Auteur Topic: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen  (gelezen 20207 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen
« Reactie #75 Gepost op: 31 juli 2024, 11:11:54 »
Ik heb het altijd al voor de later bloeiende soortjes gehad Kris, wat ben ik weer blij met de helderblauwe bloemen van Delphinium grandiflorum die de tuin opluisteren.  Hij is met zijn ca 30-40 cm hoogte niet echt compact te noemen maar hij is dermate dun bebladerd dat je er dwars doorheen ziet.

Dat blauw werkt altijd Luc !!! 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #76 Gepost op: 31 juli 2024, 11:25:35 »
Over elegans kom ik graag nog een keer terug een volgende keer ...

Linum elegans dus ... Een 10 - tal jaren terug (in de vorige tuin )kon ik er redelijk mee overweg en kon ik ze buiten in de rotstuin (tussen tufsteen , niet in de tufsteen  )wel in leven houden . (foto 1 )
Maar nadien is me dat niet meer gelukt .Niet in trogjes , ,niet in de rotstuin en zelfs in pot was het in 1 keer moeilijk . Elke keer ik bij Ger op bezoek ging zag ik hoe goed ze het wel deden in zijn tuin ! Zowel in de open rotstuin als in trogjes ...Het was telkens kwijlen ! Want dit is toch ook een super Linum ! Ik heb gehoord dat er toch mensen zijn in Vlaanderen (zoals Freddy )deze heel goed kunnen houden in hun tuin . Martijn vertelde ook dat deze geen problemen gaf in zijn tuin en dat gewoon in de open rotstuin . Wat zijn jullie ervaringen ?
Ik was deze winter ook weer zo goed als alles kwijt ook in potjes maar kon toch een stukje redden en deze staat er voorlopig goed bij . Ik zag deze of aff. Linum elegans ook een keer in de natuur in de Peloponnesos. (foto 2 en 3 )
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2024, 11:30:44 door Kris De Raeymaeker »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #77 Gepost op: 31 juli 2024, 12:08:53 »
Het geslacht Junellia zou ook in de categorie van relatief weinig gekweekte planten in onze rotstuinen kunnen vallen. Vier jaar geleden heb ik Junellia congesta gezaaid en die groeit goed in de bak en ook direct in de rotstuin...zonder enige bescherming. Hij groeit langzaam en heeft nog niet gebloeid. Maar ik geef de hoop niet op.🤞

Nog eens nagekeken wat ik hier heb Thomas  .....Junellia azorelloides heb ik hier in pot en geeft hier een beetje  bloei . (foto 1 ) Ik heb altijd gehoord dat dit de beste soort zou moeten zijn om buiten te proberen . Foto 2 & 3 is deze soort in het wild in Patagonië .
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2024, 12:10:44 door Kris De Raeymaeker »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #78 Gepost op: 31 juli 2024, 12:14:28 »
Nog eens nagekeken wat ik hier heb Thomas  .....Junellia azorelloides heb ik hier in pot en geeft hier een beetje  bloei . (foto 1 ) Ik heb altijd gehoord dat dit de beste soort zou moeten zijn om buiten te proberen . Foto 2 & 3 is deze soort in het wild in Patagonië .

Wat ik ook heb is 2 potjes Junellia congesta in pot en onder een afdak . Hebben een beetje gebloeid . En dan nog 2 exemplaren van Junellia micrantha in 2 verschillende trogjes . De eerste is nooit afgedekt geweest deze extreem natte winter en zag er na de winter vrij dood uit ....Maar hij is heel verwonderlijk opgestaan uit de doden ...De tweede werd wel afgedekt maar stond na de winter ook niet zo top .

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #79 Gepost op: 31 juli 2024, 12:55:18 »

Linum elegans dus ... Een 10 - tal jaren terug (in de vorige tuin )kon ik er redelijk mee overweg en kon ik ze buiten in de rotstuin (tussen tufsteen , niet in de tufsteen  )wel in leven houden . (foto 1 )
Maar nadien is me dat niet meer gelukt .Niet in trogjes , ,niet in de rotstuin en zelfs in pot was het in 1 keer moeilijk . Elke keer ik bij Ger op bezoek ging zag ik hoe goed ze het wel deden in zijn tuin ! Zowel in de open rotstuin als in trogjes ...Het was telkens kwijlen ! Want dit is toch ook een super Linum ! Ik heb gehoord dat er toch mensen zijn in Vlaanderen (zoals Freddy )deze heel goed kunnen houden in hun tuin . Martijn vertelde ook dat deze geen problemen gaf in zijn tuin en dat gewoon in de open rotstuin . Wat zijn jullie ervaringen ?
Ik was deze winter ook weer zo goed als alles kwijt ook in potjes maar kon toch een stukje redden en deze staat er voorlopig goed bij . Ik zag deze of aff. Linum elegans ook een keer in de natuur in de Peloponnesos. (foto 2 en 3 )

Ik heb er enkele jaren terug ook eentje aangeschaft bij Ger, wie anders?
De plant stond in een trog volledig op het zuiden en in de wind. Hij deed het er heel goed over een periode van drie jaar. Zo goed zelfs dat de plant uitlopertjes begon te maken die ik kon afnemen en oppotten. Het opgepotte materiaal deed het echter niet goed en ik verloor alles weer in de kortste keren. De moederplant heeft een jaar of twee heel goed gebloeid, maar daarna ging het bergaf en verdween de plant. Ik had nog een goed groeiende stek overgehouden die ik op een andere plaats in de rotstuin plantte maar die is vorige winter ook afgestorven. Wat de reden zou kunnen zijn, heb ik geen benul van. Ik denk ook hier dat deze planten het in sommige tuinen  heel goed doen, terwijl ze in andere tuinen een kort leven beschoren zijn. De juiste plant op de juiste plaats.

De foto's met de bloeiende planten dateren inmiddels ook al weer van 2021.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #80 Gepost op: 31 juli 2024, 12:57:27 »
Het geslacht Junellia zou ook in de categorie van relatief weinig gekweekte planten in onze rotstuinen kunnen vallen. Vier jaar geleden heb ik Junellia congesta gezaaid en die groeit goed in de bak en ook direct in de rotstuin...zonder enige bescherming. Hij groeit langzaam en heeft nog niet gebloeid. Maar ik geef de hoop niet op.🤞

Prachtige planten in de natuur, Kris. Ik heb ze nog nooit geprobeerd. Volgens wat ik zie zijn de bloeiresultaten niet om over naar huis te schrijven?

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #81 Gepost op: 31 juli 2024, 12:58:52 »
Inderdaad een heel mooie soort Kris.  Of hij zeldzaam is weet ik niet en of hij moeilijk is weet ik evenmin maar sedert vorig jaar heb ik hier naast de makkelijke Pterocephalus parnassii ook Pterocephalus pinardii in de verzameling.  Mooi vind ik hem in elk geval wel.

"Zeldzaam " is moeilijk te quoteren Luc ....Zeldzaam is misschien de plant die je graag wil hebben en nog zoekt en niet gevonden hebt ? Minder algemeen is een betere term waarschijnlijk en dan nog .Eens je een bepaalde soort hebt en die doet het naar behoren ga je de zoektocht verder zetten naar andere /nieuwe soorten en ontsnappen bepaalde andere planten aan je aandacht op plantenbeurzen of plantenlijsten van verkopers .  Ik denk dat Pterocephalus pinardii nog wel redelijk wordt aangeboden maar dat hij misschien lastig te verkopen is in het voorjaar ...Hij bloeit veel later en dan zijn er altijd mensen die dan minder aandacht hebben aan niet bloeiende planten . Het is nochtans een schitterende soort en je hebt hem heel mooi geportretteerd ! En oh zo waardevol ook vanwege de latere bloei !

Ik heb het altijd al voor de later bloeiende soortjes gehad Kris, wat ben ik weer blij met de helderblauwe bloemen van Delphinium grandiflorum die de tuin opluisteren.  Hij is met zijn ca 30-40 cm hoogte niet echt compact te noemen maar hij is dermate dun bebladerd dat je er dwars doorheen ziet.

Een hele mooie plant, Luc. Zoals je weet in mijn tuin bijna onmogelijk door de veelvuldige slakkenvraat.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #82 Gepost op: 31 juli 2024, 13:01:02 »

Zeer zeker Thomas ! Ik probeer met vallen en opstaan ook enkele soorten te kweken ...Ik heb ze gezien in Patagonië  in 2008 ....Zoals ze daar bloeien krijgen we ze hier nooit natuurlijk .
De eerste is minutifolia en de tweede is thymifolia ... Ik heb hier wat bescheiden bloei gehad bij enkele die onder een constant afdak staan . Buiten heb ik er ook 2 maar die staan maar wat te kwakkelen ...
In de vorige tuin heb ik Junellia wilczekii (foto 3 ) goed kunnen houden buiten maar niet kunnen verhuizen naar de huidige tuin . De bloei was echter heel matig en ik vind er ook geen foto van ..

Prachtige opnames, Kris, ik herinner me nog dat ze ook in lezingen van Ger zaten. Het lijken wel Phlox van op een afstand. Konden we dit maar kunnen laten gedijen in de tuin.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #83 Gepost op: 31 juli 2024, 18:18:30 »
Inderdaad een heel mooie soort Kris.  Of hij zeldzaam is weet ik niet en of hij moeilijk is weet ik evenmin maar sedert vorig jaar heb ik hier naast de makkelijke Pterocephalus parnassii ook Pterocephalus pinardii in de verzameling.  Mooi vind ik hem in elk geval wel.

"Zeldzaam " is moeilijk te quoteren Luc ....Zeldzaam is misschien de plant die je graag wil hebben en nog zoekt en niet gevonden hebt ? Minder algemeen is een betere term waarschijnlijk en dan nog .Eens je een bepaalde soort hebt en die doet het naar behoren ga je de zoektocht verder zetten naar andere /nieuwe soorten en ontsnappen bepaalde andere planten aan je aandacht op plantenbeurzen of plantenlijsten van verkopers .  Ik denk dat Pterocephalus pinardii nog wel redelijk wordt aangeboden maar dat hij misschien lastig te verkopen is in het voorjaar ...Hij bloeit veel later en dan zijn er altijd mensen die dan minder aandacht hebben aan niet bloeiende planten . Het is nochtans een schitterende soort en je hebt hem heel mooi geportretteerd ! En oh zo waardevol ook vanwege de latere bloei !

Een hele mooie plant, Luc. Zoals je weet in mijn tuin bijna onmogelijk door de veelvuldige slakkenvraat.

Hier zijn mijn slijmerige vriendjes (?????) er precies niet zo gek op, ze blijven meestal onaangeroerd.  Vreemd toch.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #84 Gepost op: 31 juli 2024, 18:21:08 »

Zeer zeker Thomas ! Ik probeer met vallen en opstaan ook enkele soorten te kweken ...Ik heb ze gezien in Patagonië  in 2008 ....Zoals ze daar bloeien krijgen we ze hier nooit natuurlijk .
De eerste is minutifolia en de tweede is thymifolia ... Ik heb hier wat bescheiden bloei gehad bij enkele die onder een constant afdak staan . Buiten heb ik er ook 2 maar die staan maar wat te kwakkelen ...
In de vorige tuin heb ik Junellia wilczekii (foto 3 ) goed kunnen houden buiten maar niet kunnen verhuizen naar de huidige tuin . De bloei was echter heel matig en ik vind er ook geen foto van ..

