Auteur Topic: Saxifraga 2025  (gelezen 11297 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Saxifraga 2025
« Gepost op: 6 februari 2025, 12:22:53 »
Ooit was de topic Saxifraga   misschien wel de meest bezochte van allemaal op ons forum . Ook qua aantal posts stak hij er flink boven uit.
Nu is het allemaal wat verschoven en is bijvoorbeeld de Crocus topic erg populair ....
Er zijn tal van reden en gedeeltelijk ook een aantal  oorzaken bekend waar ik niet ga over uitweiden .
Ik wil gewoon deze topic in 2025 openen met een foto van de hoop  ;) Daarnet genomen en hopelijk is dit de goede voorbode ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Lily-Anne Vereecken

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Vrouw
Re: Saxifraga 2025
« Reactie #1 Gepost op: 6 februari 2025, 22:37:20 »
Die sax heeft er blijkbaar al zin in Kris! Ik heb er ook een deel in tufsteen , maar heb de indruk dat ze met de jaren toch wat achteruit gaan . Misschien wat voedsel te weinig ? Kan het opbrengen om ze wat extra voeding te geven en  welke?

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #2 Gepost op: 7 februari 2025, 08:08:49 »
Die sax heeft er blijkbaar al zin in Kris! Ik heb er ook een deel in tufsteen , maar heb de indruk dat ze met de jaren toch wat achteruit gaan . Misschien wat voedsel te weinig ? Kan het opbrengen om ze wat extra voeding te geven en  welke?

Er is hier op het forum al veel over geschreven Lily-Anne en de grote conclusie is dat het klimaat er voor veel tussen zit ...De jaren dat ze vroeger goed bloeiden in de tuf waren de jaren toen we nog winters  hadden met toch een flinke koudeperiode en vooral ook geen extreem droge en hete zomers. Ik heb tot op heden nog geen extra voeding gebruikt in het tufsteen gedeelte of andere rotstuin gedeeltes.En ik zie voorlopig toch een betere knopzetting bij de Saxifraga's dan voorbije jaren. Dat komt volgens mij ten eerste omdat we vorige zomer zijn gespaard gebleven van grote hittegolven en extreme droogtes.Ten tweede hebben we in december/januari toch een langere wat koudere periode gekend met iedere nacht lichte nachtvorst. Komt deze planten ten goede.
Maar toch denk ik dat je gelijk hebt dat deze planten in de tuf op termijn wat voeding kunnen gebruiken. Mijn volgende editie Kriskras Kris in ons tijdschrift zal er ook over gaan ...
Het is iets wat ik toekomstig  zeker ook wil gaan testen. Alleen ben ik er nog niet uit welke voeding dat dan gaat worden.
Vroeger (ongeveer 20 jaar terug ) heb ik nog iets gehad van de UK (ik denk GROWMORE ?) en dat kon je aansluiten op een tuinslang en bij het sproeien met de tuinslang werd de voeding verspreid . Heb ik ooit gebruikt voor het gazon maar ook voor de tufsteenkolom die ik toen had gebouwd. Het kwam van de UK maar is hier even verkrijgbaar geweest. Wordt vervolgd ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #3 Gepost op: 7 februari 2025, 08:14:53 »
En ik zie voorlopig toch een betere knopzetting bij de Saxifraga's dan voorbije jaren. Dat komt volgens mij ten eerste omdat we vorige zomer zijn gespaard gebleven van grote hittegolven en extreme droogtes.Ten tweede hebben we in december/januari toch een langere wat koudere periode gekend met iedere nacht lichte nachtvorst. Komt deze planten ten goede.

