Auteur Topic: Crocus 2024  (gelezen 18246 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16862
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2024
« Reactie #210 Gepost op: 22 januari 2024, 17:08:50 »
Den Hubert komt ook boven piepen... Crocus sieberi 'Hubert Edelsten' meer bepaald.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16862
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2024
« Reactie #211 Gepost op: 22 januari 2024, 17:12:32 »
De twee vormen van C. sieberi die ik eerder liet zien staan nu op hun mooist in het winterzonnetje.  Respectievelijk de vorm van de Crocus groep en Cr. sieberi ex Omalos.  Andere vormen hebben nog wat tijd nodig.
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2024, 17:16:36 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15860
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #212 Gepost op: 22 januari 2024, 17:30:41 »
Deze werd verzameld op Bademli Gecidi (een 50 km ten noorden van Akseki )En wat is het nu ? Crocus gembosii of chrysanthus ?
Kwam zonet toch beetje open dank zij het streepje zon wat we zonet kregen ...
Hij ziet er prachtig uit Kris, sowieso !  :o :o  Wat het precies is...??? da's een ander verhaal... ik zou zeggen, vragen aan zij die het kunnen weten... wellicht zijn die het ook niet eens overigens...  -2(

Deed ik al Luc  -2( -2( Ik had ook al een mailtje gestuurd naar Janis , en die schrijft :
"Hoogstwaarschijnlijk is het Crocus henrikii, iets donkerder dan ik zag. Andere twee opties – C. gembosii, maar dan hoogstwaarschijnlijk niet puur, in dit geval zou het een hybride kunnen zijn tussen blauwe concinnus (of mawii, isauricus – hangt af van onderzoeker, ik gebruikte concinnus) en gele gembosii. Maar ik neig meer naar C. henrikii, hoewel de plaats 30 km ten zuiden van Akseki ligt. Zie bijgevoegde foto's.
Natuurlijk is het geen chrysanthus. Chrysanthus groeit niet in Turkije, misschien wel in Tu in Europa, maar niet in het Aziatische deel. Echte chrysanthus is een soort uit de Balkan (wordt nu onderzocht door Gatersleben & Co en kan worden gesplitst). Er wordt ook onderzoek gedaan naar Turkse “chrysanthus” (Gatersleben en de Universiteit van Istanbul). "
Tot zover de reactie van Janis ...Het enige wat ik bemerk is dat de type vindplaats van henrikii (heb ze daar ook gezien )een 80km meer zuidelijk ligt ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15860
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #213 Gepost op: 22 januari 2024, 17:31:38 »
Den Hubert komt ook boven piepen... Crocus sieberi 'Hubert Edelsten' meer bepaald.

Blijft nog altijd even mooi Luc ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15860
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #214 Gepost op: 22 januari 2024, 17:32:01 »
De twee vormen van C. sieberi die ik eerder liet zien staan nu op hun mooist in het winterzonnetje.  Respectievelijk de vorm van de Crocus groep en Cr. sieberi ex Omalos.  Andere vormen hebben nog wat tijd nodig.

Puur genieten Luc ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16862
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2024
« Reactie #215 Gepost op: 22 januari 2024, 17:37:34 »
Deze werd verzameld op Bademli Gecidi (een 50 km ten noorden van Akseki )En wat is het nu ? Crocus gembosii of chrysanthus ?
Kwam zonet toch beetje open dank zij het streepje zon wat we zonet kregen ...
Hij ziet er prachtig uit Kris, sowieso !  :o :o  Wat het precies is...??? da's een ander verhaal... ik zou zeggen, vragen aan zij die het kunnen weten... wellicht zijn die het ook niet eens overigens...  -2(

Deed ik al Luc  -2( -2( Ik had ook al een mailtje gestuurd naar Janis , en die schrijft :
"Hoogstwaarschijnlijk is het Crocus henrikii, iets donkerder dan ik zag. Andere twee opties – C. gembosii, maar dan hoogstwaarschijnlijk niet puur, in dit geval zou het een hybride kunnen zijn tussen blauwe concinnus (of mawii, isauricus – hangt af van onderzoeker, ik gebruikte concinnus) en gele gembosii. Maar ik neig meer naar C. henrikii, hoewel de plaats 30 km ten zuiden van Akseki ligt. Zie bijgevoegde foto's.
Natuurlijk is het geen chrysanthus. Chrysanthus groeit niet in Turkije, misschien wel in Tu in Europa, maar niet in het Aziatische deel. Echte chrysanthus is een soort uit de Balkan (wordt nu onderzocht door Gatersleben & Co en kan worden gesplitst). Er wordt ook onderzoek gedaan naar Turkse “chrysanthus” (Gatersleben en de Universiteit van Istanbul). "
Tot zover de reactie van Janis ...Het enige wat ik bemerk is dat de type vindplaats van henrikii (heb ze daar ook gezien )een 80km meer zuidelijk ligt ...

