 2024, 18:43:58 »
Hier kreeg ik Crocus pseudonubigena open, niet bepaald de mooiste Crocus, ook vrij klein, maar de zwarte 'connectives' in de helmknoppen maken hem dan toch weer de moeite (voor mij)
Goh ja ...meestal raak je verblind door lichte kleuren maar wij Croconuts slagen er blijkbaar in om verblind te raken door zwart hè  Luc   --3 --3 --3
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8455
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2024
« Reactie #143 Gepost op: 10 januari 2024, 19:41:31 »
Jullie hebben ongetwijfeld al gelezen in de nieuwste krokusbijbel dat de vroegere nubigena vormen uit verschillende streken (eilanden) een nieuwe naam hebben gekregen . Zo zijn de nubigena planten uit Samos nu benoemd als Crocus seisumsiana . De enige echte nubigena groeit enkel op het Griekse eiland Lesvos en in de Turkse omgeving Bergama .

In 2012 kocht ik bij Janis mijn allereerste Crocus biflorus subsp. nubigena , afkomstig van het Griekse eiland Samos stond er bij vermeld . Deze plant zag er zo uit , zie foto's uit archief . ( helaas zijn deze planten na enkele succes jaren helemaal verdwenen) . Had ik deze plant nog gehad moet ik het naamkaartje aanpassen en er seisumsiana van maken , als ik Janis zijn uitleg goed begrijp ?

zie foto's uit archief 2014
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8455
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2024
« Reactie #144 Gepost op: 10 januari 2024, 19:47:48 »
Dit is een Crocus nubigena Lesvos Island , staat momenteel in bloei ( al reeds getoond) , zie foto's

Zien jullie de verschillen tussen Crocus nubigena en Crocus seisumsiana ( hierboven ) ? Wat zijn jullie bevindingen ?
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16862
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2024
« Reactie #145 Gepost op: 11 januari 2024, 09:03:35 »
Hier kreeg ik Crocus pseudonubigena open, niet bepaald de mooiste Crocus, ook vrij klein, maar de zwarte 'connectives' in de helmknoppen maken hem dan toch weer de moeite (voor mij)
Goh ja ...meestal raak je verblind door lichte kleuren maar wij Croconuts slagen er blijkbaar in om verblind te raken door zwart hè  Luc   --3 --3 --3

The dark side of the moon is dan ook een faforiete LP niewaar...  8)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16862
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2024
« Reactie #146 Gepost op: 11 januari 2024, 09:06:47 »
Jullie hebben ongetwijfeld al gelezen in de nieuwste krokusbijbel dat de vroegere nubigena vormen uit verschillende streken (eilanden) een nieuwe naam hebben gekregen . Zo zijn de nubigena planten uit Samos nu benoemd als Crocus seisumsiana . De enige echte nubigena groeit enkel op het Griekse eiland Lesvos en in de Turkse omgeving Bergama .

In 2012 kocht ik bij Janis mijn allereerste Crocus biflorus subsp. nubigena , afkomstig van het Griekse eiland Samos stond er bij vermeld . Deze plant zag er zo uit , zie foto's uit archief . ( helaas zijn deze planten na enkele succes jaren helemaal verdwenen) . Had ik deze plant nog gehad moet ik het naamkaartje aanpassen en er seisumsiana van maken , als ik Janis zijn uitleg goed begrijp ?

zie foto's uit archief 2014

Dat had ik 'alleszins' nog niet gelezen Danny, dank om er de aandacht op te trekken, ik moet dat hoofdstuk dringend eens nalezen... Weeral 'splitten' en namen veranderen.... zucht.... 'k zal het wel twee keer moeten lezen denk ik !  7))
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15860
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #147 Gepost op: 11 januari 2024, 10:29:00 »
In 2012 kocht ik bij Janis mijn allereerste Crocus biflorus subsp. nubigena , afkomstig van het Griekse eiland Samos stond er bij vermeld . Deze plant zag er zo uit , zie foto's uit archief . ( helaas zijn deze planten na enkele succes jaren helemaal verdwenen) . Had ik deze plant nog gehad moet ik het naamkaartje aanpassen en er seisumsiana van maken , als ik Janis zijn uitleg goed begrijp ?
zie foto's uit archief 2014

In ieder geval zonder meer "prachtexemplaren " Danny !!!!  Uiterlijk zie je eigenlijk weinig verschil tussen je vroegere nubigena en de huidige seisumsiana  , dus zal ik net als Luc nog eens die passage uit het nieuwe boek heel grondig moeten doornemen  ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4151
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Crocus 2024
« Reactie #148 Gepost op: 11 januari 2024, 10:55:36 »
Dit is een Crocus nubigena Lesvos Island , staat momenteel in bloei ( al reeds getoond) , zie foto's

Zien jullie de verschillen tussen Crocus nubigena en Crocus seisumsiana ( hierboven ) ? Wat zijn jullie bevindingen ?
Danny, misschien moet je van allebei eens een bloem opofferen en de bloemblaadjes eens wegsnijden en het vruchtbeginsel fotograferen. Ik denk dat er daar iets is. Bij Erythroniums zitten daar ook verschillen.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2024, 10:57:55 door Herman Mylemans »
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8455
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2024
« Reactie #149 Gepost op: 11 januari 2024, 17:47:29 »
Dit is een Crocus nubigena Lesvos Island , staat momenteel in bloei ( al reeds getoond) , zie foto's

Zien jullie de verschillen tussen Crocus nubigena en Crocus seisumsiana ( hierboven ) ? Wat zijn jullie bevindingen ?
Danny, misschien moet je van allebei eens een bloem opofferen en de bloemblaadjes eens wegsnijden en het vruchtbeginsel fotograferen. Ik denk dat er daar iets is. Bij Erythroniums zitten daar ook verschillen.

Dat is zeker een goeie opmerking , Herman ! Maar een standaardplant bestaat er eigenlijk niet , alle onderdelen varieëren meestal in grootte , vorm , kleur ,enz .... en veranderen ook nog eens gedurende de bloei . Je kan er wel een lijn in trekken en er een gemiddelde van maken maar je hebt ook nog de vele twijfelgevallen . Allemaal niet zo simpel .....
Ieper , West-Vlaanderen