Hier nog 2 voorbeelden die met toch een beetje hoopvoller stemmen ...(en BTW , die slak is gone en alleen het huisje is overgebleven  :P )

Lily-Anne Vereecken

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: 7 februari 2025, 18:47:26 »
Dat belooft prachtig te worden Kris! Ik ben ook een grote liefhebber van deze saxen ! Volgende week zal ik ook eens wat saxen proberen fotograferen om hier te posten. Misschien moet ik er wel eens wat stekken van nemen , om het uitsterven van mijn (zeer kleine ) collectie  te voorkomen .
Kunnen in dit topic ook zilversaxen staan of beter in een apart topic? 

AdminLuc

• Forumbeheerder
  • Junior
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #5 Gepost op: 7 februari 2025, 20:18:02 »
Nog beter zou zijn om de Silver Saxifraga's in dit topic te plaatsen Lily-Anne  ((14

https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1140.0
« Laatst bewerkt op: 9 februari 2025, 11:19:25 door AdminLuc »

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #6 Gepost op: 9 februari 2025, 21:44:45 »
Ooit was de topic Saxifraga   misschien wel de meest bezochte van allemaal op ons forum . Ook qua aantal posts stak hij er flink boven uit.
Nu is het allemaal wat verschoven en is bijvoorbeeld de Crocus topic erg populair ....
Er zijn tal van reden en gedeeltelijk ook een aantal  oorzaken bekend waar ik niet ga over uitweiden .
Ik wil gewoon deze topic in 2025 openen met een foto van de hoop  ;) Daarnet genomen en hopelijk is dit de goede voorbode ...

Het is bijna niet te geloven wat er allemaal op dit forum verscheen wat Saxifraga betreft. Sinds de grote teloorgang vloeide er flink wat inkt in het tijdschrift en op dit forum over de mogelijke oorzaken hoe het zo ver is kunnen komen. Iedereen heeft zo zijn theorieën en meningen wat er gaande is. Ze zijn echter nog niet volledig verdwenen, al zullen de hoogtijdagen van vroeger nooit meer terug keren hoe jammer het ook mag zijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #7 Gepost op: 9 februari 2025, 21:45:59 »
En ik zie voorlopig toch een betere knopzetting bij de Saxifraga's dan voorbije jaren. Dat komt volgens mij ten eerste omdat we vorige zomer zijn gespaard gebleven van grote hittegolven en extreme droogtes.Ten tweede hebben we in december/januari toch een langere wat koudere periode gekend met iedere nacht lichte nachtvorst. Komt deze planten ten goede.

Hier nog 2 voorbeelden die met toch een beetje hoopvoller stemmen ...(en BTW , die slak is gone en alleen het huisje is overgebleven  :P )

Vrij beloftvolle knoppen, Kris. Hopelijk kunnen de planten zich nog wat verder ontwikkelen.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #8 Gepost op: 9 februari 2025, 21:48:10 »
Hier merkte ik ook wat knopvorming op bij enkele planten in de sterk gereduceerde verzameling van o.a. 'Jan Neruda' (foto 1) en 'Notch' (foto 2)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #9 Gepost op: 9 februari 2025, 23:07:11 »

Er is hier op het forum al veel over geschreven Lily-Anne en de grote conclusie is dat het klimaat er voor veel tussen zit ...De jaren dat ze vroeger goed bloeiden in de tuf waren de jaren toen we nog winters  hadden met toch een flinke koudeperiode en vooral ook geen extreem droge en hete zomers. Ik heb tot op heden nog geen extra voeding gebruikt in het tufsteen gedeelte of andere rotstuin gedeeltes.En ik zie voorlopig toch een betere knopzetting bij de Saxifraga's dan voorbije jaren. Dat komt volgens mij ten eerste omdat we vorige zomer zijn gespaard gebleven van grote hittegolven en extreme droogtes.Ten tweede hebben we in december/januari toch een langere wat koudere periode gekend met iedere nacht lichte nachtvorst. Komt deze planten ten goede.
Maar toch denk ik dat je gelijk hebt dat deze planten in de tuf op termijn wat voeding kunnen gebruiken. Mijn volgende editie Kriskras Kris in ons tijdschrift zal er ook over gaan ...
Het is iets wat ik toekomstig  zeker ook wil gaan testen. Alleen ben ik er nog niet uit welke voeding dat dan gaat worden.
Vroeger (ongeveer 20 jaar terug ) heb ik nog iets gehad van de UK (ik denk GROWMORE ?) en dat kon je aansluiten op een tuinslang en bij het sproeien met de tuinslang werd de voeding verspreid . Heb ik ooit gebruikt voor het gazon maar ook voor de tufsteenkolom die ik toen had gebouwd. Het kwam van de UK maar is hier even verkrijgbaar geweest. Wordt vervolgd ...

Het is vast en zeker een feit dat Saxifraga naarmate ze ouder worden, minder rijk zullen bloeien t.o.v. jongere planten. Het is de normale gang van zaken. Dat zien we trouwens ook bij veel andere plantensoorten. Ik haal er nog eventjes deze foto's bij om dat te staven. Het betreft Genista pilosa die ik vorig voorjaar kon spotten. Op foto 1 zie je een oud, versleten exemplaar dat nauwelijks nog bloemen toont. Op foto 2, een jong vitaal exemplaar vol bloemen.

Extra voeding is ook te overwegen, al heb ik mijn twijfels of dat enigszins wat oplevert. Regelmatig planten verjongen d.m.v. stek lijkt me zeker geen slecht idee, L.A.
« Laatst bewerkt op: 9 februari 2025, 23:09:01 door Frankie Wulleman »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #10 Gepost op: 10 februari 2025, 09:55:56 »
Hier merkte ik ook wat knopvorming op bij enkele planten in de sterk gereduceerde verzameling van o.a. 'Jan Neruda' (foto 1) en 'Notch' (foto 2)

Jouw Jan Neruda ziet er ook erg beloftevol uit Frankie !

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #11 Gepost op: 10 februari 2025, 10:00:37 »
Het is vast en zeker een feit dat Saxifraga naarmate ze ouder worden, minder rijk zullen bloeien t.o.v. jongere planten. Het is de normale gang van zaken. Dat zien we trouwens ook bij veel andere plantensoorten. Ik haal er nog eventjes deze foto's bij om dat te staven. Het betreft Genista pilosa die ik vorig voorjaar kon spotten. Op foto 1 zie je een oud, versleten exemplaar dat nauwelijks nog bloemen toont. Op foto 2, een jong vitaal exemplaar vol bloemen.
Extra voeding is ook te overwegen, al heb ik mijn twijfels of dat enigszins wat oplevert. Regelmatig planten verjongen d.m.v. stek lijkt me zeker geen slecht idee, L.A.

Correcte observaties Frankie !  Goed in beeld gebracht en helemaal waar ....Ik denk echter dat wat bij voeden wel degelijk iets kan opbrengen. Al kan ik het voorlopig nog niet staven . Maar zie het een beetje hetzelfde als bij de mens die ook af en toe voeding supplementen en vitamines extra nodig heeft en meer naarmate we ouder worden. Maar terug naar onze planten , we zullen wel aan beiden moeten doen denk ik .Verjongen door stek en het eerste ook uittesten.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #12 Gepost op: 18 februari 2025, 21:00:30 »
Om de Frankie te tonen dat er nog hoop is .....

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #13 Gepost op: 24 februari 2025, 10:11:45 »
Om de Frankie te tonen dat er nog hoop is .....

Je ziet ze nu met de dag groter worden ...de bloemknoppen ...

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #14 Gepost op: 25 februari 2025, 15:24:59 »
Ook mijn collectie Saxifraga's is danig geslonken de afgelopen jaren. Vorig jaar was de bloei ronduit droevig, maar dit jaar beloofd ook hier beter te worden. Deze Saxifraga 'Allendale Eden' staat sinds 2010 in de rotstuin en heeft nooit eerder zo veel bloemknoppen gehad.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.