Zo zie je maar... als je een vijftal mogelijkheden opnoemt zal er wel eentje juist zijn zeker ?  ;D  Toch interessant.  Dat wordt wel een reusachtig etiket!  :o
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4912
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Crocus 2024
« Reactie #216 Gepost op: 22 januari 2024, 17:55:50 »
Deze werd verzameld op Bademli Gecidi (een 50 km ten noorden van Akseki )En wat is het nu ? Crocus gembosii of chrysanthus ?
Kwam zonet toch beetje open dank zij het streepje zon wat we zonet kregen ...
Hij ziet er prachtig uit Kris, sowieso !  :o :o  Wat het precies is...??? da's een ander verhaal... ik zou zeggen, vragen aan zij die het kunnen weten... wellicht zijn die het ook niet eens overigens...  -2(

Deed ik al Luc  -2( -2( Ik had ook al een mailtje gestuurd naar Janis , en die schrijft :
"Hoogstwaarschijnlijk is het Crocus henrikii, iets donkerder dan ik zag. Andere twee opties – C. gembosii, maar dan hoogstwaarschijnlijk niet puur, in dit geval zou het een hybride kunnen zijn tussen blauwe concinnus (of mawii, isauricus – hangt af van onderzoeker, ik gebruikte concinnus) en gele gembosii. Maar ik neig meer naar C. henrikii, hoewel de plaats 30 km ten zuiden van Akseki ligt. Zie bijgevoegde foto's.
Natuurlijk is het geen chrysanthus. Chrysanthus groeit niet in Turkije, misschien wel in Tu in Europa, maar niet in het Aziatische deel. Echte chrysanthus is een soort uit de Balkan (wordt nu onderzocht door Gatersleben & Co en kan worden gesplitst). Er wordt ook onderzoek gedaan naar Turkse “chrysanthus” (Gatersleben en de Universiteit van Istanbul). "
Tot zover de reactie van Janis ...Het enige wat ik bemerk is dat de type vindplaats van henrikii (heb ze daar ook gezien )een 80km meer zuidelijk ligt ...
Zou de Janis het zelf nog weten ??
Torhout, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8455
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2024
« Reactie #217 Gepost op: 22 januari 2024, 22:27:27 »
Deze werd verzameld op Bademli Gecidi (een 50 km ten noorden van Akseki )En wat is het nu ? Crocus gembosii of chrysanthus ?
Kwam zonet toch beetje open dank zij het streepje zon wat we zonet kregen ...

Is in ieder geval heel mooi Kris ! Veel gembosii vormen lijken goed op chrysanthus vind ik wel ? Vroeger was alles chrysanthus , nu is alles zo ingewikkeld hé ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8455
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2024
« Reactie #218 Gepost op: 22 januari 2024, 22:29:05 »
Een volgende vorm van Crocus concinnus Alacbeli komt in bloei maar door de koude gaat het bijzonder traag . Intussen is het nog altijd genieten van de eerste vorm die al meer dan een week in bloei staat .

Na 2 weken stilstand gaat alles komende week terug in gang schieten .......

Zo in halfopen toestand is hij op zijn mooist vind ik Danny !

De kleuren zijn zeker het mooist bij het ontluiken hé , Luc
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8455
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2024
« Reactie #219 Gepost op: 22 januari 2024, 22:35:56 »
Den Hubert komt ook boven piepen... Crocus sieberi 'Hubert Edelsten' meer bepaald.

Blijft een prachtige krokus Luc en niet zo moeilijk ! Zou een hybride zijn tussen sieberi en atticus ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8455
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2024
« Reactie #220 Gepost op: 22 januari 2024, 22:38:12 »
De twee vormen van C. sieberi die ik eerder liet zien staan nu op hun mooist in het winterzonnetje.  Respectievelijk de vorm van de Crocus groep en Cr. sieberi ex Omalos.  Andere vormen hebben nog wat tijd nodig.

Prachtig hé , de bloeiperiode tussen de verschillende vormen loopt wel veel uiteen .......
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6789
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Crocus 2024
« Reactie #221 Gepost op: 23 januari 2024, 19:47:59 »
blijft genieten met die prachtige crocussen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8455
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2024
« Reactie #222 Gepost op: 23 januari 2024, 22:51:40 »
Deze vorm van Crocus concinnus Alacbeli is heel intens van kleur
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8455
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2024
« Reactie #223 Gepost op: 23 januari 2024, 22:57:55 »
Deze Crocus atticus 'Spartacus'  heb ik enkele jaren niet kunnen tonen maar is terug in opmars na een mindere periode . Stonden vroeger in mijn bollenbed maar opeens waren ze bijna verdwenen  ((--11 . Nu staan ze op een koelere plaats in een niet afgedekte bollenbed


Op foto 2 en 3 staat een gewone biflorus uit Italië
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15860
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #224 Gepost op: 24 januari 2024, 17:24:36 »
Deze vorm van Crocus concinnus Alacbeli is heel intens van kleur

Inderdaad een heel goede kleur Danny  ((14 Ik heb ze in Turkije nog een paar keer donkerder gezien , maar heeft misschien nog te maken met de omstandigheden waar ze daar groeien ...
Je hebt het misschien ook al gevolgd maar Janis is steeds meer geneigd om concinnus , mawii en zelfs isauricus als 1 soort te beschouwen met te weinig onderlinge verschillen . En uiteraard gaat hij dan voor concinnus als de correcte naam ... ;) 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "