Deze werd verzameld op Bademli Gecidi (een 50 km ten noorden van Akseki )En wat is het nu ? Crocus gembosii of chrysanthus ?
Kwam zonet toch beetje open dank zij het streepje zon wat we zonet kregen ...
Hij ziet er prachtig uit Kris, sowieso ! Wat het precies is... da's een ander verhaal... ik zou zeggen, vragen aan zij die het kunnen weten... wellicht zijn die het ook niet eens overigens...
Deed ik al Luc
Ik had ook al een mailtje gestuurd naar Janis , en die schrijft :
"Hoogstwaarschijnlijk is het Crocus henrikii, iets donkerder dan ik zag. Andere twee opties – C. gembosii, maar dan hoogstwaarschijnlijk niet puur, in dit geval zou het een hybride kunnen zijn tussen blauwe concinnus (of mawii, isauricus – hangt af van onderzoeker, ik gebruikte concinnus) en gele gembosii. Maar ik neig meer naar C. henrikii, hoewel de plaats 30 km ten zuiden van Akseki ligt. Zie bijgevoegde foto's.
Natuurlijk is het geen chrysanthus. Chrysanthus groeit niet in Turkije, misschien wel in Tu in Europa, maar niet in het Aziatische deel. Echte chrysanthus is een soort uit de Balkan (wordt nu onderzocht door Gatersleben & Co en kan worden gesplitst). Er wordt ook onderzoek gedaan naar Turkse “chrysanthus” (Gatersleben en de Universiteit van Istanbul). "
Tot zover de reactie van Janis ...Het enige wat ik bemerk is dat de type vindplaats van henrikii (heb ze daar ook gezien )een 80km meer zuidelijk ligt ...