Crocus 2024

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2024, 00:43:09

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 26 augustus 2024, 12:33:35
De enige opmerking die ik op je uitleg heb Danny is dat je met de vijvermandjes heel erg voorzichtig moet zijn bij vorst denk ik.  Die zullen nog rapper 'doorvriezen' dan de klassieke potten.... of leef ik in het verleden van toen winters nog winters waren ? ;)

Zeker een heel goede opmerking , Luc ! Wanneer het vriest ( hebben we de vorige 3 winters wel gehad) moet ik de vijvenmandjes verplaatsen naar een beschutte plaats en goed inpakken met vliesdoek . Kan ik ook vostvrij houden in de garage indien nodig . Natuurlijk mag deze verzameling vijvermandjes ook niet te groot worden  ))4
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

#886
Weer content dat we gisteren weer konden bijpraten met enkele andere Croco-nuts ! Met Danny had ik het er ook nog over dat vorig jaar deze tijd de eerste najaarskrokus al was gepost . Was ik zelf op 2 september met Crocus cappadocicus .Die is nu nog niet te zien maar vandaag dan toch de eerste van het seizoen met deze Crocus banaticus . Dit is een beetje een speciale situatie want dit is een spontane zaailing die zich genesteld heeft in een zachte turfblok .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 september 2024, 13:10:10
Weer content dat we gisteren weer konden bijpraten met enkele andere Croco-nuts ! Met Danny had ik het er ook nog over dat vorig jaar deze tijd de eerste najaarskrokus al was gepost . Was ik zelf op 2 september met Crocus cappadocicus .Die is nu nog niet te zien maar vandaag dan toch de eerste van het seizoen met deze Crocus banaticus . Dit is een beetje een speciale situatie want dit is een spontane zaailing die zich genesteld heeft in een zachte turfblok .

Onverwachte verschijningen zijn soms de mooiste Kris !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Steven Stout

#888
Na ook gisteren de Liefhebbersmarkt bezocht te hebben ben ik (helaas) niet thuisgekomen met een nieuwe Crocus soort maar wel met een Narcis die ik al lang zocht en twee tulpen bij Eric Breed. Zeer de moeite waard geweest en fijn om ook enkele collega enthousiastelingen ontmoet te hebben!

Vandaag had ik mooi de tijd om het glas van de kas en kweekbakken te reinigen en alles gereed te maken voor het komende seizoen.
De verwachtingen zijn hoog gespannen en ik hoop voldoende tijd te hebben e.a. op het forum te plaatsen.

Hier hebben C. hakkariensis en C. vallicola al van zich laten horen maar ook C. bolensis 12TUA-43 was vandaag van de partij.
Helaas heeft een slak er wel al een aantal hapjes uitgenomen...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Steven Stout op  8 september 2024, 18:06:32
Na ook gisteren de Liefhebbersmarkt bezocht te hebben ben ik (helaas) niet thuisgekomen met een nieuwe Crocus soort maar wel met een Narcis die ik al lang zocht en twee tulpen bij Eric Breed. Zeer de moeite waard geweest en fijn om ook enkele collega enthousiastelingen ontmoet te hebben!
Vandaag had ik mooi de tijd om het glas van de kas en kweekbakken te reinigen en alles gereed te maken voor het komende seizoen.
De verwachtingen zijn hoog gespannen en ik hoop voldoende tijd te hebben e.a. op het forum te plaatsen.
Hier hebben C. hakkariensis en C. vallicola al van zich laten horen maar ook C. bolensis 12TUA-43 was vandaag van de partij.
Helaas heeft een slak er wel al een aantal hapjes uitgenomen...
Lijkt me erg verwant aan speciosus Steven ? Maar daarom niet minder mooi uiteraard ...Ja de slakken , ze zijn al weer opnieuw heel actief !  :-[ :-[
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Steven Stout

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 september 2024, 20:04:35
Citaat van: Steven Stout op  8 september 2024, 18:06:32
Na ook gisteren de Liefhebbersmarkt bezocht te hebben ben ik (helaas) niet thuisgekomen met een nieuwe Crocus soort maar wel met een Narcis die ik al lang zocht en twee tulpen bij Eric Breed. Zeer de moeite waard geweest en fijn om ook enkele collega enthousiastelingen ontmoet te hebben!
Vandaag had ik mooi de tijd om het glas van de kas en kweekbakken te reinigen en alles gereed te maken voor het komende seizoen.
De verwachtingen zijn hoog gespannen en ik hoop voldoende tijd te hebben e.a. op het forum te plaatsen.
Hier hebben C. hakkariensis en C. vallicola al van zich laten horen maar ook C. bolensis 12TUA-43 was vandaag van de partij.
Helaas heeft een slak er wel al een aantal hapjes uitgenomen...
Lijkt me erg verwant aan speciosus Steven ? Maar daarom niet minder mooi uiteraard ...Ja de slakken , ze zijn al weer opnieuw heel actief !  :-[ :-[
Inderdaad Kris; op het oog lijken alle speciosus eender en deze heette voorheen dan ook C. speciosus var. bolensis...
Vooral de naaktslakken zijn de boosdoeners maar hier zijn het ook muizen en vogels die de bloemen afbijten en breken...

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 september 2024, 13:10:10
Weer content dat we gisteren weer konden bijpraten met enkele andere Croco-nuts ! Met Danny had ik het er ook nog over dat vorig jaar deze tijd de eerste najaarskrokus al was gepost . Was ik zelf op 2 september met Crocus cappadocicus .Die is nu nog niet te zien maar vandaag dan toch de eerste van het seizoen met deze Crocus banaticus . Dit is een beetje een speciale situatie want dit is een spontane zaailing die zich genesteld heeft in een zachte turfblok .

Altijd plezant om wat bij te praten Kris ! Ieder jaar verloopt toch een beetje anders hé ....   Een mooie opener van het nieuwe seizoen en een spontane zaailing is altijd leuk te ontdekken !  ((12   ((3 ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Steven Stout op  8 september 2024, 18:06:32
Na ook gisteren de Liefhebbersmarkt bezocht te hebben ben ik (helaas) niet thuisgekomen met een nieuwe Crocus soort maar wel met een Narcis die ik al lang zocht en twee tulpen bij Eric Breed. Zeer de moeite waard geweest en fijn om ook enkele collega enthousiastelingen ontmoet te hebben!

Vandaag had ik mooi de tijd om het glas van de kas en kweekbakken te reinigen en alles gereed te maken voor het komende seizoen.
De verwachtingen zijn hoog gespannen en ik hoop voldoende tijd te hebben e.a. op het forum te plaatsen.

Hier hebben C. hakkariensis en C. vallicola al van zich laten horen maar ook C. bolensis 12TUA-43 was vandaag van de partij.
Helaas heeft een slak er wel al een aantal hapjes uitgenomen...

Leuk dat je terug bent op het forum , Steven!  Ik vond de liefhebbersmarkt ook de moeite en heb wel een crocus gekocht , nl. een bicolor vorm van Crocus niveus , daarmee heb ik nu 3 verschillende vormen van niveus !

Het seizoen is bij u dus ook al gestart , mooi om te zien ! Hier nog niets te zien maar heb ook weinig vroege soortjes . Normaal begint het hier rond 15 september .....
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Een kruising tussen 3  soorten ....Crocus vallicola x (scharojanii flavus x scharojanii ). Opende zich vandaag in zoverre de bloemen van deze soort opengaan ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Steven Stout

Citaat van: Danny Bonnez op  9 september 2024, 20:30:02
Citaat van: Steven Stout op  8 september 2024, 18:06:32
Na ook gisteren de Liefhebbersmarkt bezocht te hebben ben ik (helaas) niet thuisgekomen met een nieuwe Crocus soort maar wel met een Narcis die ik al lang zocht en twee tulpen bij Eric Breed. Zeer de moeite waard geweest en fijn om ook enkele collega enthousiastelingen ontmoet te hebben!

Vandaag had ik mooi de tijd om het glas van de kas en kweekbakken te reinigen en alles gereed te maken voor het komende seizoen.
De verwachtingen zijn hoog gespannen en ik hoop voldoende tijd te hebben e.a. op het forum te plaatsen.

Hier hebben C. hakkariensis en C. vallicola al van zich laten horen maar ook C. bolensis 12TUA-43 was vandaag van de partij.
Helaas heeft een slak er wel al een aantal hapjes uitgenomen...

Leuk dat je terug bent op het forum , Steven!  Ik vond de liefhebbersmarkt ook de moeite en heb wel een crocus gekocht , nl. een bicolor vorm van Crocus niveus , daarmee heb ik nu 3 verschillende vormen van niveus !

Het seizoen is bij u dus ook al gestart , mooi om te zien ! Hier nog niets te zien maar heb ook weinig vroege soortjes . Normaal begint het hier rond 15 september .....
Ha Danny! Ik was er even een periode tussenuit waarin ik helaas (te) weinig tijd had voor de hobby maar ben voornemens me weer vaker op het forum te laten zien.... :-)

Steven Stout

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 september 2024, 18:08:00
Een kruising tussen 3  soorten ....Crocus vallicola x (scharojanii flavus x scharojanii ). Opende zich vandaag in zoverre de bloemen van deze soort opengaan ...
Prachtig Kris! Is deze van Poul Eriksen?

Theo Stronks

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 september 2024, 18:08:00
Een kruising tussen 3  soorten ....Crocus vallicola x (scharojanii flavus x scharojanii ). Opende zich vandaag in zoverre de bloemen van deze soort opengaan ...
Prachtig Kris,heb je die alleen in pot staan?

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 september 2024, 18:08:00
Een kruising tussen 3  soorten ....Crocus vallicola x (scharojanii flavus x scharojanii ). Opende zich vandaag in zoverre de bloemen van deze soort opengaan ...

Bijzondere crocus , Kris !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Steven Stout op 11 september 2024, 17:46:45
Citaat van: Danny Bonnez op  9 september 2024, 20:30:02
Citaat van: Steven Stout op  8 september 2024, 18:06:32
Na ook gisteren de Liefhebbersmarkt bezocht te hebben ben ik (helaas) niet thuisgekomen met een nieuwe Crocus soort maar wel met een Narcis die ik al lang zocht en twee tulpen bij Eric Breed. Zeer de moeite waard geweest en fijn om ook enkele collega enthousiastelingen ontmoet te hebben!

Vandaag had ik mooi de tijd om het glas van de kas en kweekbakken te reinigen en alles gereed te maken voor het komende seizoen.
De verwachtingen zijn hoog gespannen en ik hoop voldoende tijd te hebben e.a. op het forum te plaatsen.

Hier hebben C. hakkariensis en C. vallicola al van zich laten horen maar ook C. bolensis 12TUA-43 was vandaag van de partij.
Helaas heeft een slak er wel al een aantal hapjes uitgenomen...

Leuk dat je terug bent op het forum , Steven!  Ik vond de liefhebbersmarkt ook de moeite en heb wel een crocus gekocht , nl. een bicolor vorm van Crocus niveus , daarmee heb ik nu 3 verschillende vormen van niveus !

Het seizoen is bij u dus ook al gestart , mooi om te zien ! Hier nog niets te zien maar heb ook weinig vroege soortjes . Normaal begint het hier rond 15 september .....
Ha Danny! Ik was er even een periode tussenuit waarin ik helaas (te) weinig tijd had voor de hobby maar ben voornemens me weer vaker op het forum te laten zien.... :-)

((14
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 september 2024, 18:08:00
Een kruising tussen 3  soorten ....Crocus vallicola x (scharojanii flavus x scharojanii ). Opende zich vandaag in zoverre de bloemen van deze soort opengaan ...
Citaat van: Danny Bonnez op 11 september 2024, 22:28:16Bijzondere crocus , Kris !

Zeer zeker Danny , maar ook bijzonder lastig ....ik wil het wel een keer proberen maar vrees dat het lastig wordt onder mijn omstandigheden ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "