Noord-Amerikaanse alpiene flora

Gestart door Thomas Eckert, 2 april 2025, 12:40:53

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Citaat van: Thomas Eckert op 22 mei 2026, 08:47:32Penstemon paysoniorum... endemisch in het zuidwesten van Wyoming...

Van die helderblauwe penstemons word ik helemaal stil van bewondering Thomas !!!  ((6

Hier bloeide een paar weken geleden Clematis hirsutissima met zijn elegante bloemen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 22 mei 2026, 08:47:32Penstemon paysoniorum... endemisch in het zuidwesten van Wyoming...
Citaat van: Luc Gilgemyn op 24 mei 2026, 12:03:14Van die helderblauwe penstemons word ik helemaal stil van bewondering Thomas !!!  ((6
Hier bloeide een paar weken geleden Clematis hirsutissima met zijn elegante bloemen.

Een mooie Clematis Luc , hoe hoog wordt die ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Citaat van: Thomas Eckert op  6 mei 2026, 12:13:59
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 mei 2026, 11:58:27
Citaat van: Thomas Eckert op  6 mei 2026, 11:50:33Tot voor kort stond deze prachtige Astragalus utahensis ook nog in een pot.
Maar ik wil in het algemeen afstappen van het kweken in potten. Daarom heb ik deze overdekte verhoogde plantenbak gebouwd. Mijn gevoel voor 'esthetiek' zegt me dat het er in dit miniatuurlandschap beter uit zou kunnen zien. Maar ik moet mezelf in bedwang houden om niet te veel planten te zetten... veel stenen in verschillende maten en grind lijken me ook belangrijk om het bergachtige karakter te bereiken.
Ik vermoed dus dat ik nog meer verhoogde plantenbakken moet bouwen...🙈😂
Het is altijd mooier op die manier Thomas , daar kan geen andere methode tegen op !
Hoe groot is die bak , heb je soms een foto van het geheel ?

De oppervlakte is ongeveer
1 m x 4 m.
Ik ben pas onlangs begonnen met het aanbrengen van de laatste laag substraat. Alleen de eerste helft is gevuld, omdat ik eerst nog nieuw materiaal moet aanschaffen. Daarom ben ik begonnen deze helft te bedekken met stenen en grind en met het aanplanten te beginnen. Het is nog lang niet klaar. De afwerking met nog meer stenen en planten wordt volgende week voltooid. Je weet immers dat ik alleen in het weekend thuis ben.

De volgende foto's tonen dus slechts een tussenstand.

Excuses voor de rommel... "waar gezaagd wordt, vallen spaanders".😉

Knap werk Thomas, dat wordt een juweeltje !!

Eriogonum umbellatum blijft ieder jaar trouw bloeien.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 mei 2026, 12:08:09
Citaat van: Luc Gilgemyn op 24 mei 2026, 12:03:14Van die helderblauwe penstemons word ik helemaal stil van bewondering Thomas !!!  ((6

Een mooie Clematis Luc , hoe hoog wordt die ?

Ik schat zo'n 30-40 cm Kris!

Thomas Eckert

Hartelijk dank voor de vriendelijke woorden over de getoonde penstemons. Ze staan allemaal zonder bescherming in de rotstuin.

Ik probeer regelmatig soorten te laten zien die misschien nog niet zo vaak te zien zijn geweest.

Een andere hoogalpiene soort is bijvoorbeeld Penstemon crandallii. Deze vormt heel vlakke matten en heeft donkerblauwe bloemen.

Thomas Eckert

Citaat van: Luc Gilgemyn op 24 mei 2026, 11:57:04
Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 mei 2026, 18:42:52
Citaat van: Thomas Eckert op  1 mei 2026, 11:44:21De meeste gekweekte phloxsoorten zijn wat mij betreft qua bloemkleur iets te fel. Daarom geef ik de voorkeur aan de natuurlijke vormen. Het is tegenwoordig echter erg moeilijk om zuivere botanische phloxen te vinden.

Hier twee phloxen uit het droge noordwesten...
Phlox kelsey (die in kleur kan variëren) en Phlox missoulensis. Deze laatste lijkt een zeer klein verspreidingsgebied in Montana te hebben.

Zoals bij Kris levert die schitterende Phlox kelsey ook bij mij vaak problemen op Thomas !  Jij kunt er duidelijk beter mee over weg.

Hier staat al meer dan 20 jaar een Phlox die ik aankocht als P.hoodii in een trogje maar dat is het zeker niet.
Ooit zag ik Phlox diffusa 'live' bovenop Hurricane ridge op de Olympic peninsula in het noordwesten van de US, ik vermoed dat mijn exemplaar ook Phlox diffusa is, al lijkt die vaak op foto's lila gekleurd te zijn.  Kun je dit bevestigen of corrigeren Thomas ??

