Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen

Gestart door Kris De Raeymaeker, 24 juli 2024, 10:09:49

Vorige topic - Volgende topic

Thomas Eckert

Citaat van: Luc Scheldeman op 11 juni 2025, 20:57:00
Wie heeft deze Matthiola anchonifolia uit Turkije ook staan ?

Ik ben ook in de gelukkige omstandigheid dat ik een kleine kopie heb, die je me tijdens onze laatste ontmoeting hebt gegeven. Het zit nog in de originele pot.

Ik ben van plan om het later in een overdekt verhoogd bed te zetten, waar het permanent beschermd zal zijn tegen de regen. Klopt het dat ze een kalkhoudend substraat nodig heeft vanwege haar oorsprong? Of heb je een neutraal mengsel gebruikt?

Luc Scheldeman

Citaat van: Thomas Eckert op 13 juni 2025, 09:24:14

Ik ben ook in de gelukkige omstandigheid dat ik een kleine kopie heb, die je me tijdens onze laatste ontmoeting hebt gegeven. Het zit nog in de originele pot.

Ik ben van plan om het later in een overdekt verhoogd bed te zetten, waar het permanent beschermd zal zijn tegen de regen. Klopt het dat ze een kalkhoudend substraat nodig heeft vanwege haar oorsprong? Of heb je een neutraal mengsel gebruikt?
Bij mij zijn er inderdaad wat kalkstenen toegevoegd.
Torhout, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

Citaat van: Luc Scheldeman op 13 juni 2025, 12:40:02
Citaat van: Thomas Eckert op 13 juni 2025, 09:24:14

Bij mij zijn er inderdaad wat kalkstenen toegevoegd.

Bedankt voor de bevestiging...

Matthiola trojana daarentegen groeit heel goed in beide substraten en verdraagt ook wekelijks water geven in de zomer.

Luc Scheldeman

Citaat van: Thomas Eckert op 13 juni 2025, 13:01:54

Matthiola trojana daarentegen groeit heel goed in beide substraten en verdraagt ook wekelijks water geven in de zomer.
Matthiola anchonifolia staat hier zowel in een trog (buiten) als in mijn frame.
In beide gevallen geef ik in de groeiperiode om de paar dagen water (en af en toe vloeibare mest) !
Torhout, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

Deze Carmichaelia is ook een bizarre dwergstruik. Ik weet niet honderd procent zeker of het Carmichaelia corrugata is, want deze is met 15 centimeter iets groter.

Toch laten deze bladloze bremstruiken van het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland bij nadere inspectie een filigraanbloem zien. Je moet wel heel goed kijken, want ze zijn erg klein. Ze verspreiden ook een betoverende geur.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 juli 2024, 10:20:17
Pterocephalus spathulatus is een plant die nog nauwelijks in cultuur is volgens mijn bescheiden mening ....Hij is afkomstig van droge en zonnige hellingen uit het zuidoosten  van Spanje . De website van de AGS raad dan ook aan om deze knappe soort in een "alpine house " te kweken . Ik zag de plant voor het eerst in de tuin van Ger en daar heeft hij toch  zeker een 4 -tal jaren (mijn schatting )buiten overwinterd in zowel een trog als de open rotstuin .Hij stond daar in de rotstuin in een hoger gedeelte tussen de tufsteen en tegen een muur . Ik was meteen verknocht aan deze plant toen ik hem voor het eerst zag bij Ger ...Ik ben dan ook blij dat ik van Ger een plant kreeg . Deze staat nu in de nieuwe crevice en een tweede kleinere plant in een grote schaal bij enkele Noord Amerikaanse soorten .Alles  uiteraard in een zeer doorlatend mengsel !De eerste bloemen kwamen gisteren open ...De plant vormt wollige grijze matten die nauwelijks 5 cm hoog worden .Ook zonder bloei is deze soort heel mooi .
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 juni 2025, 09:42:10Degene die in een schaal staat bloeit weer . Die in de crevice is ook op komst .
Ondertussen allebei in bloem.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

Trachelium asperuloides in het frame
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 22 juni 2025, 17:32:06
Trachelium asperuloides in het frame

Die staat er geweldig mooi bij Luc ! Duidelijk eentje voor je frame !  ((3 ((3
Ik had hem vroeger in pot in de cactuskas waar hij het ook , ondanks de hoge temperaturen in de zomer, heel goed deed .
Ik heb er nu eentje uitgeplant in tufsteen en die overleefd wel maar de bloei is maar pover in die situatie .

Mark Stolk

Hier doet de Trachelium asperuloides het ook erg goed.
Met vriendelijke groet

Luc Scheldeman

Citaat van: Mark Stolk op 23 juni 2025, 13:05:40
Hier doet de Trachelium asperuloides het ook erg goed.
Heb je deze plant ook binnen staan Mark ?
Torhout, West-Vlaanderen

Mark Stolk

Ja, klopt, in mijn minikasje (rechtsboven)
Met vriendelijke groet

Thomas Eckert

Misschien vanwege zijn zeldzaamheid een klein hoogtepunt voor mij dit jaar...

Craspedia thinicola...❤️

Lily-Anne Vereecken

Mark Stolk

Heel bijzonder Thomas, nog niet eerder van gehoord. Las dat het een Nieuw-Zeelander is. Las ook dat ie daar zeldzaam is (dus laat staan hier ) en dat er recent nog vier nieuwe species gevonden zijn. Nooit uitgeleerd!
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 29 juni 2025, 18:32:44
Misschien vanwege zijn zeldzaamheid een klein hoogtepunt voor mij dit jaar...
Craspedia thinicola...❤️

Nooit eerder gezien Thomas  ((3 ((3