Vlaamse Rotsplanten VerenigingNederlandse Rotsplanten Vereniging
Citaat van: Frankie Wulleman op 15 december 2024, 17:41:36Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 december 2024, 10:58:53Nog enkele ...Mooie foto's, Kris. Toch altijd een meerwaarde als de bloemen open zijn. Intrigerend om het loof te zien dat ze als een sikkel wegdraait van de bloem. Is dat geen afleidingstruc om 'bolleneters' te misleiden? Zo heeft Luc S. het ooit nog verkondigd dacht ik, al was het wel bij een andere soort.Wat je in gedachten hebt is wat je bvb. in het gedrag van sommige bolvormende corydalis ziet. Daar komen de bladeren boven de grond op een afstand van waar de bol zit, precies om gravers te misleiden.De sikkelvormige bladeren zoals bij tulipa cretica zijn niet met die bedoeling.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 december 2024, 10:58:53Nog enkele ...Mooie foto's, Kris. Toch altijd een meerwaarde als de bloemen open zijn. Intrigerend om het loof te zien dat ze als een sikkel wegdraait van de bloem. Is dat geen afleidingstruc om 'bolleneters' te misleiden? Zo heeft Luc S. het ooit nog verkondigd dacht ik, al was het wel bij een andere soort.
Nog enkele ...
Ik besloot om toch nog even terug te keren naar de site van Tulipa cretica . Het was heel zonnig en nog wat warmer en ik hoopte dat de bloemen beter zouden open zijn gekomen . Op zoek naar nog betere foto's dus ......Ophrys heldreichii hadden we al vaak gezien maar toch verdiende dit exemplaar ook weer nog een foto Deze Orchis pauciflora groeide los door een doornig struikje !
De laatste dag botaniseren breekt aan en daarvoor trekken we naar een (westelijk )uithoekje ...
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 december 2024, 11:23:11De laatste dag botaniseren breekt aan en daarvoor trekken we naar een (westelijk )uithoekje ...We gaan nog snel even naar het schiereiland Rodopou. Al snel komen we tegen en in de nabijheid van de rotsen aan de kust een aantal interessante planten tegen 1/Tragopogon sinuatus 2/Mandragora officinarum3/ Anagallis arvensis
Nog mooier zijn een aantal planten die echt in de rotsen groeien ..zoals Inula candida (1 & 2 )en Lamium amplexicaule (3&4 )
Een plant die ik er in 2011 ook had gevonden en er nog steeds stond is de geel bloeiende vorm van Ranunculus asiaticus. Meestal zien we de wit of roos bloeiende vorm .De gele kom je niet zo vaak tegen in Kreta en ik heb me laten vertellen dat hij zelfs alleen in het uiterste westen voorkomt op enkele plaatsen .
Wat mooi die Mandragora. Die zagen we ook in 2013Er zaten zaden op en de nakomelingen staan nog steeds in mijn tuin en bloeien ook nog.
Hele rotswanden zijn er mee bedekt. (Inula) Ook op andere eilanden. Indrukwekkend, maar geen bloesem.Mogelijk bloeien ze in een ander jaargetijde.
Mooi om te zien die planten in de rotsen , Kris !Die Ranunculus kan me zeker ook bekoren , die gele bloemen met hun donker hartje zijn echt mooi !
We rijden de weg verder op , steil omhoog langs de kust , en er volgen wel wat haarspeldbochten ...Soms zijn er nog andere oorzaken dan planten om te stoppen .