Auteur Topic: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen  (gelezen 20048 keer)

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen
« Reactie #195 Gepost op: 10 november 2024, 16:45:14 »

Met een beetje geluk zal deze plant in al zijn glorie misschien te zien zijn in Gent zaterdag tijdens een lezing...?

Lezing ?? Welke lezing ??  --11

Zonder geintjes... de kans is groot Frankie...
Ik heb hier overigens in de tuin een exemplaar staan, meegebracht als piepjonge zaailing uit Tsjechië, dat het inmiddels al drie jaar uit houdt en uitgegroeid is tot een plantje waaraan je normaal bloei zou mogen verwachten.... wie weet volgend jaar...??? (of toch minstens op de lezing van volgende zaterdag).
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #196 Gepost op: 10 november 2024, 16:48:22 »
Jaren geleden bood Aberconwy een mooie vorm van Androsace lanuginosa aan. Ik heb die enkele seizoenen gehad, maar daarna verloren. Ik heb ze nooit meer eerder aangeboden gezien. Iemand die dit najaarsbloeiende mansschild nog heeft in de tuin?

Inderdaad een heel mooie soort Frankie ! Ik moet bekennen dat ik hem nooit in de collectie heb gehad ...

Die compacte vorm van Aberconwy heb ik nooit gehad mannen, de normale (vrij sterk uitgroeiende) vorm heb ik wel al jaren in de tuin.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #197 Gepost op: 10 november 2024, 16:48:37 »
Met een beetje geluk zal deze plant in al zijn glorie misschien te zien zijn in Gent zaterdag tijdens een lezing...?
Ik heb hier overigens in de tuin een exemplaar staan, meegebracht als piepjonge zaailing uit Tsjechië, dat het inmiddels al drie jaar uit houdt en uitgegroeid is tot een plantje waaraan je normaal bloei zou mogen verwachten.... wie weet volgend jaar...??? (of toch minstens op de lezing van volgende zaterdag).

Benieuwd Luc , want het zijn hier geen makkelijke jongens ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #198 Gepost op: 10 november 2024, 16:51:01 »
Mijn ervaring is dezelfde als die van jou, Kris. Bovendien verdraagt Pulsatilla vernalis ook geen kalk. Ik heb de afgelopen jaren geen enkele plant aan het bloeien gekregen.
Hier is een foto van lang geleden (2007).

Bedankt voor je feedback Eberhard ....In Vlaanderen wordt hij blijkbaar niet meer gekweekt  :P :-X
Het is inderdaad een gegeven dat men deze plant als kalk hatend bestempeld. Ik heb hem ook al geprobeerd in een meer zuur mengsel in pot en ook daar waren de resultaten eerder bedroevend. Maar net als jij blijf ik toch nog even verder proberen .... Mooie foto overigens .   

Ik heb er ook nog eentje, Kris, nog opgekweekt uit zaad van Holubec. Hij moet hier inmiddels al zo'n vier jaar staan, zonder bloei overigens.
En toch, zag ik een week geleden een... bloemknop. Spijtig genoeg zal hij waarschijnlijk niet meer opengaan. Hopelijk kan hij dit volgend jaar eens herhalen maar dan in het juiste seizoen.

Ook hier idem dito, een aantal jaren verder leven, maar bloeien... ho maar !  Heb nu opnieuw een jonge plant in de opkweek en sedert 2 jaar in de rotstuin in de halfschaduw en uiterst goed gedraineerd... afwachten of het dit keer lukt.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #199 Gepost op: 10 november 2024, 16:52:21 »

Benieuwd Luc , want het zijn hier geen makkelijke jongens ....

Zeker niet Kris, ik ben al tevreden dat ik hem groot heb gekregen...  _010 _010  maar we houden nu eenmaal van uitdagingen niet ?  Duimen!