Had je mijn vraag hier over het hoofd gezien Thomas ?

Luc... ik ben je verzoek natuurlijk niet vergeten.

Maar omdat ik gerechtvaardigde twijfels had, heb ik een goede vriend om hulp gevraagd. Hij schreef het volgende...

"Hoewel er aanzienlijke verschillen zijn in de bloemkleur – van verschillende tinten lila en roze tot puur wit –, verandert de bloemvorm nauwelijks en blijft deze ongewijzigd.
De bijgevoegde foto's zijn allemaal genomen van wilde exemplaren in de Cascade Mountains in het zuidwesten van British Columbia.
Ik vermoed dat de plant van je vriend tot een andere soort behoort."

Nu kun je vergelijken en vaststellen dat het inderdaad een andere soort is.

Luc Scheldeman

Deze zou hier moeten passen - Phlox pilosa subsp. riparia
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 26 mei 2026, 18:53:59Deze zou hier moeten passen - Phlox pilosa subsp. riparia
Dat doet hij zonder meer Luc  8)

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 26 mei 2026, 12:37:28Luc... ik ben je verzoek natuurlijk niet vergeten.
Maar omdat ik gerechtvaardigde twijfels had, heb ik een goede vriend om hulp gevraagd. Hij schreef het volgende...
"Hoewel er aanzienlijke verschillen zijn in de bloemkleur – van verschillende tinten lila en roze tot puur wit –, verandert de bloemvorm nauwelijks en blijft deze ongewijzigd.
De bijgevoegde foto's zijn allemaal genomen van wilde exemplaren in de Cascade Mountains in het zuidwesten van British Columbia.
Ook schitterend om ze zo te zien in de natuur Thomas !

Luc Scheldeman

Ik heb niet zo veel Noord Amerikanen staan , maar dit is er ook een : Eriogonum umbellatum var. nevadense
Torhout, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

Eriogonum umbellatum heeft waarschijnlijk de meeste ondersoorten binnen dit geslacht.

Heel mooi... Luc! 👍

Hier bloeit momenteel een exemplaar van Eriogonum ovalifolium, waarvan ik de ondersoort echter niet kan noemen... sorry.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 27 mei 2026, 21:04:51Eriogonum umbellatum heeft waarschijnlijk de meeste ondersoorten binnen dit geslacht.
Heel mooi... Luc! 👍
Hier bloeit momenteel een exemplaar van Eriogonum ovalifolium, waarvan ik de ondersoort echter niet kan noemen... sorry.

Mooie compacte vorm in ieder geval Thomas !

Thomas Eckert

Ipomopsis aggregata

Luc Gilgemyn

Citaat van: Thomas Eckert op 26 mei 2026, 12:37:28
Citaat van: Luc Gilgemyn op 24 mei 2026, 11:57:04
Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 mei 2026, 18:42:52
Citaat van: Thomas Eckert op  1 mei 2026, 11:44:21De meeste gekweekte phloxsoorten zijn wat mij betreft qua bloemkleur iets te fel. Daarom geef ik de voorkeur aan de natuurlijke vormen. Het is tegenwoordig echter erg moeilijk om zuivere botanische phloxen te vinden.

Hier twee phloxen uit het droge noordwesten...
Phlox kelsey (die in kleur kan variëren) en Phlox missoulensis. Deze laatste lijkt een zeer klein verspreidingsgebied in Montana te hebben.

Zoals bij Kris levert die schitterende Phlox kelsey ook bij mij vaak problemen op Thomas !  Jij kunt er duidelijk beter mee over weg.

Hier staat al meer dan 20 jaar een Phlox die ik aankocht als P.hoodii in een trogje maar dat is het zeker niet.
Ooit zag ik Phlox diffusa 'live' bovenop Hurricane ridge op de Olympic peninsula in het noordwesten van de US, ik vermoed dat mijn exemplaar ook Phlox diffusa is, al lijkt die vaak op foto's lila gekleurd te zijn.  Kun je dit bevestigen of corrigeren Thomas ??

Had je mijn vraag hier over het hoofd gezien Thomas ?

Luc... ik ben je verzoek natuurlijk niet vergeten.

Heel erg bedankt Thomas, ook aan je vriend.  Aangezien mijn plant al verkeerdelijk hoodii werd genoemd door de verkoper zal het waarschijnlijk een niet te identificeren hybride zijn durf ik veronderstellen.  Toch bedankt voor de moeite.  ((4

Thomas Eckert

Graag gedaan... Luc. Dat is tenslotte het doel van dit forum.

Gedetailleerde foto's zijn trouwens handig om iets te kunnen identificeren. Toen ik je foto zag, dacht ik even dat je die vanuit een rijdende auto had genomen...😂😂

Sorry voor dat grapje... Sarcasme is mijn tweede voornaam.😉