Linum capitatum
Altijd heel mooi Mark ! Toen ik begon met de rotsplanten hobby zag je veel die “ Gemmell’s hybrid” wat volgens ik weet een vorm van capitatum zou zijn . Deze hybride lijkt hier nu plots van de aardbodem verdwenen te zijn ? Ik heb hem wat jaren gehad maar was hem dan toch plots kwijt . Was een heel goede bloeier ! Is capitatum bij jou een lang leven beschoren Mark ?
Bij mij ben ik hem in het verleden na een eerste bloeijaar ook een paar keer verloren. Ik denk dat het (zoals bij zoveel planten) vooral belangrijk is dat hij extra rozetten heeft naast de bloeiende rozet om zijn leven te verlengen... Hieronder mijn plant die een paar maand geleden al bloeide, inmiddels heeft hij een aantal nieuwe rozetten, ik ben bijgevolg hoopvol voor de toekomst. Helaas geen scherpe foto.
Recent toonde Klaus Oetjen , bekend van de botanische tuin ' Alpinum Schatzalp ' , op Facebook foto's van een geweldige groep Linum capitatum . Hij schreef erbij : "
dit is de echte ! die haast nergens in cultuur is ....
Wat we altijd zien in collecties is bijna altijd/zeker “ Gemmell’s hybrid” en niet de soortechte capitatum "
Klaus heeft zijn botanische tuin natuurlijk op grote hoogte maar de echte capiatum leek me een pak compacter ...