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #200 Gepost op: 10 november 2024, 22:25:18 »
Ik heb er ook nog eentje, Kris, nog opgekweekt uit zaad van Holubec. Hij moet hier inmiddels al zo'n vier jaar staan, zonder bloei overigens.
En toch, zag ik een week geleden een... bloemknop. Spijtig genoeg zal hij waarschijnlijk niet meer opengaan. Hopelijk kan hij dit volgend jaar eens herhalen maar dan in het juiste seizoen.

Je Pulsatilla vernalis ziet er heel gezond uit Frankie ! Heb je het grondmengsel aangepast naar zuur ?

Het is eerder een neutraal mengsel, Kris.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #201 Gepost op: 25 november 2024, 07:12:17 »
Hier is nog een (misschien  naïef  ) experiment in het buiten kweken van soorten die in de winter waarschijnlijk beter af zouden zijn in een beschermd alpenhuis... Helichrysum sibthorpii van de heilige berg Athos.

Hoewel we al vorst en sneeuw hebben gehad, vertoont hij tot nu toe geen tekenen van vermoeidheid en heeft hij zelfs verse bladeren. De gerichte bedekking lijkt tot nu toe effectief te zijn...🤞

Onnodig te zeggen dat ik het gevilte gebladerte oneindig mooi vind...:-)
« Laatst bewerkt op: 25 november 2024, 07:54:48 door Thomas Eckert »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #202 Gepost op: 25 november 2024, 08:59:16 »
Hier is nog een (misschien  naïef  ) experiment in het buiten kweken van soorten die in de winter waarschijnlijk beter af zouden zijn in een beschermd alpenhuis... Helichrysum sibthorpii van de heilige berg Athos.
Hoewel we al vorst en sneeuw hebben gehad, vertoont hij tot nu toe geen tekenen van vermoeidheid en heeft hij zelfs verse bladeren. De gerichte bedekking lijkt tot nu toe effectief te zijn...🤞
Onnodig te zeggen dat ik het gevilte gebladerte oneindig mooi vind...:-)

Heel interessant Thomas . Ik ben hem nog niet eerder tegen gekomen in tuinen en collecties .Alhoewel ik zie dat hij ooit in de catalogus van Flora Montana voorkwam. Benieuwd hoe die zich verder gaat gedragen en zal omgaan met onze winters.

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #203 Gepost op: 25 november 2024, 12:36:35 »
Ik heb deze Helichrysum gekregen van een goede vriend die hem in zijn alpine huis kweekt. Hij is vermeerderd door stekken.

Ik wil gewoon weten of sommige zuiderlingen onze Midden-Europese winters kunnen overleven met een beetje bescherming... vandaar dit kleine "experiment". Misschien kunnen we het veranderende klimaat hier binnenkort vaker voor gebruiken?

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #204 Gepost op: 26 november 2024, 14:30:45 »
Ik heb net de oude catalogi van Arctic Alpine Garden nog eens bestudeerd... het was 2015 toen ze een keer werden aangeboden. Wat vliegt de tijd toch snel. Toen lag mijn focus nog vooral op de alpenflora van Nieuw-Zeeland.

Net als Thomas was en ben ik nog altijd betoverd door een aantal van die  "grijsaards"  en "silvers" van down earth meer bepaald Nieuw-Zeeland. Celmisia is zo één van die soorten . Celmisia semicordata heb ik vroeger veel jaren goed kunnen houden in mijn peatbed . En hij bloeide zelfs af en toe . Niet ieder jaar maar wel om de 2 of 3 jaar.De laatste 10 jaar heeft hij geen 1 keer meer willen bloeien. Ik heb de plant nog steeds maar het is eigenlijk nog maar een schim van vroeger ...De winters zijn veel te nat (en te warm ) , de zomers veel te warm en met periodes veel te droog . Hoge nachttemperaturen ook in de zomer. Deze planten houden daar niet van !  Eerst nog een paar foto's uit de glorie periode .... (2011 en 2012 )

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #205 Gepost op: 26 november 2024, 14:32:57 »
Ik heb net de oude catalogi van Arctic Alpine Garden nog eens bestudeerd... het was 2015 toen ze een keer werden aangeboden. Wat vliegt de tijd toch snel. Toen lag mijn focus nog vooral op de alpenflora van Nieuw-Zeeland.
Net als Thomas was en ben ik nog altijd betoverd door een aantal van die  "grijsaards"  en "silvers" van down earth meer bepaald Nieuw-Zeeland. Celmisia is zo één van die soorten . Celmisia semicordata heb ik vroeger veel jaren goed kunnen houden in mijn peatbed . En hij bloeide zelfs af en toe . Niet ieder jaar maar wel om de 2 of 3 jaar.De laatste 10 jaar heeft hij geen 1 keer meer willen bloeien. Ik heb de plant nog steeds maar het is eigenlijk nog maar een schim van vroeger ...De winters zijn veel te nat (en te warm ) , de zomers veel te warm en met periodes veel te droog . Hoge nachttemperaturen ook in de zomer. Deze planten houden daar niet van !  Eerst nog een paar foto's uit de glorie periode .... (2011 en 2012 )
Zo stond hij er bij op 25/01/2024 ....Trouwens is dit nog altijd dezelfde plant ....Ik heb hem aangekocht in 2010 en dus is hij nu 14 jaar oud .
Het zijn planten die je haast nooit ,of zelfs niet , kan kopen in onze contreien . Het waren de zaken die we meebrachten van over het kanaal .
« Laatst bewerkt op: 26 november 2024, 14:35:21 door Kris De Raeymaeker »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #206 Gepost op: 26 november 2024, 14:47:54 »
Na een zeer nat voorjaar en natte zomer ziet de plant er momenteel niet zo goed uit ...Als hij na de winter nog altijd leeft ga ik hem proberen verplanten en op een ander plekje zetten ...Trouwens had ik vorig jaar een scheut in pot en ook dat was geen al te groot succes  >:(
« Laatst bewerkt op: 26 november 2024, 15:05:19 door Kris De Raeymaeker »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #207 Gepost op: 28 november 2024, 09:54:51 »
Een andere Celmisia die we hier nog zelden tegenkomen op de plantenbeurzen en in de overblijvende handel is Celmisia sessiliflora...
Hij is nog net iets gemakkelijker dan de vorige in mijn beleving . Met het produceren van bloemen is hij nogal zuinig maar ook zonder dat is het een heel mooie kussenvormende plant . Hij houd uiteraard ook niet van te droge/warme plekken. Bij mij staat hij in het peatbed .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #208 Gepost op: 28 november 2024, 10:00:13 »
Een andere Celmisia die we hier nog zelden tegenkomen op de plantenbeurzen en in de overblijvende handel is Celmisia sessiliflora...
Hij is nog net iets gemakkelijker dan de vorige in mijn beleving . Met het produceren van bloemen is hij nogal zuinig maar ook zonder dat is het een heel mooie kussenvormende plant . Hij houd uiteraard ook niet van te droge/warme plekken. Bij mij staat hij in het peatbed .

Er erg op gelijkend maar wat fijner van loof en nog meer compact is Celmisia argentea . Die heb ik inmiddels niet meer in de collectie. Opnieuw wat lastiger dan Celmisia sessiliflora en nog spaarzamer met bloei . De foto's zijn van 2015 en 2022 . Deze laatste is de winter daaropvolgende gesneuveld wegens te veel nat vermoed ik ...     

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #209 Gepost op: 28 november 2024, 12:44:13 »
 De getoonde Nieuw-Zeelanders maken me een beetje nostalgisch, omdat ik ze vroeger allemaal in mijn kleine collectie had. Maar ondertussen heeft de rede voor mij gezegevierd... door de echte klimaatverandering is het voor mij niet langer mogelijk om voor de ideale omstandigheden te zorgen. Het was een pijnlijk besef, maar het heeft me nu een hoop wrok over verliezen bespaard.

Ik heb nog kunnen genieten van deze unieke Nieuw-Zeelandse flora tot 2016... toen begon het "grote sterven". Dus nu blijven alleen herinneringen over... bijvoorbeeld Leucogenes leontopodium, die in 2016 bijzonder mooi had gebloeid.