Vlaamse Rotsplanten VerenigingNederlandse Rotsplanten Vereniging
Citaat van: Theo Stronks op 11 februari 2025, 15:58:29Iris sheila an GermnyDe eerste foto is natuurlijk niet de iris Theo.De juiste schrijfwijze voor deze plant is "Sheila Ann Germaney". Het is een kruising tussen iris winogradowii en iris histrioides en is ook de zusterplant van Iris "Katherine Hodgkin" die de zelfde ouders heeft.
Iris sheila an Germny
Ik heb momenteel voor de eerste keer een juno in bloei die door "iedereen" in het noordelijk halfrond als onhoudbaar wordt aanzien.De identificatie van deze plant is net bevestigd door Kew als Iris hymenospatha subsp. leptoneura.Deze plant komt voor in C & W Iran en in Irak en groeit daar in een zeer warme en droge regio. Hier staat deze plant samen met andere vochtgevoelige juno's in een serre waar er nagenoeg constant ventilatoren draaien en waar er enkele uren per dag artificieel licht (infrarood en ultraviolet) als bijverlichting wordt gegeven.
Nog een iris uit de juno groep biedt zijn eerste bloem aan - Iris chrysopetala uit Afghanistan
Nog nooit getoond op dit forum is deze (juno) Iris rodionenkoi LEE759 uit de Naryn vallei in Kyrgistan.Dit is de plant van de loc.class. (waar de botanische beschrijving mee gebeurt is) en, moet het gezegd, extreem zeldzaam en wispelturig.
Citaat van: Luc Scheldeman op 26 februari 2025, 17:21:38Nog nooit getoond op dit forum is deze (juno) Iris rodionenkoi LEE759 uit de Naryn vallei in Kyrgistan.Dit is de plant van de loc.class. (waar de botanische beschrijving mee gebeurt is) en, moet het gezegd, extreem zeldzaam en wispelturig.Schitterende plant en wat een primeur weeral Luc ......Ik heb er hier een paar zaailingen van staan , maar als ik het zo hoor wordt dat een loodzware klus om daar iets van groot te krijgen ?
Iris reticulata caucasica , zo heb ik hem gekocht ....Maar die naam is niet terug te vinden . Hoe dan ook , een mooie en goed groeiende reticulata .
Er zijn veel bloemen op de Iris hyrcana