Ik Toon twee Linumsoorten, die ik helaas niet meer heb. Linum cariense komt uit Turkije en is hier waarschijnlijk alleen te houden onder permanente bescherming tegen vocht. Ik heb hem een paar jaar in het Alpinehuis gehad, waar hij goed bloeide. Het lukte me echter niet om hem generatief of vegetatief te vermeerderen.
Linum cariense ,nog zo een legendarische soort ! Linum cariense , Linum boissieri , Linum elegans .....de top 3 van de geelbloeiende soorten !
Ik heb Linum cariense vroeger nog een tijdje kunnen kweken in een kas ...(foto 1 & 2 )Maar heel lang leefden ze nooit . Ik heb nu een klein exemplaar (zelf opgekweekt uit zaden ) in de crevice en ben heel benieuwd wat dat gaat geven op termijn .Foto 4 is van het jonge exemplaar van cariense in de crevice....
Heb ooit ook een keer Linum boissieri in bloei gehad ...(zie foto 3 ) Terwijl cariense nog af en toe wordt aangeboden door Pavelka zie ik Linum boissieri nooit meer aangeboden ...Volgens mij is deze zowaar nog lastiger ? Over elegans kom ik graag nog een keer terug een volgende keer ...