Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 16 oktober 2025, 20:34:34Ik hou slechts enkele crocussen in de collectie waaronder volgende twee :
Crocus melantherus uit de Pelops-Griekenland
Crocus pumilus uit Kreta
Crocus melantherus is zeker een topper Luc en dus een goede keuze .Crocus pumilus is leuk maar ik ben altijd verwonderd hoe klein de bloemen wel zijn ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Crocus asumaniae , de bloemen zijn al een beetje op de retour omdat ze een paar dagen gereed stonden maar niet open kwamen door een gebrek aan zon. Vandaag even een streepje zon en dus kwamen ze toch even open....Ik ben in het gebied geweest waar ze groeien in de natuur maar heb ze nooit kunnen aantreffen...

Kris De Raeymaeker

Nog een latere cartwrightianus ....er is nu slechts eentje achter die nog niet heeft gebloeid ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 12 oktober 2025, 20:38:55Nu pas een eerste vorm van Crocus cartwrightianus in bloei
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 14 oktober 2025, 09:35:42Is dat degene die we kochten als heel donker Danny ? Ik heb er hier ook zo eentje ...Maar aangezien alle cartwrightianus vormen heel mooi zijn ...
Citaat van: Danny Bonnez op 14 oktober 2025, 19:39:22Dat klopt Kris ! Geen donkere vorm maar ook niet mis .....

Hij bloeit hier ook nog altijd Danny ...

Kris De Raeymaeker

Een Crocus hadriaticus met super grote bloem !  :o  Ook nooit eerder gezien ...

Kris De Raeymaeker

Nog ne keer Crocus goulimyi van Hendrik ...toch afwijkend van alle andere clones/vormen die ik hier heb ... ))4

Kris De Raeymaeker

Crocus goulimyi 'Pink Wonder 'en Crocus goulimyi ssp.leucanthus. (2 de foto -rechts ) 

Kris De Raeymaeker

Nog een andere Crocus goulimyi ssp.leucanthus

Kris De Raeymaeker

Wat variatie bij Crocus goulimyi  en daarbij ook de meer dan schitterende Crocus goulimyi 'Agia Sofia' van Melvyn ...

Kris De Raeymaeker

Zowat 80 procent van mijn herfst bloeiende soorten heeft inmiddels gebloeid ...Er zijn nog maar enkele die al dan niet zullen bloeien...Enkele Turkse soorten , Crocus oreocreticus , wattiorum , homeri , een laatste vorm van cartwrightianus , thomasii , alle laevigatus vormen , een tweede vorm van melantherus . En misschien nog een paar waar ik nu niet op kom . Maar het gros is geweest ...
Vandaag kon ik nog genieten van deze topper ....Crocus nerimanae ....Geen makkelijke !

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 oktober 2025, 17:17:18
Citaat van: Danny Bonnez op 14 oktober 2025, 20:06:41Crocus laevigatus , hier in de tuin duidelijk een van de beste najaarsbloeiers !
Hoe gek , ik was met alle herfstbloeiers  vroeger dan bij jou Danny maar hier nog niks te zien van laevigatus !

Ik denk dat het te maken heeft met de herkomst van de bollen , Kris . De meeste vormen beginnen maar met de bloei in de loop van november - december , maar ik heb ook enkele heel vroege vormen en zaailingen ervan ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Marc Coolens op 16 oktober 2025, 18:01:31De variatie in de herfstcrocussen is enorm vind  ik , hier al veel  mooie beelden gezien :D
De crocusen staan bij jullie bijna altijd in stenige grond.
Dit jaar heb ik in de voortuin ( meer mos dan gazon) op 3 plaatsen C.Ochroleucus staan denk ik.
Is voor mij toch verrassend dat ze op zulke plaats groeien en uitzaaien? zijn niet aangeplant.
Hebben jullie ook zulke ervaringen?

De meeste soorten crocussen groeien van nature in stenige grond , Marc . Ook in cultuur planten we ze in een stenig mengsel . Maar sommige soorten kunnen inderdaad uitzaaien en zich aanpassen aan gewone tuingrond , zowel in een border als in een gazon . Van waar komen deze crocussen als ze niet aangeplant zijn ? Het kan inderdaad wel ochroleucus zijn , hoe weet je dat ? Een heel leuke bijdrage van je Marc !  ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Scheldeman op 16 oktober 2025, 20:34:34Ik hou slechts enkele crocussen in de collectie waaronder volgende twee :
Crocus melantherus uit de Pelops-Griekenland
Crocus pumilus uit Kreta

Twee goede soorten Luc , al is melantherus wel een moeilijke !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 oktober 2025, 21:24:49Nog een latere cartwrightianus ....er is nu slechts eentje achter die nog niet heeft gebloeid ...

Je hebt een knappe verzameling hoor , Kris !  :o  ((7  ((6
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 oktober 2025, 21:47:50Crocus goulimyi 'Pink Wonder 'en Crocus goulimyi ssp.leucanthus. (2 de foto -rechts ) 

Die "Pink Wonder" heeft een apart kleurtje , Kris , heel mooi !
Ieper , West-Vlaanderen