Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen

Gestart door Kris De Raeymaeker, 24 juli 2024, 10:09:49

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 mei 2025, 07:32:03
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 april 2025, 21:49:56
Sphaeralcea caespitosa is al goed op dreef ....
Citaat van: Luc Gilgemyn op 28 mei 2025, 12:02:00
Dianthus 'Inschriach Dazzler (én andere grasanjers trouwens) vind ik ook niet bepaald gemakkelijk.  2 jaar geleden verloor ik mijn plant, maar gelukkig had ik een paar stekjes genomen waarvan er enkele overleefd hebben waardoor ik nu weer voor het eerst bloei heb op deze favoriet.

Ze zijn inderdaad nogal kieskeurig Luc en haten volgens mij vooral te lange droogte en hitte al hebben ze ook niet graag te natte winters. Ik had er van jou eentje gekregen en ik moet met schaamrood op de wangen toegeven dat dit de natte winter niet heeft overleefd .... ))2 Mocht je ooit nog is eentje op overschot hebben  :-X

Foei Kris !  -2(  Ik vrees dat de voorraad opgebruikt is Kris...  ((--11  Hopelijk blijft mijn jonge plant het goed doen dan kan ik volgend jaar nog een keer een stekje wagen, nu is hij nog wat te jong.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 juli 2024, 10:20:17
Pterocephalus spathulatus is een plant die nog nauwelijks in cultuur is volgens mijn bescheiden mening ....Hij is afkomstig van droge en zonnige hellingen uit het zuidoosten  van Spanje . De website van de AGS raad dan ook aan om deze knappe soort in een "alpine house " te kweken . Ik zag de plant voor het eerst in de tuin van Ger en daar heeft hij toch  zeker een 4 -tal jaren (mijn schatting )buiten overwinterd in zowel een trog als de open rotstuin .Hij stond daar in de rotstuin in een hoger gedeelte tussen de tufsteen en tegen een muur . Ik was meteen verknocht aan deze plant toen ik hem voor het eerst zag bij Ger ...Ik ben dan ook blij dat ik van Ger een plant kreeg . Deze staat nu in de nieuwe crevice en een tweede kleinere plant in een grote schaal bij enkele Noord Amerikaanse soorten .Alles  uiteraard in een zeer doorlatend mengsel !De eerste bloemen kwamen gisteren open ...De plant vormt wollige grijze matten die nauwelijks 5 cm hoog worden .Ook zonder bloei is deze soort heel mooi .

Degene die in een schaal staat bloeit weer . Die in de crevice is ook op komst .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

Super...😍

Voor mij veruit de mooiste soort van dit geslacht... ook al heb ik ze nog nooit gehad.😪

Bedankt voor het laten zien.

Luc Gilgemyn

Iris potaninii produceert dit jaar wat nabloei, ik vind hem nog steeds fascinerend en gemakkelijk is hij niet volgens mij, dan hoort hij hier ook thuis zeker ?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 juni 2025, 09:42:10
Pterocephalus spathulatus is een plant die nog nauwelijks in cultuur is volgens mijn bescheiden mening ....Hij is afkomstig van droge en zonnige hellingen uit het zuidoosten  van Spanje . De website van de AGS raad dan ook aan om deze knappe soort in een "alpine house " te kweken . Ik zag de plant voor het eerst in de tuin van Ger en daar heeft hij toch  zeker een 4 -tal jaren (mijn schatting )buiten overwinterd in zowel een trog als de open rotstuin .Hij stond daar in de rotstuin in een hoger gedeelte tussen de tufsteen en tegen een muur . Ik was meteen verknocht aan deze plant toen ik hem voor het eerst zag bij Ger ...Ik ben dan ook blij dat ik van Ger een plant kreeg . Deze staat nu in de nieuwe crevice en een tweede kleinere plant in een grote schaal bij enkele Noord Amerikaanse soorten .Alles  uiteraard in een zeer doorlatend mengsel !De eerste bloemen kwamen gisteren open ...De plant vormt wollige grijze matten die nauwelijks 5 cm hoog worden .Ook zonder bloei is deze soort heel mooi .

Degene die in een schaal staat bloeit weer . Die in de crevice is ook op komst .
Prachtig Kris.

Thomas Eckert

Ik weet niet of Acantholimon saxifragiforme in de categorie bijzondere planten thuishoort... maar hier is gemeld dat hij niet meer zo vaak in tuinen voorkomt.

Hoe dan ook, hij bloeit hier voor het eerst en ik ben er erg dankbaar voor...

Ger van den Beuken

Ben er zuinig mee Thomas want het is de allermooiste en waarom altijd ook de allerzeldzaamste. Vaak is dit zo.

Ger van den Beuken

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 juni 2025, 09:42:10
Goe Kris, dat iemand deze soort nog in leven heeft. Het is nog altijd een wens van iedereen.

Thomas Eckert

Citaat van: Ger van den Beuken op 11 juni 2025, 11:18:20
Ben er zuinig mee Thomas want het is de allermooiste en waarom altijd ook de allerzeldzaamste. Vaak is dit zo.

Ja Ger... Voor mij ook het mooiste wat ik ooit heb gezien.

Dit is al mijn derde poging met Acantholimon saxifragiforme. Hij groeit buiten en wordt in de winter beschermd.

In de winter kreeg ik er wat zaad van en er was zowaar een zaailing (foto)

Het is zoals zo vaak in het leven... "de zoetste vruchten hangen aan de top van de boom".

De lijst van overleden zeldzaamheden is langer dan die er nog zijn.

Theo Stronks

Acantholimon saxifragaeforme staat al heel wat jaren in de tufsteen.
Zonder bescherming in de winter.

Luc Scheldeman

Wie heeft deze Matthiola anchonifolia uit Turkije ook staan ?
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 11 juni 2025, 20:57:00

Ikke  -2( -2( Heb er eentje van jou maar nog te klein voor bloei ....

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Theo Stronks op 11 juni 2025, 17:44:35

Topprestatie Theo  ((3 ((3 Hopelijk kan je deze eens vermeerderen....

Theo Stronks

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 12 juni 2025, 08:41:53
Citaat van: Theo Stronks op 11 juni 2025, 17:44:35

Topprestatie Theo  ((3 ((3 Hopelijk kan je deze eens vermeerderen....
Ik heb er wat gestekt,hopelijk met succes.

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 12 juni 2025, 08:41:16
Citaat van: Luc Scheldeman op 11 juni 2025, 20:57:00

Ikke  -2( -2( Heb er eentje van jou maar nog te klein voor bloei ....
Ik ben er nog enkele aan het opkweken, maar dit is duidelijk een plantje voor een trog of een overdekt frame/serre etc.
Torhout, West-Vlaanderen