Dit soort opnames hebben we natuurlijk al meer gezien in de loop der jaren Kris.  Bij lezingen, op internet, enz... maar van zo'n schoonheden kan een mens toch nooit genoeg krijgen!  Effenaf prachtig !!  _02

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #85 Gepost op: 31 juli 2024, 18:25:43 »

Linum elegans heeft hier wel een flink aantal jaartjes - ik denk toch wel een 6-8 jaar - stand gehouden op het tufbergje, tussen de stenen, in een heel arm mengsel met heel veel zand.  Een paar jaar geleden gaf hij plots de geest....  Ik heb nooit zaadzetting gezien en ook niet geprobeerd om stek te nemen.  Een nieuwe poging met een (weliswaar klein) plantje van bij Ger een tweetal jaar geleden lukte helaas niet. 
De foto dateert van 2019.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #86 Gepost op: 1 augustus 2024, 08:07:36 »
Vrij laat nu Frankie. Planten geraken in rust maar toch om overleving te waarborgen altijd een poging doen.Androsace houdt meer van koelte. Ik deed dit altijd rond deze tijd of liever nog wat later.

Als je perlite of bims gebruikt, Ger, is dit toch een medium dat vrij snel uitdroogt? Hoe kan je de vochtigheid van zo'n medium op het juiste peil houden?

Ger van den Beuken

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
« Reactie #87 Gepost op: 1 augustus 2024, 09:33:18 »
Vrij laat nu Frankie. Planten geraken in rust maar toch om overleving te waarborgen altijd een poging doen.Androsace houdt meer van koelte. Ik deed dit altijd rond deze tijd of liever nog wat later.

Als je perlite of bims gebruikt, Ger, is dit toch een medium dat vrij snel uitdroogt? Hoe kan je de vochtigheid van zo'n medium op het juiste peil houden?
[/quot
Als ik bims noem Frankie bedoel ik Deco bims een fantastich medium puur te gebruiken maar enkel voor die soortjes die bijna onmogelijk op een andere manier te bewortelen zijn. De vocht huishouding is perfect. Alleen gebruikte ik dit medium voor kleine aantallen stek in trays. Vocht gehalte is een kwestie van ervaring en goed in de gaten houden. Vochtig houden deed ik met een klein Engels kannetje tussen re rijen in zonder de stekken te raken. Ik weet dat dit aandacht vraagt maar wordt echt beloond.
Deco bims is te bestellen bij www.vulkan-substrate.de      Kies de Vulkatec Deco Bims 0.3- 0.8 mm

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #88 Gepost op: 1 augustus 2024, 10:38:44 »
Prachtige opnames, Kris, ik herinner me nog dat ze ook in lezingen van Ger zaten. Het lijken wel Phlox van op een afstand. Konden we dit maar kunnen laten gedijen in de tuin.
Dank je Frankie .
Zelf heb ik ook een lezing gemaakt destijds over Patagonië waar ook al deze Junellia's inzaten . Ik heb de lezing destijds veel gegeven in cactusverenigingen en in Breda . Maar omdat Ger de zijne al bij de VRV  had gegeven was er uiteraard geen noodzaak om 2 keer hetzelfde te doen . Ik speel nog wel met het idee om er eentje te maken over Zuid Amerika waar dan opnames zouden inzitten van Patagonië en Peru maar ook van de planten uit Zuid Amerika uit de eigen collectie door de jaren heen ....Dat is misschien wat bezigheid voor de  winter  ))4
Ja ze lijken wat op Phlox maar je krijgt ze hier inderdaad zelden zoals we ze zien in de natuur .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #89 Gepost op: 1 augustus 2024, 10:40:16 »

Prachtige planten in de natuur, Kris. Ik heb ze nog nooit geprobeerd. Volgens wat ik zie zijn de bloeiresultaten niet om over naar huis te schrijven?

Klopt Frankie , de bloei valt hier toch tegen al zag ik soms wel goede resultaten in de UK met planten in pot !